|
Receptarea Conciliului al II-lea din Vatican și interpretarea raportului dintre primat și episcopat Unde se îmbrățișează tradiția și reînnoirea De Kurt Koch Anticipăm intervenția pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Unitatea Creștinilor o va ține marți, 12 noiembrie 2013, la Roma, la prezentarea volumului, îngrijit de Jean Ehret, Primato pontificio ed episcopato. Dal primo millennio al concilio ecumenico Vaticano II. Studi in onore dell'arcivescovo Agostino Marchetti [Primatul pontifical și episcopatul. Din primul mileniu la Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican. Studii în onoarea arhiepiscopului Agostino Marchetto (Citt? del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 2013, 765 de pagini). La prezentare, moderată de directorul ziarului L'Osservatore Romano, vor interveni arhiepiscopul Jean-Louis Brugu?s, arhivar și bibliotecar al Sfintei Biserici Romane, cardinalul Angelo Bagnasco, arhiepiscop de Genova și președinte al Conferinței Episcopale Italiene, și Laura Boldrini, președinte al Camerei Deputaților din Italia. Ecleziologia, îndeosebi raportul dintre primat și episcopat, și Conciliul al II-lea din Vatican constituie cele trei părți principale ale cărții, care conține diferite studii în onoarea arhiepiscopului Agostino Marchetto și care documentează în același timp punctele focale ale operei sale istorice, teologice și canonice și trebuie înțelese ca reacții la lucrarea sa, care este de largă respirație: nu numai că el pune împreună istoria, teologia și dreptul canonic, dar face să vorbească între ele aceste realități. Cele spuse sunt valabile mai ales cu privire la efortul făcut de monseniorul Marchetto în favoarea unei interpretări adecvate și a unei receptări pertinente a Conciliului al II-lea din Vatican și îndeosebi a documentelor sale, așa cum reiese din cele două cărți ale sale, Il Concilio Vaticano II. Contrappunto per la sua storia (Libreria Editrice Vaticana, 2006), care reprezintă prima istorie a istoriografiei despre Vatican II, și Il concilio Vaticano II. Per la sua corretta ermeneutica (Libreria Editrice Vaticana, 2012), în care este reluată și aprofundată hermeneutica reformei susținută de Papa Benedict al XVI-lea, conform căreia adevărata reformă a Bisericii constă în interacțiunea reușită, la diferitele nivele, dintre continuitate și discontinuitate. Desigur, acest efort n-a pierdut nimic din actualitatea sa acum când comemorăm a cincizecea aniversare a începerii Conciliului al II-lea din Vatican. Dimpotrivă, a devenit și mai urgentă dacă ținem cont de tendințele, de mult timp dominante față de acest eveniment important, care văd în conciliu o ruptură de tradiția Bisericii și, asta, într-o dublă direcție: pe de o parte, curentele progresiste continuă să înțeleagă conciliul ca sfârșitul tradiției ecleziale precedente și începutul a ceva nou. Ca ruptură de tradiție Conciliul al II-lea din Vatican este interpretat și de cealaltă parte, de curentele tradiționaliste, care îi reproșează că a făcut să se nască o Biserică nouă, care nu mai este identică celei care a existat până atunci. Așadar nu este o întâmplare că aceste două tendințe extreme, deja pe un plan lingvistic, concordă în a face o distincție între Biserica preconciliară și Biserica postconciliară, ca și cum Biserica n-ar mai fi aceeași înainte și după conciliu. Diferența dintre cele două tendințe se află în faptul că în timp ce partea progresistă susține o hermeneutică empatică a discontinuității și a rupturii, partea tradiționalistă favorizează o hermeneutică a continuității simple, neistorice, care însă, cu referință la Conciliul al II-lea din Vatican, se revelează și o hermeneutică a rupturii. De către ambele perspective Conciliul al II-lea din Vatican nu mai este considerat ca parte a tradiției vii a Bisericii, care a existat până atunci, ci ca sfârșitul ei. În fața acestor două tendințe extreme, monseniorul Marchetto a apărat mereu o hermeneutică a reformei, în care continuitatea și reînnoirea sunt unite sau, așa cum a scris în manieră clară el însuși într-un articol inserat în cartea prezentată astăzi, tradiția și reînnoirea se îmbrățișează. Deoarece Conciliul al II-lea din Vatican voia să fie, și a fost, un conciliu reformator, o hermeneutică a reformei se confruntă desigur cu discontinuitatea, dar în același timp vede în centrul oricărei discontinuități o continuitate mai fundamentală și profundă. Hermeneutica reformei se bazează pe convingerea că acest conciliu n-a voit o Biserică nouă în ruptură de tradiție, ci o Biserică reînnoită în spiritul mesajului credinței creștine revelate o dată pentru totdeauna și transmise în tradiția vie a Bisericii. Conciliul nu a voit sau nu a promovat nici o nouă învățătură a credinței, ci o reînnoire a acelei învățături transmise de-a lungul secolelor și permanent valabile. Numai în lumina acestei hermeneutici a reformei, Conciliul al II-lea din Vatican, ca orice conciliu, poate să fie înțeles ca inel dintr-un lung lanț legat cu tradiția și în același timp deschis spre viitor. Faptul că a amintit încontinuu această perspectivă este unul din marile merite ale monseniorului Marchetto. Lucrarea sa este deosebit de semnificativă deoarece ne amintește că motivele dezvoltării negative și ale curentelor periculoase care s-au răspândit după Conciliul al II-lea din Vatican nu trebuie să fie căutate în conciliul însuși, așa cum observa deja în anii Șaptezeci Joseph Ratzinger: "Ceea ce a devastat Biserica din ultimul deceniu n-a fost conciliul, ci refuzul de a-l primi". Din această diagnoză clară derivă terapia la fel de clară, conform căreia nu trebuie să se invalideze conciliul, ci, dimpotrivă, să se