Papa Francisc: Sfânta Liturghie în sărbătoarea sfântului Ignațiu în biserica romană Chiesa del Gesù
În dimineața zilei de 1 august 2013, la ora 8.00, Sfântul Părinte Francisc a mers la Chiesa del Gesù pentru a celebra Liturghia în sărbătoarea sfântului Ignațiu, fondator al Societății lui Isus, cu confrații săi iezuiți și cu prietenii și colaboratorii săi. Liturghia a început la ora 8.15. Au concelebrat cu papa ES Mons. Luis Ladaria, secretar al Congregației pentru Doctrina Credinței, părintele general al Societății lui Isus, Adolfo Nicolas, membrii consiliului său și peste două sute de iezuiți. La sfârșitul Liturghiei, papa a mers să aducă omagiu și să stea în rugăciune în fața altarelor sfântului Ignațiu și al sfântului Francisc Xaveriu, la Capela Sfintei Fecioare Maria a Străzii și la mormântul părintelui Pedro Arrupe. După o scurtă întâlnire fraternă cu părintele general și câțiva confrați, papa s-a întors în Vatican pe la ora 10.00. Publicăm în continuare textul omiliei Sfântului Părinte:
La această Euharistie în care-l celebrăm pe părintele nostru Ignațiu de Loyola, în lumina lecturilor pe care le-am ascultat, aș vrea să propun trei gânduri simple conduși de trei expresii: a pune în centru pe Cristos și Biserica; a ne lăsa cuceriți de El pentru a sluji; a simți rușine de limitele și păcatele noastre, pentru a fi umili în fața Lui și a fraților.
1. Stema noastră a iezuiților este o monogramă, acronimul lui "Iesus Hominum Salvator" (IHS). Fiecare dintre voi va putea să-mi spună: știm foarte bine asta! Însă această stemă ne amintește încontinuu o realitate pe care nu trebuie s-o uităm niciodată: centralitatea lui Cristos pentru fiecare dintre noi și pentru întreaga Societate, pe care sfântul Ignațiu a voit s-o numească tocmai "a lui Isus" pentru a indica punctul de referință. De altfel, și la începutul exercițiilor spirituale, ne pune în fața Domnului nostru Isus Cristos, a Creatorului și Mântuitorului nostru (cf. EE, 6). Și acest lucru ne face pe noi iezuiții și întreaga Societate să fim "descentrați", și avem în față pe "Cristos întotdeauna mai mare", pe "Deus semper maior", pe "intimior intimo meo", care ne duce încontinuu în afara noastră înșine, ne duce la o anumită kenosis, să "ieșim din propria iubire, voință și interes" (EE, 189). Nu este sigură întrebarea pentru noi, pentru noi toți: este Cristos centrul vieții mele? Îl pun cu adevărat pe Cristos în centrul vieții mele? Pentru că există mereu ispita de a crede că suntem noi în centru. Și atunci când un iezuit se pune în centru pe sine însuși și nu pe Cristos, greșește. În prima lectură, Moise repetă cu insistență poporului să-l iubească pe Domnul, să meargă pe căile sale, "pentru că El este viața ta" (cf. Dt 30,16.20). Cristos este viața noastră! Centralității lui Cristos îi corespunde și centralitatea Bisericii: sunt două focuri care nu se pot separa: eu nu pot să-l urmez pe Cristos decât în Biserică și cu Biserica. Și în acest caz noi, iezuiții și întreaga Societate, nu suntem în centru, suntem, ca să spunem așa, "mutați", suntem în slujba lui Cristos și a Bisericii, Mireasa lui Cristos Domnul nostru, care este Sfânta noastră Maică Biserică Ierarhică (EE, 353). A fi oameni înrădăcinați și întemeiați în Biserică: așa ne vrea Isus. Nu pot să existe drumuri paralele sau izolate. Da, drumuri de căutare, drumuri creative, da, acest lucru este important: a merge spre periferii, multele periferii. Pentru aceasta e nevoie de creativitate, dar mereu în comunitate, în Biserică, cu această apartenență care ne dă curaj pentru a merge înainte. A-l sluji pe Cristos înseamnă a iubi această Biserică concretă și a o sluji cu generozitate și spirit de ascultare.
