Căderea Ierusalimului și victoria speranței
de pr. Iulian Faraoanu
Anul 70 d.C. a rămas în memoria poporului lui Israel o dată tristă din cauza evenimentului sumbru al distrugerii Cetății Sfinte. Deși orașul și templul au devenit un morman de ruine, speranța nu s-a stins cu totul, ci s-a îndreptat către Dumnezeul legământului.
Istoria consemnează că în Palestina, după anul 60 d.C., răscoalele împotriva ocupației romane se înmulțesc. În anul 66 d.C. are loc o revoltă mai amplă alimentată de zeloți, grupare religioasă care împărtășea ideilor fariseilor care considerau oportun apelul la forță pentru a-și recăpăta libertatea. Printre altele, aveau și o motivație religioasă pentru acțiunile lor, susținând că unicul împărat acceptat trebuie să fie Dumnezeu. Inițial, evreii au reușit să preia controlul Cetății Sfinte și să înfrângă trupele romane. Însă romanii s-au reorganizat. Împăratul Nero i-a încredințat misiunea de a conduce ostilitățile experimentatului general Vespasian. Armata sa a înaintat către capitală și a învins sistematic rezistența iudeilor. Expediția militară a avut un moment de pauză, deoarece, în anul 69 d.C., Vespasian este aclamat împărat de către soldații săi. În această situație, conducerea trupelor a fost preluată de către Tit. În primăvara anului 70 d.C., acesta va asedia Ierusalimul, iar, după circa trei luni de presiune și atacuri, cetatea a fost capturată.
Care au fost elementele de criză? Întâi de toate, situația de oprimare și absența libertății politice. Secole de-a rândul evreii au fost sub dominația puterilor care se succedau pe scena istoriei. Nemulțumirile s-au intensificat sub ocupația romană, iar aspirația după eliberare era din ce în ce mai vie. Dat fiind că lucrurile erau greu de schimbat prin forțele omenești, poporul aștepta și invoca intervenția Domnului, cel care avea să transforme radical lumea. Pe acest fond, crescuse speranța mesianică, orientată mai mult către așteptarea unui Mesia eliberator. În al doilea rând, o grea încercare a fost constituită de pierderea masivă de vieți omenești din cauza invaziei trupelor romane. Evreii au fost constrânși să-și plângă victimele violenței războiului. În sfârșit, două dintre motivele de tristețe profundă a fost distrugerea Ierusalimului, Cetatea Sfântă, precum și dărâmarea Templului. Cultul a fost grav afectat, însă întrebarea cea mai arzătoare care stătea pe buzele tuturor era: Dumnezeu mai este în mijlocul nostru? În acest context de criză, de suferință, de doliu, se ridicau și interogative care priveau dreptatea divină: Domnul este drept?
Catastrofa națională din anul 70 d.C. a fost, printre altele, și un test al fidelității și rezistenței. În fața acestui dur eveniment se puteau exprima diferite atitudini: revoltă și indignare, tăcere, rugăciune. Israel a știut să iasă și din această situație critică. Răspunsul a fost pe linia credinței, constând în cererea de iertare și ajutor. S-a reafirmat speranța că, în ciuda încercărilor, Israel este poporul alianței, iar Domnul se îngrijește de el. Printre cei care au alimentat speranța poporului au fost fariseii și rabinii, liderii religioși ai națiunii. Aceștia nu doar au încurajat poporul, ci au luat inițiativa reorganizării cultului. Astfel, între anii 80 și 105 d.C., la Iamnia, un grup de cărturari și farisei au revizuit textele sacre și au pus în centru Legea, darul alianței și aspectul definitoriu al religiei ebraice.
Evenimentele triste trăite de Israel se potrivesc cu atâtea clipe de restriște prin care a trecut și poporul nostru. Războaiele, violența din partea asupritorilor, pierderea de vieți omenești au fost experiențe atât de cunoscute de conaționalii noștri. Toate au fost depășite grație speranței și puterii de renaștere. Însă armele cele mai puternice au fost totdeauna rugăciunea și încrederea nestrămutată în Dumnezeu.