Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Strălucirea Bisericii tăcute: mărturie plină de speranță despre viața contemplativă

Ziua de 21 noiembrie, când se comemorează "Prezentarea la templu a sfintei Fecioare Maria" este și Ziua "Pro Orantibus" sau Ziua Mondială a Surorilor de viață Contemplativă.

În cadrul unei omilii ținute de papa emerit Benedict al XVI-lea în biserica "Sao Paolo" din Luanda (Angola), la 21 martie 2009, acesta ținea să amintească în mod special că "surorile de viață contemplativă sunt o prezență invizibilă, dar extrem de rodnică pentru viața Bisericii și pentru cea a lumii întregi".

Despre strălucirea acestei părți invizibile a Bisericii, trupul mistic al lui Cristos, despre frumusețea acestei prezențe ascunse, mai puțin cunoscute, mai ales la noi în Dieceza de Iași dar a unei prezențe nu mai puțin necesare și vitale ne vorbește pr. Laurențiu Dăncuță în mărturia pe care o redăm în rândurile ce urmează, mărturie dată în urma unei vizite făcute la Arhicenobiul Benedictin "Sfântul Andrei Apostolul" din Arpino (Italia).

Surorile Benedictine de la mănăstirea "Maica Unității" din Viișoara (Piatra-Neamț) îi mulțumesc și pe această cale părintelui Laurențiu și și tuturor acelora care astăzi, și nu numai, le sunt alături cu rugăciunile și sprijinul lor material și spiritual: "Domnul să vă răsplătească din plin cu belșugul harurilor sale!"

*

"Este atât de obositor să trăiești doar din perspectiva a ceea ce se vede, a ceea ce se simte. Prea des suntem tributari simțurilor și nu ne mai încredem în ceea ce e dincolo de puterea noastră de percepere. Astfel, întreaga realitate din viața noastră am redus-o la simțuri, în special la ceea ce putem vedea și atinge. Chiar și pe cei dragi i-am circumscris simțurilor noastre limitate, uitând că ei, ca și noi, nu sunt doar materie, uitând că universul nu e doar ceea ce se vede, uitând de infinitatea care există dincolo de simțurile noastre. Am uitat mai ales că omul are și un suflet la care, doar cu simțurile, nu putem ajunge. Am redus omul și universul doar la materia vizibilă, am circumscris bogăția acestor realități în limitele noastre.

Apoi am îndrăznit și mai mult și am procedat la fel și cu Dumnezeu: l-am exclus, pentru că simțurile nu-l percep, iar sufletul, creat "special" pentru realitățile mărețe, ni l-am umplut cu nimicuri. Ne-am împovărat sufletul, l-am acoperit cu un văl și l-am făcut incapabil de a percepe realitatea și măreția "celuilalt". I-am dat o singură preocupare: să ne vadă și să se intereseze doar de noi. Și iată-ne, plini de egoism, concentrați doar pe starea de bine a propriei persoane, într-o totală independență și indiferență. Comportamentul nostru are un singur refren: numai eu exist, doar eu contez și, clar, numai mie mi se cuvine totul.

Și nu doar pe Dumnezeu și pe ceilalți i-am exclus și i-am redus la nivelul simțurilor noastre, dar așa am făcut și cu Biserica. Am privit-o de la distanță și am văzut numai păcatul unora (fie ei și preoți sau persoane consacrate sau laici!), am simțit doar suprafața unei părți. Apoi am stat la fiecare colț al timpului și am ascultat și ne-am bucurat de bârfele despre și (uneori) de la oamenii care formează "Mireasa lui Cristos". Am privit mereu doar la ce fac oamenii, în special la ce fac rău oamenii din Biserică. Ne-am folosit toate simțurile și capacitatea de a raționa și am conclus rapid: nu am nevoie de o astfel de Biserică plină de păcate, de rău, de bârfe etc.

Dar oare aceasta este toată realitatea Bisericii?! Oare Biserica este doar ceea ce se vede? Oare Biserica nu are o "inimă" la care știm bine că nu putem ajunge prin simțurile noastre? Oare Biserica nu este ca o mamă căreia, deși nu-i poți vedea sentimentele și iubirea din inimă, le simți din plin atunci când te lași purtat în brațe, dezmierdat și răsfățat de ea? Dar... câți se mai lasă purtați în brațe și câți privesc cu repulsie de la distanță?! Oare de ce uităm de partea "ascunsă" a Bisericii?! Oare de ce refuzăm să ne bucurăm de splendoarea părții invizibile a Bisericii: prezența lui Dumnezeu, harurile, sacramentele, oamenii buni și tăcuți care nu fac atât de mult zgomot ca răul?! Pe acestea de ce le neglijăm? Despre acestea de nu vorbește nimeni sau de ce nu se vorbește mai mult?

