Duhul și Biserica
de pr. Cristian Chinez
Dacă în Vechiul Testament poporul lui Israel s-a constituit ca popor al lui Dumnezeu printr-un proces îndelungat de experiență colectivă a credinței, acest lucru s-a petrecut pe baza unor prescrieri divine. Iar acestea erau "literă de Lege". De aici, importanța ascultării, a îndeplinirii întocmai.
Odată cu Noul Testament, Biserica, noul popor al lui Dumnezeu, se configurează ca fiind "convocată"; iar această "convocare" are loc ca reacție colectivă de credință la ceea ce Duhul Sfânt revelează cu privire la evenimentul Cristos, în interiorul inimii fiecăruia. Iată de ce, experiența personală de credință trebuie să-și găsească exprimarea în formă comunitară. Spre așa ceva determină acțiunea Duhului Sfânt. Căci suma unor fragmente de trăiri interioare nu constituie nicidecum o unitate de tip comunitar. Chiar dacă există o anumită inter-comunicare. Expresia din Faptele Apostolilor "o inimă și un suflet", cu referire la prima comunitate creștină, poate fi înțeleasă atât în sens fizic (ca atunci când inima bate lângă sau împreună cu alte inimi), cât mai ales spiritual, ca un corp (cf. "personalitate corporativă") ce are suflu de viață în el, iar acest "suflet" este însuși Duhul Sfânt.
Pe de altă parte, chiar și credinciosul care, în mod sistematic, pune întrebări și reflectă cu privire la conținutul credinței, depinde în mod necesar de experiența Duhului din cazul celorlalți, atât împreună cu el, cât și înaintea lui.