Comuniune
Sfântul Robert Belarmin scrie undeva: "Unica și adevărata Biserică este comunitatea oamenilor reuniți în a mărturisi aceeași credință creștină și care au în comun aceleași sacramente, sub conducerea păstorilor legitimi și în special a unicului vicar al lui Cristos, pontiful roman". Sună cunoscut... Pe de altă parte, constituția despre liturgie a Conciliului Vatican II, Sacrosanctum Concilium, la nr. 41, dă de înțeles că Biserica locală este cea mai înaltă manifestare a Bisericii lui Dumnezeu atunci când ea se exprimă în adunarea liturgică și în special în celebrarea euharistică. Dincolo de perspectivele diferite - juridică, respectiv cultică - cele două puncte de vedere nu se exclud și nici nu se contrazic.
Însă realitatea diagnosticată de mișcarea ecumenică este cumva alta, iar problemele identificate țin mai degrabă de tradiții și convingeri profund înrădăcinate, înnobilate cu eticheta de sacru. De la biserici, la plural (așa cum sunt menționate în Noul Testament, în cartea Apocalips, cele șapte biserici din Asia Mică), dar aflate în comuniune, s-a ajuns la diferențiere și chiar înstrăinare, de-a lungul istoriei, prin exaltarea opoziției, exagerarea excluderii și acapararea exclusivistă a adevărului evangheliei. Prea multe ex-. Cu siguranță că lucrurile ar sta altfel dacă s-ar pune accent pe ceea ce este comun. Cu dinamismul de rigoare: comunicare, comuniune, comunitate... de mântuire.
Pr. Cristian Chinez