Biserica trebuie revalorificată, resimțită ca un tezaur bogat care stă ascuns privirilor noastre. A disprețui Biserica pentru că nu ne convine ce vedem, este la fel de pueril ca și a fi indiferent, neinteresat și a te dezice de un teren fertil și bogat în minereuri ascunse în pământ la sute de metri, dar în care nu crezi pentru că nu le vezi. Și cum să le vezi dacă nu sapi, dacă nu te interesezi, dacă nu cauți, dacă nu te apropii?! Nu poți săpa într-un pământ și să te bucuri de valoarea lui fără să te apropii de el. Nu poți să emiți judecăți pripite despre Biserică de la distanță, după cum nu poți să-i simți căldura și iubirea pe care o emană fără să te lași purtat pe brațele ei materne.

Toate acestea îmi vin acum în minte și nu-mi dau liniște pentru că doar cu ceva timp în urmă am fost martorul unei străluciri deosebite a Bisericii, o strălucire care stă ascunsă, dar care există. Sunt atât de multe minunății pe care putem și trebuie să le descoperim în Biserică, "trupul mistic al lui Cristos". Noul popor al lui Dumnezeu este atât de divers și splendoarea lui, modul lui de manifestare a harurilor, este inepuizabil, este ca un izvor care nu va seca niciodată. Am văzut și am simțit aceasta din plin când am vizitat mănăstirea benedictină "Sfântul Andrei", din Arpino (Provincia Frosinone - Lazio).

Arpino este un oraș cu o istorie bogată ce traversează toată era creștinismului și își găsește rădăcinile cu sute de ani înainte de Cristos. Printre altele Arpino este cunoscut ca orașul lui Marco Tullio Cicerone, pentru că aici s-a născut avocatul, scriitorul și omul politic roman pe care noi îl cunoaștem cu numele de Cicero. Apoi Arpino este vestit și pentru una dintre mănăstirile cele mai vechi din lume, ale cărei origini se găsesc tocmai în timpul vieții celor doi mari sfinți: sfânta Scolastica și Sfântul Benedict. Conform istoriei cunoscute această mănăstire a fost fondată de sfântul Benedict în timpul călătoriei sale de la Subiaco la Montecassino. De atunci, de pe înălțimea colinei, mănăstirea continuă să vegheze asupra împrejurimilor și să răspândească de jur-împrejur mireasma prezenței lui Dumnezeu. Și nu doar în împrejurimi, ci și în depărtări. Pentru că din această mănăstire își are izvorul și prima mănăstire benedictină din țara noastră: mănăstirea "Maica Unității" din Viișoara, Piatra-Neamț (România). O mănăstire foarte dragă sufletului meu, un loc în care merg de fiecare dată cu entuziasm. Acum m-am bucurat să pot vizita locul în care s-a născut acest proiect de rugăciune, locul unde se află "casa mamă".

Un astfel de loc sacru, un sanctuar al istoriei, al tăcerii și al rugăciunii, trezește mii de întrebări, dar totodată oferă o minunată lecție de ecleziologie. Acolo, în munte, am simțit că "Biserica tăcută" e vie și mișcă inimi pe căi neștiute. Acolo am simțit că nu există distanțe pe care iubirea să nu le poată parcurge, pentru că iubirea înconjoară lumea și ajunge oriunde. Nimeni și nimic nu aleargă mai iute și nimic nu se strecoară mai ușor în suflet decât iubirea. Nimic. Și pentru aceasta surorile deși trăiesc acolo, se simt "acasă", se simt mereu prezente în inima celor dragi. Iubirea din inima lor, iubirea dăruită lui Cristos și Bisericii, aleargă zilnic și se așază în inima celor dragi rămași în prima casă. În cele două-trei ore petrecute în mănăstire am simțit că rugăciunea este un fel de "poștaș" care zilnic face naveta, purtând iubirea de la Arpino în "restul universului" și aducând din "restul lumii" tot ceea ce trebuie purificat prin renunțare, tăcere și rugăciune (chiar dacă nu-i cea mai reușită comparație, dar aceasta face rugăciunea lor!).

Acolo mi-am simțit sufletul încărcat (nu împovărat!). Acolo se vede o față strălucitoare a Bisericii și am simțit răsunând în inima mea un mare adevăr: Biserica s-a născut și a crescut în tăcere. Zgomotul, zarva gratuită, gălăgia discursurilor lipsite de "inimă" încurcă Biserica și noua evanghelizare. Pe drumul de întoarcere m-am simțit de parcă aș fi stat lângă Cristos care este "tăcut" pe cruce (nu cred că se poate spune că Isus, pentru că în trei ore a rostit șapte "cuvinte", a fost vorbăreț în timpul suferinței de pe cruce!), lângă acel Cristos care a stat în tăcere desăvârșită în mormânt. Noi știm cel mai bine că tocmai din această dramatică tăcere s-a născut viața, din această tăcere a izbucnit viața în momentul învierii glorioase. Numai înțelegând această valoare vivificantă a tăcerii poți alege și iubi viața de contemplație. Numai într-o astfel de perspectivă a strălucirii Bisericii tăcute și a tăcerii ce dă viață te poți dărui în totalitate, trup și suflet, pentru Cristos. Să te dăruiești lui Cristos pentru totdeauna, să te dăruiești Bisericii trup și suflet este un har care izvorăște din inima divină și se păstrează prin bunăvoința inimii divine. Acesta este un har care înfrumusețează, dă culoare vieții Bisericii. Biserica nu poate fi imaginată fără această latură a tăcerii. Cine doar vorbește, cine doar predică fără să se oprească în tăcere, fără să stea și să asculte, pierde, sărăcește, se rătăcește.

