- Anul Sfintei Liturghii - 2019-2020 - |
Sfânta Liturghie - o inimă care atrage și transformă
De curând a apărut în Italia o carte a papei Francisc, care cuprinde toate catehezele ținute de el timp de șase luni despre sfânta Liturghie. Titlul acestei cărți este "Euharistia, inima Bisericii". Într-adevăr, sfânta Liturghie este inima vieții Bisericii și a fiecărui creștin. Precum inima răspândește sângele în tot trupul, tot așa sfânta Liturghie face ca viața lui Cristos cel înviat să pulseze cu putere în trupul său mistic, Biserica, și să ajungă la toate mădularele sale, la toți creștinii.
Ori de câte ori ascultăm de porunca Domnului - "Faceți aceasta în amintirea mea" - suntem atrași în misterul Cinei de Taină și al Calvarului. Acolo Dumnezeu a concentrat întreaga sa iubire mântuitoare și de acolo o revarsă asupra lumii prin intermediul trupului și sângelui său, la sfânta Liturghie. Prin rugăciunile și riturile Bisericii de la Liturghie se împlinesc, de fapt, cuvintele lui Cristos care anticipau ridicarea sa pe cruce: "Când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți la mine" (In 12,32). Iubirea lui Cristos dezvăluită prin cruce și înviere continuă să ne atragă pe toți prin celebrarea în care îi vestim moartea și îi mărturisim învierea. Inima Bisericii este, așadar, iubirea mântuitoare a Domnului care este prezentă în sfânta Împărtășanie și continuă să ne atragă pentru a ne transforma.
Cu toții știm că în centrul sfintei Liturghii stă transformarea sau transsubstanțierea darurilor de pâine și vin în trupul și sângele lui Cristos, sacramentul dăruirii de sine a Mântuitorului. Doar că această transformare nu se oprește la pâinea și vinul de pe altar, ci vrea să ne cuprindă și pe noi. Trupul și sângele lui Cristos ne sunt dăruite pentru ca și noi să fim transformați în mădulare ale trupului său, care este Biserica. Iubirea mântuitoare care a izvorât pe cruce din inima lui Cristos transformă materia pâinii și a vinului în sfânta Împărtășanie și continuă să ne transforme și pe noi, cei care ne împărtășim, în pâine care se frânge pentru ceilalți. Iar prin noi, această iubire vrea să se reverse spre toți oamenii care încă nu au cunoscut bucuria evangheliei. Cu alte cuvinte, suntem transformați în misionari care dăruiesc ceea ce au primit de la Domnul.
La sfânta Liturghie Dumnezeu ne reunește într-o adunare, într-o comunitate, pe fiii săi risipiți pretutindeni, pentru a ne hrăni cu pâinea cuvântului și pâinea euharistică. Apoi ne trimite în misiune la ceilalți oameni care încă nu au trăit bucuria de a se fi descoperit fii ai lui Dumnezeu. Dinamismul sfintei Liturghii are, așadar, o dublă mișcare: de adunare și de trimitere. Episcopul Piero Marini, fostul ceremonier al papei Ioan Paul al II-lea și președintele Comitetului Pontifical al Congreselor Euharistice Internaționale, făcea în acest sens o analogie cu dubla mișcare anatomică a inimii: sistola (mișcarea de contracție a inimii) și diastola (mișcarea de relaxare a inimii). Adunarea creștinilor la sfânta Liturghie, în cenacol, este sistola, iar trimiterea lor în misiune este diastola. Suntem cu toții convocați de iubirea Domnului, iar apoi trimiși să oferim această iubire. Iată sistola și diastola inimii Bisericii și a fiecărui creștin! Această dublă mișcare poate fi descrisă și în alt mod: Biserica este evanghelizată la sfânta Liturghie, dar și evanghelizează prin sfânta Liturghie.
În Anul Sfintei Liturghii vom avea ocazia să aprofundăm taina sfintei Liturghii plecând de la această dimensiune evanghelizatoare: suntem evanghelizați de Cristos cel înviat prin cuvântul său, prin jertfa sa perpetuată pe altar, și în același timp devenim evanghelizatori ducând în viața noastră și a aproapelui ceea ce am primit. Va fi un prilej providențial pentru a înțelege mai bine ceea ce se întâmplă atunci când preotul celebrează sfânta Liturghie împreună cu poporul adunat în biserică.
Sfântul Ioan Paul al II-lea mărturisea în anul 1981 la o întâlnire cu seminariștii dintr-un colegiu din Roma: "Trăiesc sfânta Liturghie așa cum am învățat să o trăiesc în anii seminarului și apoi ai preoției mele. Pot spune că am învățat, chiar dacă e insuficient cuvântul. Dar trebuie să fim ucenici care învață. Trebuie să învățăm să experimentăm, să trăim Liturghia". Într-adevăr, sfânta Liturghie este experiența fundamentală a relației noastre cu Dumnezeu, și avem nevoie să învățăm să o trăim, să o experimentăm. Altfel spus, Anul Sfintei Liturghii devine o ocazie de a redeveni ucenici care doresc să învețe să se lase atrași de taina iubirii Domnului, să se lase transformați de aceasta în misionari plini de bucurie.
Pr. Daniel Iacobuț