Secvențe din interiorul Sinodului
Sinodul tinerilor a însemnat multă pregătire prealabilă, fizică și spirituală. El a determinat o concentrare din partea întregii Biserici asupra unei teme fără precedent: tinerii. Cei 257 de episcopi sinodali împreună cu cei 49 de tineri din întreaga lume au dialogat, și-au împărtășit viziunile și punctele de vedere, au răspuns, pe cât le-a fost posibil, la multele întrebări care privesc viața, credința, rolul și provocările actuale ale tinerilor. De multe ori a revenit întrebarea: Ce atitudine trebuie să aibă Biserica pentru a-i însoți pe tineri pe drumul lor? Cum pot fi aduse la un numitor comun realitatea, normele și conștiința atunci când e vorba de tineri?
La un moment dat, o tânără din Slovacia, din numărul celor 49, a vorbit despre importanța însoțirii spirituale a tinerilor, subiect care a revenit de multe ori în luările de poziție ale părinților sinodali. Cineva a afirmat puternic că Biserica ar trebui să trezească neliniște în tineri, nu doar să caute cu orice preț să răspundă la întrebări. A fost lăudată de unii mărturia atâtor tineri din țările în care creștinii sunt maltratați și discriminați sau, mai rău, prigoniți. Urmează să fie redactat un document în care să fie expuse în sinteză rezultatele atâtor discuții în cercuri mici, desfășurate pe mai multe categorii lingvistice, precum și în adunările plenare.
De exemplu, în cercul englez a fost accentuată varietatea de probleme sociale și de educație în familie, cu care se confruntă mulți tineri, îndeosebi în țările mai puțin dezvoltate. Cercul francez a cerut să se revizuiască și să se actualizeze felul de a fi misionar al Bisericii, luând în considerare formarea atentă a preoților și abordarea competentă a temei sexualității din partea acestora. Cercul german a tematizat raportarea foarte rezervată și cu suspiciune a tinerilor la Biserică, motivată în trei feluri: discrepanța dintre imaginea lumii reale și a celei propuse de Biserică, morala legată de sexualitate, divorț, avort, recăsătorire, rolul femeii în Biserică și, în sfârșit, analogia pe care mulți o fac între religie și violență, inspirați din trecutul istoric al religiilor și din contemporaneitate. Cercul spaniol a pus în lumină problemele pe care le ridică digitalizarea lumii și globalizarea. Cercul italian a vorbit despre caracterul eterogen al universului tinerilor creștini și despre îndepărtarea lor de Biserică din cauza autoritarismului și a uzului de putere demonstrate de aceasta, lucru care impune o convertire generală. Cercul portughez a remarcat frecventa incapacitate a Bisericii actuale de a transmite valorile ei legate de sexualitate și a cerut o relectură a formării persoanelor consacrate sub aspectul sexualității.
Vorbindu-le tinerilor la o întâlnire care a avut loc la 6 octombrie, papa Francisc a ținut să precizeze că el nu deține răspunsurile la atâtea întrebări care au venit de peste tot. Răspunsurile vin după toată munca din cadrul lucrărilor sinodale. El își dorește ca, în acest mare moment de reflecție asupra sieși și a tinerilor, Biserica să dovedească un simț al concreteții, adică să vadă și să țină cont de cum sunt tinerii în lumea de astăzi și cum este lumea în care ei trăiesc. El își mai dorește o Biserică în stare să arate coerență, pentru a se recâștiga pe sine și pentru a-i putea avea realmente pe tinerii ei.
Pr. Cristian Diac