2. Care este drumul pentru a trăi această dublă centralitate? Să privim la experiența sfântului Paul, care este și experiența sfântului Ignațiu. Apostolul, în lectura a doua pe care am ascultat-o, scrie: mă străduiesc să alerg spre perfecțiunea lui Cristos "pentru că și eu am fost cucerit de Isus Cristos" (Fil 3,12). Pentru Paul a avut loc pe drumul Damascului, pentru Ignațiu în casa sa din Loyola, însă punctul fundamental este comun: a ne lăsa cuceriți de Cristos. Eu îl caut pe Isus, eu îl slujesc pe Isus pentru că El m-a căutat mai întâi, pentru că am fost cuceriți de El: și aceasta este inima experienței noastre. Însă El este primul, mereu. În spaniolă există un cuvânt care este foarte grafic, care îl explică bine: El ne "primerea", "El nos primerea". El este primul mereu. Când noi sosim, El a sosit și ne așteaptă. Și aici aș vrea să aduc aminte de meditația despre Împărăție în săptămâna a doua. Cristos Domnul nostru, Rege veșnic, cheamă pe fiecare dintre noi spunându-ne: "cine vrea să vină cu mine trebuie să lucreze cu mine, pentru ca urmându-vă în suferință să mă urmeze și în glorie" (EE, 95): a fi cucerite de Cristos pentru a oferi acestui Rege toată persoana noastră și toată truda noastră (cf. EE, 96); a-i spune Domnului să facă totul pentru mai marea slavă și laudă a sa, a-l imita și în suportarea injuriilor, disprețului, sărăciei (cf. EE, 98). Dar mă gândesc la fratele nostru din Siria în acest moment. A ne lăsa cuceriți de Cristos înseamnă a fi mereu îndreptați spre ceea ce ne stă în față, spre ținta lui Cristos (cf. Fil 3,14) și a ne întreba cu adevăr și sinceritate: ce am făcut pentru Cristos? Ce fac pentru Cristos? Ce trebuie să fac pentru Cristos? (cf. EE, 53).
3. Și ajung la ultimul punct. În Evanghelie ne spune Isus: "Cine vrea să-și salveze viața, o va pierde, dar cine își va pierde viața pentru mine, o va salva... Cine se va rușina de mine..." (Lc 9,23). Și așa mai departe. Rușinea iezuitului. Invitația pe care o adresează Isus este să nu ne rușinăm niciodată de El, ci să-l urmăm cu dăruire totală, încrezându-ne în El și încredințându-ne Lui. Dar privind la Isus, așa cum ne învață sfântul Ignațiu în Prima Săptămână, mai ales privindu-l pe Cristos răstignit, noi simți acel sentiment atât de uman și atât de nobil care este rușinea de a nu fi la înălțime; privim la înțelepciunea lui Cristos și la ignoranța noastră, la atotputernicia sa și la slăbiciunea noastră, la dreptatea sa și la fărădelegea noastră, la bunătatea sa și la răutatea noastră (cf. EE, 59). A cere harul rușinii; rușine care vine din colocviul continuu de milostivire cu El; rușine care ne face să roșim în fața lui Isus Cristos; rușine care ne pune în sintonie cu inima lui Cristos care s-a făcut păcat pentru mine; rușine care pune în armonie inima noastră în lacrimi și ne însoțește în urmarea zilnică a "Domnului meu". Și acest lucru ne duce mereu, ca indivizi și ca Societate, la umilință, la trăirea acestei virtuți. Umilință care ne face conștienții în fiecare zi că nu noi suntem cei care construiesc Împărăția lui Dumnezeu, ci este întotdeauna harul Domnului care acționează în noi; umilință care ne determină să ne punem în întregime pe noi înșine nu în slujba noastră sau a ideilor noastre, ci în slujba lui Cristos și a Bisericii, ca vase de lut, fragile, nepotrivite, insuficiente, dar în care există o comoară imensă pe care o purtăm și o comunicăm (cf. 2Cor 4,7). Mie mi-a plăcut mereu să mă gândesc la apusul iezuitului, când un iezuit își termină viața, când apune. Și îmi vin în minte mereu două icoane ale acestui apus al iezuitului: una clasică, aceea a sfântului Francisc Xaveriu, privind China. Arta a pictat de atâtea ori acest apus, acest sfârșit al lui Xaveriu. Și literatura, în acel text de Peman. La sfârșit, fără nimic, dar în fața Domnului; acest lucru mie îmi face bine, să mă gândesc la asta. Celălalt apus, cealaltă icoană care îmi vine ca exemplu, este cea a părintelui Arrupe în ultimul colocviu în lagărul de refugiați, când ne-a spus - lucru pe care el însuși îl spunea - "asta o spun ca și cum ar fi cântarea mea de privighetoare: rugați-vă". Rugăciunea, unirea cu Isus. Și, după ce a spus asta, a luat avionul, a ajuns la Roma cu ictus, care a marcat începutul acelui apus atât de lung și atât de exemplar. Două apusuri, două icoane pe care ne va face bine nouă tuturor să le privim și să ne întoarcem la acestea două. Și să cerem harul ca apusul nostru să fie ca al lor.
Iubiți frați, să ne adresăm la Nuestra Senora, Ea care l-a purtat pe Cristos în sânul său și a însoțit primii pași ai Bisericii, să ne ajute să punem mereu în centrul vieții noastre și al slujirii noastre pe Cristos și Biserica sa; Ea care a fost prima și cea mai perfectă ucenică a Fiului său, să ne ajute să ne lăsăm cuceriți de Cristos pentru a-l urma și a-l sluji în orice situație; Ea care a răspuns cu umilința cea mai profundă la vestirea îngerului: "Iată slujitoarea Domnului, fie mie după cuvântul tău" (Lc 1,38), să ne facă să simțim rușinea datorită nepotrivirii noastre în fața comorii care ne-a fost încredințată, pentru a trăi umilința în fața lui Dumnezeu. Să însoțească drumul nostru mijlocirea paternă a sfântului Ignațiu și a tuturor sfinților iezuiți, care continuă să ne învețe să facem totul, cu umilință, ad maiorem Dei gloriam.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.