|
20 octombrie 2024 Mergeți și chemați-i pe toți la ospăț (cf. Mt 22,9) Iubiți frați și surori, Pentru Ziua Mondială a Misiunilor din acest an am luat tema din parabola evanghelică a ospățului de nuntă (cf. Mt 22,1-14). După ce invitații au refuzat invitația, regele, protagonist al relatării, le spune servitorilor săi: "Mergeți, așadar, la răscrucile drumurilor și oricâți veți găsi, chemați-i la nuntă" (v. 9). Reflectând asupra acestui cuvânt-cheie, în contextul parabolei și al vieții lui Isus, putem evidenția câteva aspecte importante ale evanghelizării. Ele se revelează deosebit de actuale pentru noi toți, discipoli-misionari ai lui Cristos, în această fază finală a parcursului sinodal care, în conformitate cu mottoul "Comuniune, participare, misiune", va trebui să relanseze Biserica spre angajarea sa prioritară, adică vestirea evangheliei în lumea contemporană. 1. "Mergeți și invitați!". Misiunea ca mergere și invitare neobosită la sărbătoarea Domnului La începutul poruncii regelui dată servitorilor săi sunt cele două verbe care exprimă nucleul misiunii: "mergeți" și "chemați" în sensul de "invitați". Cu privire la primul, trebuie amintit că în prealabil servitorii fuseseră deja trimiși să transmită invitaților mesajul regelui (cf. v. 3-4). Asta ne spune că misiunea este o mergere neobosită spre toată omenirea pentru a o invita la întâlnirea și la comuniune cu Dumnezeu. Neobosită! Dumnezeu, mare în iubire și bogat în milostivire, este mereu în ieșire spre fiecare om pentru a-l chema la fericirea împărăției sale, în pofida indiferenței sau a refuzului. Astfel, Isus Cristos, bun păstor și trimis al Tatălui, mergea în căutarea oilor pierdute ale casei lui Israel și dorea să meargă mai departe pentru a ajunge și la oile mai îndepărtate (cf. In 10,16). El a spus discipolilor: "Mergeți!", fie înainte, fie după învierea sa, implicându-i în însăși misiunea sa (cf. Lc 10,3; Mc 16,15). Pentru aceasta, Biserica va continua să meargă dincolo de orice graniță, să iasă iar și iar fără a înceta sau a-și pierde cumpătul în fața dificultăților și a obstacolelor, pentru a îndeplini cu fidelitate misiunea primită de la Domnul. Profit de ocazie pentru a mulțumi misionarilor și misionarelor care, răspunzând la chemarea lui Cristos, au lăsat toate pentru a merge departe de patria lor și a duce vestea bună acolo unde oamenii încă nu au primit-o sau au primit-o de puțin timp. Preaiubiților, dăruirea voastră generoasă este expresia tangibilă a angajării misiunii ad gentes pe care Isus a încredințat-o discipolilor săi: "Mergând, faceți ucenici din toate neamurile" (Mt 28,19). De aceea să continuăm să ne rugăm și să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru noile și numeroasele vocații misionare pentru opera de evanghelizare până la marginile pământului. Și să nu uităm că fiecare creștin este chemat să ia parte la această misiune universală cu propria mărturie evanghelică în fiecare ambient, așa încât toată Biserica să iasă încontinuu cu Domnul și Învățătorul său spre "răscrucile drumurilor" din lumea de astăzi. Da, "astăzi drama Bisericii este că Isus continuă să bată la ușă, dar dinăuntru, pentru ca să-l lăsăm să iasă! De atâtea ori ajungem să fim o Biserică [...] ce nu-l lasă pe Domnul să iasă, ce îl ține ca «lucru propriu», în timp ce Domnul a venit pentru misiune și ne vrea misionari" (Discurs adresat participanților la întâlnirea promovată de Dicasterul pentru Laici, Familie și Viață, 18 februarie 2023). Fie ca noi toți, botezați, să ne dispunem să mergem din nou, fiecare după propria condiție de viață, pentru a demara o nouă mișcare misionară, ca la începuturile creștinismului! Întorcându-ne la porunca regelui dată servitorilor în parabolă, faptul de a merge se desfășoară împreună cu faptul de a chema sau, mai precis, cu faptul de a invita: "Veniți la nuntă!" (Mt 22,4). Asta lasă să se întrevadă un alt aspect nu mai puțin important al misiunii încredințate de Dumnezeu. După cum se poate imagina, acei servitori-mesageri transmiteau invitația suveranului cu urgență, dar și cu mare respect și gentilețe. În același mod, misiunea de a duce evanghelia la toată făptura trebuie să aibă în mod necesar același stil al Celui care este vestit. Proclamând lumii "frumusețea iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu manifestată în Isus Cristos mort și înviat" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 36), discipolii-misionari fac asta cu bucurie, mărinimie, bunăvoință, rod al Duhului Sfânt în ei (cf. Gal 5,22); fără forțare, constrângere, prozelitism; mereu cu apropiere, compasiune și duioșie, care reflectă modul de a fi și de a acționa al lui Dumnezeu. 2. La ospăț. Perspectiva escatologică și euharistică a misiunii lui Cristos și a Bisericii În parabolă, regele le cere servitorilor să ducă invitația la ospățul de nuntă al fiului său. Acest ospăț reflectă ospățul escatologic, este imagine a mântuirii finale în împărăția lui Dumnezeu, realizată încă de acum cu venirea lui Isus, Mesia și Fiul lui Dumnezeu, care ne-a dăruit viața din belșug (cf. In 10,10), simbolizată de masa întinsă "cu mâncăruri grase și cu băuturi alese", când Dumnezeu "va înlătura moartea pentru totdeauna" (Is 25,6-8). Misiunea lui Cristos este cea a plinătății timpurilor, cum a declarat el la începutul predicii sale: "Timpul s-a împlinit și s-a apropiat împărăția lui Dumnezeu" (Mc 1,15). Astfel, discipolii lui Cristos sunt chemați să continue tot această misiune a Învățătorului și a Domnului lor. Amintim în această privință învățătura Conciliului Vatican II despre caracterul escatologic al angajării misionare a Bisericii: "Timpul activității misionare se situează între prima și a doua venire a Domnului [...]. Căci, înainte de venirea Domnului, trebuie ca vestea cea bună să fie propovăduită la toate neamurile" (Decretul Ad gentes, 9). Știm că zelul misionar în primii creștini avea o puternică dimensiune escatologică. Simțeau urgența vestirii evangheliei. Și astăzi este important să se țină cont de această perspectivă, pentru că ea ne ajută să evanghelizăm cu bucuria celui care știe că "Domnul este aproape" și cu speranța celui care este îndreptat spre țintă, atunci când toți vom fi cu Cristos la ospățul său de nuntă în împărăția lui Dumnezeu. Așadar, în timp ce lumea propune diferitele "ospețe" ale consumismului, bunăstării egoiste, acumulării, individualismului, evanghelia îi cheamă pe toți la ospățul divin unde domnesc bucuria, împărtășirea, dreptatea, fraternitatea, în comuniunea cu Dumnezeu și cu ceilalți. Această plinătate de viață, dar al lui Cristos, este anticipată deja acum în ospățul Euharistiei, pe care Biserica îl celebrează prin mandatul Domnului în amintirea lui. Și astfel, invitația la ospățul escatologic pe care o ducem tuturor în misiunea evanghelizatoare este legată intrinsec cu invitația la masa euharistică, unde Domnul ne hrănește cu cuvântul său și cu Trupul și Sângele său. Așa cum a învățat Benedict al XVI-lea, "în orice Celebrare euharistică se realizează în mod sacramental adunarea escatologică a Poporului lui Dumnezeu. Ospățul euharistic este pentru noi anticipare reală a ospățului final, prevestit de profeți (cf. Is 25,6-9) și descris în Noul Testament ca «nunta Mielului» (Ap 19,7.9), care trebuie celebrată în bucuria împărtășirii sfinților" (Exortația apostolică post-sinodală Sacramentum caritatis, 31). De aceea, toți suntem chemați să trăim mai intens fiecare Euharistie în toate dimensiunile sale, îndeosebi în cea escatologică și misionară. Reafirm, în această privință, că "nu ne putem apropia de Masa euharistică fără a ne lăsa trași în mișcarea misiunii care, pornind de la însăși Inima lui Dumnezeu, tinde să ajungă la toți oamenii" (ivi, 84). Reînnoirea euharistică, pe care multe Biserici locale o promovează în mod lăudabil în perioada post-Covid, va fi fundamentală și pentru a trezi spiritul misionar în fiecare credincios. Cu cât mai multă credință și elan al inimii, la fiecare Liturghie, ar trebui să rostim aclamația: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni"! În această perspectivă, în anul dedicat rugăciunii ca pregătire pentru Jubileul din 2025, doresc să-i invit pe toți să intensifice mai ales și participarea la Liturghie și rugăciunea pentru misiunea evanghelizatoare a Bisericii. Ea, ascultând de cuvântul Mântuitorului, nu încetează să înalțe către Dumnezeu la fiecare celebrare euharistică și liturgică rugăciunea Tatăl nostru cu invocația "Vie împărăția ta". Și astfel, rugăciunea zilnică și îndeosebi Euharistia fac din noi pelerini-misionari ai speranței, în drum spre viața fără sfârșit în Dumnezeu, spre ospățul de nuntă pregătit de Dumnezeu pentru toți fiii săi. 3. "Toți". Misiunea universală a discipolilor lui Cristos și Biserica întreagă sinodală-misionară A treia și ultima reflecție se referă la destinatarii invitației regelui: "toți". Așa cum am subliniat, "aceasta este la inima misiunii: acel «toți». Fără a exclude pe nimeni. Toți. Așadar, fiecare misiune a noastră se naște din Inima lui Cristos pentru a lăsa ca el să-i atragă pe toți la sine" (Discurs adresat participanților la Adunarea Generală a Operelor Misionare Pontificale, 3 iunie 2023). Și astăzi, într-o lume sfâșiată de diviziuni și conflicte, evanghelia lui Cristos este glasul blând și puternic care-i cheamă pe oameni să se întâlnească, să se recunoască frați și să se bucure de armonia între diversități. Dumnezeu vrea ca "toți oamenii să se mântuiască și să ajungă la cunoașterea adevărului" (1Tim 2,4). De aceea, să nu uităm niciodată, în activitățile noastre misionare, că suntem trimiși să vestim tuturor evanghelia, și "nu ca acela care impune o nouă obligație, ci ca acela care împărtășește o bucurie, semnalează un orizont frumos, oferă un ospăț de dorit" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 14). Discipolii-misionari ai lui Cristos au mereu în inimă preocuparea față de toate persoanele de orice condiție socială sau/și morală. Parabola ospățului ne spune că, urmând recomandarea regelui, servitorii au adunat "pe toți cei pe care i-au găsit, răi și buni" (Mt 22,10). În afară de asta, tocmai "pe săraci, pe infirmi, pe orbi și pe șchiopi" (Lc 14,21), adică ultimii și marginalizații din societate sunt invitații speciali ai regelui. Astfel, ospățul de nuntă pe care Fiul lui Dumnezeu l-a pregătit rămâne pentru totdeauna deschis tuturor, pentru că este mare și necondiționată iubirea sa față de fiecare dintre noi. "Într-adevăr, atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unul-născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16). Oricine, orice bărbat și orice femeie este destinatar al invitației lui Dumnezeu de a participa la harul său care transformă și mântuiește. Trebuie numai să spunem "da" acestui dar divin gratuit, primindu-l și lăsându-ne transformați de el, îmbrăcându-ne cu el ca și cu o "haină de nuntă" (cf. Mt 22,12). Misiunea pentru toți cere angajarea tuturor. De aceea trebuie continuat drumul spre o Biserică în întregime sinodală-misionară în slujba evangheliei. Sinodalitatea este în sine misionară și, viceversa, misiunea este mereu sinodală. Prin urmare, o strânsă cooperare misionară este astăzi și mai urgentă și necesară în Biserica universală, precum și în Bisericile particulare. Pe urma Conciliului Vatican II și a predecesorilor mei, recomand tuturor diecezelor din lume slujirea Operelor Misionare Pontificale, care constituie mijloacele primare "atât de a-i pătrunde pe catolici, încă din copilărie, de un spirit într-adevăr universal și misionar, cât și de a suscita în mod eficient strângerea de ajutoare spre binele tuturor misiunilor și după necesitățile fiecăreia" (Decretul Ad gentes, 38). Pentru aceasta, colectele din Ziua Mondială a Misiunilor în toate Bisericile locale sunt destinate în întregime Fondului universal de solidaritate pe care Opera Pontificală a Răspândirii Credinței le distribuie după aceea, în numele papei, pentru necesitățile tuturor misiunilor din Biserică. Să-l rugăm pe Domnul să ne conducă și să ne ajute să fim Biserică mai sinodală și mai misionară (cf. Omilie la Liturghia de încheiere a Adunării Generale Ordinare a Sinodului Episcopilor, 29 octombrie 2023). În sfârșit, să ne îndreptăm privirea spre Maria, care a obținut de la Isus prima minune chiar la o sărbătoare de nuntă, la Cana Galileei (cf. In 2,1-12). Domnul a oferit soților și tuturor invitaților belșugul vinului nou, semn anticipat al ospățului de nuntă pe care Dumnezeu îl pregătește pentru toți la sfârșitul timpurilor. Să cerem și astăzi mijlocirea sa maternă pentru misiunea evanghelizatoare a discipolilor lui Cristos. Cu bucuria și grija Mamei noastre, cu forța duioșiei și a afectului (cf. Evangelii gaudium, 288), să mergem și să ducem tuturor invitația Regelui Mântuitor. Sfânta Maria, Steaua evanghelizării, roagă-te pentru noi! Roma, "Sfântul Ioan din Lateran", 25 ianuarie 2024, Sărbătoarea Convertirii Sfântului Paul Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |