|
Apărători ai credinței în satele Fundu Răcăciuni și Faraoani (10-13 martie 1949) În anul 2019 se împlinesc șapte decenii de la tragicele represiuni (din 10-13 martie 1949) care au fost îndreptate de către trupele de Securitate împotriva credincioșilor și preoților catolici din satele Fundu Răcăciuni și Faraoani (județul Bacău). Încă de la preluarea puterii, regimul comunist din România începuse punerea în aplicare a unui plan detaliat vizând suprimarea credinței catolice. Această politică anticatolică urmărea arestarea episcopilor, preoților, călugărilor și laicilor catolici care nu răspundeau pozitiv, prin obediență, dorințelor noii puteri ateiste. În acele vremuri de restriște, în multe din satele catolice din Moldova au avut loc manifestări de protest cu un evident caracter anticomunist. Credincioșii catolici de atunci se vor organiza inclusiv în "gărzi parohiale" a căror menire era aceea de a-i apăra pe preoții care erau amenințați cu arestarea. Prin urmare, autoritățile comuniste decid să ia "măsuri" împotriva credincioșilor catolici, din satele Moldovei, care "îndrăzniseră" să se opună deciziilor noii orânduiri comuniste. Astfel, în ziua de 10 martie 1949, soldați din trupele de Securitate, organizați în două plutoane, descind în satul Fundu Răcăciuni "în vederea arestării instigatorilor și introducerii ordinii" [1]. Două zile mai târziu, unul dintre localnici, dascălul Anton Benchea (care era deja în vizorul Securității), va fi ucis cu bestialitate de către forțele armate dizlocate în zonă. Anton Benchea, "un om al lui Dumnezeu, un apostol al credinței catolice, un neobosit martor al evangheliei iubirii lui Cristos, un pedagog pentru toți oamenii din sat, tatăl a opt copii pe care i-a educat în spiritul credinței și al iubirii lui Cristos, dascălul satului și ajutor al preotului" [2] devenea, prin jertfa morții sale, "primul martir al Bisericii locale din anii regimului comunist" [3]. După "îndeplinirea misiunii", trupele de Securitate (întărite cu "un pluton de armament greu") se vor îndrepta spre un alt sat catolic aflat în apropiere: Faraoani. Evoluția evenimentelor va fi (și aici!) una dramatică și tragică în același timp. Deși represiunile care au avut loc cu acest prilej au fost mai mult decât evidente, consemnarea lor în documentele vremii a fost mult estompată, detalii importante fiind trecute sub tăcere. Într-un raport de partid (Partidul Muncitoresc Român), de pildă, se pomenea doar că la Faraoani "s-a prezentat miliția pentru a ridica vârfurile agitatorilor", în timp ce într-un raport al trupelor de Securitate se consemna, printre altele, că la 13 martie 1949 "se execută în zorii zilei o perfectă învăluire a satului, prin două plotoane, al treilea ploton pătrunde în sat și se izbutește a se aresta preotul Anton Dămoc, un periculos instigator și organizator al gărzilor catolice, împreună cu alte trei persoane ... În acest timp, garda din clopotniță sună alarma de mobilizare a gărzilor și a populației. Se izbutește, prin deschiderea forțată a unei intrări în biserică, să se imobilizeze sunarea alarmei. Totuși, peste câteva minute, din patru părți, mase compacte de cetățeni, înarmați cu furci, ciomege, topoare, încearcă a pătrunde spre casa parohială spre a salva preotul. După zeci de somații și focuri de intimidare, un cetățean cade mort, lovit de un glonț în ricoș. Câțiva cetățeni care loviseră cu ciomegele doi soldați se aleg cu capetele sparte. Între timp, din comuna Valea Mare, o coloană de cca 400 de cetățeni încearcă să pătrundă în Faraoani, spre a veni în ajutorul gărzilor locale" [4]. Cu privire la cele întâmplate în ziua de 13 martie 1949, la Faraoani, avem și mărturia a două călugărițe (de la Notre Dame de Sion) - sora Carla și sora Magda Bejan - (arestate și anchetate, la rândul lor, atunci) care descriu, "pline de curaj", fiecare în parte, în două scrisori (publicate ulterior în Franța), ceeea ce au văzut atunci. Astfel, sora Carla a notat, printre altele: "Era duminică 13 martie, în jurul orei 7 dimineața. În biserică nu era nimeni în afară de 3 bărbați, tânărul cântăreț Ioan și două fete care măturau biserica, în cele din urmă Sora B. și cu mine, care ne rugam. Am auzit o mașină care se oprește, ies din biserică și văd o mulțime de soldați alergând de peste tot ... Soldații au bătut în ușă și au rupt-o în cele din urmă. Au intrat și au întrebat: Unde este preotul? ... Au fost trase focuri de mitralieră, ca în timpul războiului, și noi am fost obligați să ne culcăm la pământ. Am rămas acolo cel puțin 4 ore, până când au terminat să scoată preoții ..." [5]. Era vorba de preoții: Anton Dămoc, Petru Dâncă, Ion Butnaru și Anton Olaru. La rândul ei, sora Magda Bejan a consemnat, de exemplu, cum "cu puțin timp înainte, cineva trăsese clopotele pentru a alarma satul. Veneau în fugă din toate părțile, poate o mie de femei și fete, bărbați mai puțini, căci soldații ar fi tras în ei, în timp ce pe femei le-ar fi cruțat. S-a pornit o adevărată luptă între cei 500 de soldați și femeile înarmate cu bâte și furci. Soldații au tras din fericire în aer, dar au sfârșit prin a curăța locul. Sfânta Fecioară nu le-ar fi permis altfel, ar fi distrus satul. Toată noaptea soldații au lucrat să ne înconjoare cu mitraliere împrăștiate pe dealurile din jur pentru a înăbuși orice rezistență. Totul s-a întâmplat așa cum Dumnezeu a decis, noi ne-am apărat credința și am luptat pentru Cristos ... Un bărbat a fost împușcat ..." [6]. Credinciosul catolic împușcat se numea Martin Maier, veteran al Primului Război Mondial, "un om liniștit care se dedicase meseriei sale de dulgher și dogar și devenise în sat o persoană populară, mereu veselă și prietenoasă" [7]. Prin moartea lui, acesta devenea "cel de-al doilea martir" al Biserici Romano-Catolice locale, căzut "în primii ani ai represiunii regimului ateu comunist" [8]. Unuia dintre preoții arestați în acea nefericită zi de 13 martie 1949 - părintele Petru Dâncă - îi păstrez, la rândul meu, o pioasă amintire, fiind cel de la care (în timp ce slujea ca paroh la Cleja) am primit Prima Sfântă Împărtășanie. Astfel de momente represive (ca cele din martie 1949 de la Fundu Răcăciuni și Faraoani) au avut loc și în alte sate catolice din Dieceza de Iași în acei ani de tristă amintire. Credincioșii de atunci au rezistat și nu și-au renegat credința. Datoria noastră, a urmașilor acelor adevărați apărători ai credinței catolice, este aceea de a le păstra vie memoria. Prof. dr. Anton Coșa Note: [1] Dr. Dănuț Doboș, Martiri și mărturisitori ai Bisericii Catolice din Moldova, în "Buletin Istoric" (revista Departamentului de Cercetare istorică al Episcopiei Romano-Catolice de Iași), nr. 5 (2004), Iași, Editura "Presa Bună", 2004, p. 243. [2] Sr. Regina Mengheriș C.J., Rugăciune pentru un martir, Iași, Editura Sapientia, 2017, coperta 4. [3] Dr. Dănuț Doboș, Dascălul martir Anton Benchea, în "Lumina creștinului", anul XVI, nr. 3 (183), Iași, 2005, p. 10. [4] Emanuel Cosmovici, Anton Durcovici, Episcop catolic în vremuri de persecuție, în volumul În umbra crucii. Articole și studii despre viața și activitatea episcopului martir Anton Durcovici (coordonator Ștefan Lupu), Iași, Editura Sapientia, 2013, p. 221-222. [5] Abbé Pierre Gherman (de la Mission Catholique Roumaine de Paris), L'Âme Roumaine écartelée - faits et documents, préface de S. Ex. Mgr Jean Rupp (Evêque Auxiliaire de Paris), Paris, Les Éditions du Cèdre, 1955, p. 247. [6] Ibidem, p. 249-250. [7] Dr. Dănuț Doboș, Martin Maier împușcat de Securitate, în "Lumina creștinului", anul XVI, nr. 7 (187), Iași, 2005, p. 11. [8] Ibidem. lecturi: 1375.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |