Universalitatea mântuirii
După ce la Conciliul Vatican II a fost promovată ideea că nimeni nu este exclus de la mântuire, în anii imediat următori se vorbea despre un ritm accelerat al mișcării spre unitate care i-ar obliga pe creștini să revizuiască poziționarea lor față de lume. De la preocuparea de a găsi modalități în care Biserica să-și exercite influența salvatoare asupra celor care trăiesc în afara creștinismului, s-a trecut la identificarea așa-numiților "creștini anonimi", cu referire la cei care sunt așa ceva fără s-o știe și fără s-o vrea. Iar Karl Rahner nu era nicidecum străin de o astfel de expresie.
Același mare teolog însă era de părere că Biserica are dreptul să stabilească o linie precisă de demarcare între membrii săi și ceilalți oameni. Astfel, nu ajunge doar să fii inserat în Biserică prin Botez; deplina apartenență cere și mărturisirea credinței sale, și recunoașterea autorității ei; ba, mai mult, în sensul perfect al termenului, este membru cel care trăiește în starea de har. Atunci, cum se poate afirma că e mai bine pentru un păgân (sau chiar ateu) în anumite circumstanțe? De fapt, conform spuselor lui Isus, cui i s-a dat mult, mult i se va cere. Iar dacă oferta de har mântuitor e generoasă, nu trebuie să tânjim după firimituri sau să-i invidiem pe cei ce vin din urmă.
Pr. Cristian Chinez