facă posibilul pentru a descoperi adevăratul conciliu și a realiza din nou adevărata sa intenție. În aceasta se află după părerea mea firul roșu al publicațiilor monseniorului Marchetto și al marii opere care a fost publicată în onoarea sa. Hermeneutica reformei, unind reînnoirea și fidelitatea față de tradiție în receptarea Conciliului al II-lea din Vatican, furnizează câteva idei salutare mai ales și pentru interpretarea teologică și canonistă a raportului dintre primat și episcopat, care exemplifică îmbrățișarea dintre tradiție și reînnoire și care constituie unul din punctele focale ale lucrării științifice a monseniorului Marchetto, așa cum demonstrează și marele său volum despre Biserică și Papalitate în istorie și în drept (Libreria Editrice Vaticana, 2002). Tocmai această tematică scoate în evidență implicațiile ecumenice asupra cărora aș vrea să mă opresc pe scurt în raport cu dialogul ortodox-catolic, pentru a clarifica perspectivele ecumenice care apar din cercetările monseniorului Marchetto și din cercetările asupra muncii sale științifice. Punctul central al dialogului dintre Biserica catolică și Bisericile ortodoxe este raportul dintre primat și sinodalitate. În tratarea acestei teme nu se tinde la un compromis asupra minimei denumiri comune. Mai degrabă, e vorba de a face să discute între ele aspectele cele mai puternice din ambele Biserici, adică tradiția sinodală a Bisericilor ortodoxe și forma primațială a Bisericii catolice, bazându-se pe disponibilitatea ambelor părți de a învăța una de la cealaltă și rămânând fideli față de principiul fundamental al dialogului ecumenic, care constă într-un schimb reciproc de daruri. Pe de o parte, Biserica catolică va trebui să admită că încă n-a dezvoltat în viața sa și în structurile sale ecleziale acel nivel de sinodalitate care ar fi posibil și necesar dintr-un punct de vedere istoric și teologic, că principiul sinodal și principiul primațial nu se exclud reciproc și că o legătură credibilă dintre principiul primațial și principiul sinodal ar fi un ajutor fundamental adus de Biserica catolică pentru continuarea dialogului ecumenic cu ortodoxia, în sensul că întărirea sinodalității reprezintă cea mai importantă contribuție ecumenică a Bisericii catolice la recunoașterea primatului episcopului de Roma. Pe de altă parte, se poate aștepta pe bună dreptate de la Bisericile ortodoxe recunoașterea faptului că un primat și la nivelul universal al Bisericii nu este numai posibil și legitim din punct de vedere teologic, ci este necesar, pe care însăși situația relațiile intraortodoxe determină să se reflecteze asupra unei slujiri a unității la nivel universal și că acest lucru nu este deloc în contrast cu ecleziologia ortodoxă, ci este compatibilă cu ea. Aceste scurte idei ecumenice vor doar să lase să se întrevadă ce domeniu amplu și interesant se deschide cu tematica raportului dintre primat și episcopat. În acest context, e suficient de menționat că problema concretă a unei interpretări teologice sustenabile a raportului dintre primat și episcopat poate să fie înțeleasă numai în cadrul relației redescoperite de Conciliul al II-lea din Vatican dintre Biserica universală una și multiplicitatea Bisericilor locale, care a fost în mod explicit tematizată în studiul lui Peter Hofmann și care este exprimată de conciliu cu formula eclezială fundamentală conform căreia în Bisericile particulare și pornind de la ele există Biserica catolică una și unică: "Această Biserică a lui Cristos este cu adevărat prezentă în toate comunitățile locale legitime ale credincioșilor care, adunate în jurul Păstorilor lor, sunt și ele numite, în Noul Testament, Biserici" (Lumen gentium, 26). Așadar, Biserica ar putea să fie comparată, în manieră eficace, cu o eclipsă cu două focuri, care sunt unitatea Bisericii universale și multiplicitatea Bisericilor locale: Biserica este communio ecclesiae et communio ecclesiarum. În această imanență reciprocă de Biserică universală și Biserici locale se află structura constituțională teologică specială și inconfundabilă a Bisericii, care are o structură în același timp de Biserică universală și locală și, așadar, fie papală fie episcopală, în așa fel încât raportul dintre Biserica universală și Bisericile locale are o concretizare personală în relația dintre primat și episcopat. În această interrelație dintre singularul "Biserică" și pluralul "Biserici", care este fundamentală pentru ecleziologia catolică și care a fost evidențiată în mod nou de Conciliul al II-lea din Vatican, se ascunde și întreaga problemă ecumenică. La nivel ecumenic, cu pluralul "Biserici" nu se înțeleg diferitele adunări liturgice locale în cadrul Bisericii catolice, fiecare dintre ele fiind pe deplin Biserică, deși nu este Biserica deplină, și constituie împreună cu celelalte, în multiplicitatea lor vie, Biserica nedespărțită. Problema ecumenică se pune mai degrabă asupra acelui plural "Biserici" care există în afara Bisericii catolice, adică pe independența de comunități confesionale despărțite. Pe acest plural se centrează problema ecumenică în toată gravitatea sa. De fapt, ne află în fața problemei spinoase de a înțelege cu Biserica catolică trebuie și poate să se comporte față de acest plural "Biserici" în afara granițelor sale. Cu aceasta apare clar, încă o dată, cât sunt de relevante dintr-un punct de vedere ecumenic cele trei puncte focale de ecleziologie, raport dintre primat și episcopat și Conciliul al II-lea din Vatican atât în munca științifică a monseniorului Agostino Marchetto cât și în studiile adunate în onoarea sa. (După L'Osservatore romano, 12 noiembrie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |