Sfânta Scriptură
* În cartea Genezei citim istoria primilor oameni care au căzut în păcat în urma dialogului cu șarpele (Gen 3). În ce limbă a vorbit șarpele cu Eva?"
Pentru a afla un răspuns la acest tip de întrebare, eu v-aș sugera să încercați să obțineți două păreri pe care să le puneți mai apoi împreună. Prima părere ar trebui să o căutați la departamentul de limbi clasice a unei facultăți de filologie. Cealaltă părere ar trebui să vină din partea specialiștilor în herpetologie, adică acea ramură a zoologiei care se ocupă cu studiul reptilelor. Îmbinarea armonioasă a celor două păreri v-ar putea aduce răspunsul mult dorit. În așteptarea acelui răspuns, mie, ca biblist, îmi rămâne perspectiva biblică și teologică.
Știința biblică ne învață că în Gen 3 este opera unui teolog extrem de abil și inspirat de Dumnezeu (cf. 2Tim 3,16), care redă într-un limbaj sublim și evocator o realitate dramatică: căderea omului. Dialogul dintre șarpe și mama noastră Eva se rotește în jurul imaginii lui Dumnezeu și în jurul raportului dintre om și Dumnezeu. Tehnica șarpelui este constituită din "două scheme", o imprecizie și o calomnie, care, îmbinate armonios, duc la efectul scontat. Șarpele întreabă: "A spus cu adevărat Dumnezeu să nu mâncați din niciun pom al grădinii?" (v. 1). Întrebarea este în mod voit imprecisă și insinuează că Dumnezeu ar fi complet lipsit de bunătate, interzicând fiilor săi "absolut totul". În momentul în care Eva pomenește de pedeapsa morții, șarpele îl atacă în mod direct pe Dumnezeu printr-o calomnie: "Nicidecum nu veți muri! Dar Dumnezeu știe că în ziua în care veți mânca din el vi se vor deschide ochii și veți fi ca Dumnezeu, cunoscând binele și răul" (Gen 3,4-5). Șarpele îl face pe om să creadă că Dumnezeu este rivalul său, limitându-i posibilitățile de realizare. De aceea Dumnezeu trebuie scos din calcul, iar preceptele divine trebuie ignorate. Numai așa omul devine el însuși. Aceasta este o tentație a omului dintotdeauna: citiți din curiozitate Is 14,3-15 și Ez 28,11-19, două texte biblice mai mult decât edificatoare în acest sens. Tentația este mereu aceeași, efectele ei sunt nimicitoare. Șarpele continuă și astăzi să-și sâsâie "poezia" în toate limbile pământului.
Pr. Iosif Antili