Despre ce a fost vorba în Sinodul pentru Amazonia?
Când papa Francisc a ținut discursul de deschidere a sinodului, el a lămurit de la bun început în ce fel tratează Biserica această zonă a lumii: "cu inimă creștină și cu ochi de discipol". Ceea ce și-a propus Biserica - a mai precizat Sfântul Părinte - nu a fost altceva decât să vadă realitatea pastorală, culturală, socială și ecologică a acestei regiuni importante din continentul Americii Latine și, prin reflecție, să confere Bisericii de acolo o față indigenă. Nouă țări au fost vizate: Brazilia, Bolivia, Peru, Ecuador, Venezuela, Columbia, Guiana, Surinam și Guiana Franceză.
Despre ce au discutat cei aproximativ 170 de părinți sinodali la Roma timp de trei săptămâni? În primul rând, ei au ilustrat în aspectele pozitive și negative realitatea care există actualmente acolo. Au scos în evidență "extractivismul prădător" al multor industrii, exploatarea indigenilor, abuzurile care se comit în detrimentul ecosistemului, despăduririle masive, cultivările ilegale, corupția, drogurile, efectele economice și biologice legate de poluarea ambientală. Dată fiind această stare, vestirea Bisericii și strigătul ei este în favoarea respectării drepturilor umane și ambientale pentru o ecologie integrală, în care echilibrul dintre om și natură să fie prioritar. Cum se realizează acest lucru? Printr-o convertire ecologică urgentă care să prevină distrugerea ambientală, a fost sintagma folosită în mai multe adunări. De aceea, misiunea Bisericii este aceea de a-și ridica glasul împotriva proiectelor care distrug ambientul, ecosistemul, biodiversitatea amazoniană. Spre exemplificare, sunt zeci de mii de hectare în care se cultivă arborele de coca, iar aceștia au un efect distructiv asupra echilibrului natural. Preocuparea Bisericii nu are voie să se rezume numai la vestirea mântuirii. Ea trebuie să fie o prezență activă, educativă, profetică și formativă în toate sferele existenței umane.
O altă temă care a revenit în dezbaterile adunărilor generale a fost aceea a posibilității admiterii la slujirea preoțească a viri probati, a bărbaților căsătoriți. Mulți părinți sinodali au subliniat în repetate rânduri lipsa preoților pe teritoriile întinse ale regiunii amazoniene. Există nenumărate sate și localități unde sfânta Liturghie se celebrează o dată sau de două ori pe an. Este un imperativ major găsirea unei soluții care să transforme perceperea Bisericii ca instituție care oferă o "pastorație de vizită" într-una care se remarcă printr-o "pastorație de prezență". S-a propus demararea unei experiențe regionale de slujire preoțească pentru bărbații căsătoriți. S-a vorbit și de posibilitatea de a introduce slujirea diaconală permanentă pentru femei. Ipoteza de a hirotoni persoane căsătorite e propusă fără însă a umbri sau subestima în vreun fel valoarea celibatului în slujirea preoților.
De mai multe ori s-a vorbit în adunări și în intervențiile particulare despre regândirea rolului femeii în Biserică, despre necesitatea de a găsi noi forme ministeriale care să vizeze implicarea ei oficială în Biserică. S-a subliniat că activitatea femeilor este indispensabilă: ele sunt protagoniste în a transmite sensul radical al vieții; ele întruchipează îngrijirea samariteană prin ceea ce fac, iar prin felul lor de a fi tutelează viața. Ele sunt foarte implicate în activitatea catehetică, în răspândirea evangheliei.
Un alt fir roșu al discuțiilor a fost atenția pentru a conferi Bisericii din Amazonia o față indigenă, un specific al ei în domeniile social, liturgic și pastoral, adică o față amazoniană. Acest lucru e realizabil printr-o corectă înculturare a evangheliei, prin aplicarea înțeleaptă a teologiei creației, care vede în natură un dar al lui Dumnezeu făcut omului; printr-o atenție a Bisericii față de nevoile omului acelui loc în timpul de față. Sinteza lucrărilor sinodale, precum și soluțiile noi de trăire eclezială creștină a Bisericii în Amazonia vor putea fi citite în exortația postsinodală a papei Francisc.
Pr. Cristian Diac