Curier juridic
* Grigore D. (Iași). "Părinții mei au cumpărat în anul 1969 o suprafață de teren de 1.000 mp pe care au construit o casă. Terenul este îngrădit cu gard de la momentul achiziționării și până în prezent și nu au fost modificate niciodată limitele proprietății. În anul 2018 au fost dați în judecată de un vecin pentru a-i face o cale de acces spre terenul proprietatea sa. Este legal, în condițiile în care vecinul avea cale de acces, dar a vândut acel teren?"
Conform art. 617 din noul Cod civil, proprietarul terenului care este lipsit de acces la calea publică are dreptul să i se permită trecerea pe fondul vecinului său pentru exploatarea fondului propriu. Trecerea trebuie să se facă în condiții de natură, să aducă o minimă stânjenire exercitării dreptului de proprietate asupra fondului ce are acces la calea publică; în cazul în care mai multe fonduri vecine au acces la calea publică, trecerea se va face pe fondul căruia i s-ar aduce cele mai puține prejudicii. La soluționarea cauzei, instanța trebuie să aibă în vedere și dispozițiile art. 618 din noul Cod civil, care prevăd: "Dacă lipsa accesului provine din vânzare, schimb, partaj sau dintr-un alt act juridic, trecerea nu va putea fi cerută decât celor care au dobândit partea de teren pe care se făcea anterior trecerea. Când lipsa accesului este imputabilă proprietarului care pretinde trecerea, aceasta poate fi stabilită numai cu consimțământul proprietarului fondului care are acces la calea publică și cu plata dublului despăgubirii". Având în vedere dispozițiile legale citate mai sus și motivele prezentate de dv. în scrisoarea adresată redacției, considerăm că servitutea de trecere va putea fi stabilită doar în situația în care, pe baza expertizei topometrice care se va efectua în cauză, se va stabili că singura cale de acces la drumul public poate fi făcută pe terenul proprietatea părinților dv. În condițiile în care vecinul a vândut terenul pe care avea calea de acces la drumul public, acțiunea va fi respinsă în contradictoriu cu părinții dv., urmând ca situația să fie lămurită pe o altă cale (notarială sau judecătorească).
* E. Hriscu (Vaslui) "În cazul în care am pierdut un proces se restituie taxele de timbru achitate în cadrul acelui dosar?"
Art. 45 din OUG nr. 80/2013 reglementează situațiile în care pot fi restituite taxele de timbru. Astfel, potrivit textului de lege amintit mai sus, sumele achitate cu titlu de taxe judiciare de timbru se restituie, integral, parțial sau proporțional, la cererea petiționarului, în următoarele situații: a) când taxa plătită nu era datorată; b) când s-a plătit mai mult decât cuantumul legal; c) când acțiunea sau cererea rămâne fără obiect în cursul procesului, ca urmare a unor dispoziții legale; d) când acțiunea corect timbrată a fost anulată în condițiile art. 200 al. 3 din Codul de procedură civilă sau când reclamantul a renunțat la judecată până la comunicarea cererii de chemare în judecată către pârât; e) când, în procesul de divorț, părțile au renunțat la judecată ori s-au împăcat; f) când contestația la executare a fost admisă, iar hotărârea a rămas definitivă; g) în cazul în care instanța de judecată se declară necompetentă, trimițând cauza la un alt organ cu activitate jurisdicțională, precum și în cazul respingerii cererii, ca nefiind de competența instanțelor române; h) când probele au fost administrate de către avocați sau consilieri; i) în cazul în care participantul la proces care a fost recuzat se abține sau în cazul în care cererea de recuzare ori de strămutare a fost admisă; j) În alte cauze prevăzute de lege.
. În cazul prevăzut la literele d, e și i se restituie jumătate din taxa plătită, iar în cazul prevăzut la litera f se restituie proporțional cu admiterea contestației.
. Cererea de restituire a taxei de timbru se adresează instanței de judecată la care s-a introdus acțiunea sau cererea în termen de un an de la data nașterii dreptului de a solicita restituirea taxei de timbru.
Av. Mihaela Ciobanu