Acolo, la Arpino, în rugăciune, se naște sfințenia unor suflete necunoscute, rămase în anonimat pentru această lume, dar redescoperite în Împărăția luminii. Cât har și câtă generozitate, câtă smulgere din egoismul tentat al vieții, să te rogi pentru un suflet necunoscut, să te rogi, de exemplu, pentru sfințirea unui preot, a unui om pe care nu-l vei întâlni niciodată. Dar să te rogi cu acea convingere că Domnul îți ascultă glasul și dăruiește unui suflet (pe care el îl știe cel mai bine!) harul de care are cea mai mare nevoie. Aceasta este ieșirea din egoism și lepădarea de sine pe care în agitația prezentului și în ispititoarea grijă a zilei de mâine, prea puțini reușim să o mai facem. Noi avem mereu prea multe de cerut pentru noi și nu mai avem timp și voință să ne rugăm Domnului să distribuie el harurile așa cum știe el mai bine și pentru cine știe el că are cea mai mare nevoie. Noi avem mereu impresia că suntem cei mai nevoiași, cei mai lipsiți de har și nu avem cum să ne rugăm și pentru alții. Ei bine, acolo, în Arpino, în Biserica tăcută se poate. Acolo surorile se roagă pentru sfințirea noastră, a celor de aici, de jos, din lume. Cine, în afară de Domnul, poate ști câte haruri au fost smulse providenței, prin rugăciunile stăruitoare ale slujitoarelor tăcerii și euharistiei?

Întors de acolo, încă îmi dă curaj un lucru pe care l-am simțit și pe care, pe lângă această lecție de ecleziologie a Bisericii tăcute care e plină de viață, îl consider o lecție de speranță. Știm cu toții că unii oameni au sentimentele inimii înscrise în priviri. Astfel, unii oameni au în privirea lor iubirea, alții seninătatea, alții pasiunea etc. Sora Cristina, superioara (abatesa) acestei mănăstiri avea în privirea ei speranța, semnul încrederii și al iubirii necondiționate față de Providență. În ochii ei am citit: "Știu în cine am crezut și în cine mi-am pus încrederea" (2Tim 1,12). Cred că aceeași privire, aceiași ochi îi avea și părintele nostru în credință Abraham, cel care a sperat împotriva oricărei speranțe (cf. Rom 4,18). Și pentru aceasta a fost binecuvântat. Toți avem nevoie de un moment, măcar de un moment, în care să ne asemănăm cu Abraham, în care să îndrăznim să sperăm. Toți avem nevoie ca măcar să întâlnim astfel de oameni plini de speranță. Pot spune că în "Madre" am întâlnit varianta feminină a lui Abraham. Sau, poate și mai potrivit, o femeie a speranței asemenea Sfintei Fecioare Maria, Maica speranței noastre.

Și avem nevoie atât de mult de speranță. Biserica, în membrii ei, are nevoie să îndrăznească să spere. Exact cum a spus și o repetă sfântul părinte papa Francisc: "Nu lăsați să vi se fure speranța". Sau, pentru cei care deja au pierdut-o, cineva trebuie să strige: "Recuperați-vă speranța! Îndrăzniți! Biserica e vie. Biserica e mai mult decât ceea ce se vede, este mai mult decât ceea ce se aude".

Adevăratul chip al Bisericii este dincolo de ceea ce se vede, este dincolo de simțuri. Biserica adevărată se află în inima lui Cristos și a unor oameni, în acel loc în care privirea nu poate pătrunde. Și din aceste locuri ale inimi, locuri ascunse privirilor și simțurilor, izvorăște adevărata Biserică vizibilă. Biserica este acolo unde este prezentă și forța ei nevăzută: acolo unde este Dumnezeu, unde sunt sacramentele, unde este tăcerea, unde este rugăciunea. Și aceasta este Biserica pe care eu o iubesc și pe care vreau să o slujesc în toate zilele vieții mele. Amin!

Maica Unității, roagă-te pentru noi!"

Surorile Benedictine
Mănăstirea "Maica Unității", Viișoara, Piatra-Neamț


 

lecturi: 20.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat