Spiritualitatea euharistică a fericitei Veronica
Sfinții sunt cei care-l aleg pe Isus pentru el însuși și își dăruiesc viața împreună cu el semenilor lor. De aceea, în primele decenii creștine, creștinii își spuneau "sfinți", pentru că prin felul lor de a gândi și de a trăi îl mărturiseau pe cel pe care ei îl celebrau și-l întâlneau la "frângerea pâinii".
Într-adevăr, temeiul oricărei vieți sfinte este Euharistia. În acest sens, ne putem lăsa ajutați de fericita Veronica Antal, care a trăit spiritualitatea euharistică în mod exemplar. Dacă citim viața Veronicăi și la sfârșitul lecturii eliminăm participarea ei la Liturghie, precedată întotdeauna de recitarea sfântului Rozariu, sau orele neîntrerupte de adorație petrecute în bisericuța din sat, vom observa că viața ei ar fi lipsită de ceva fundamental, care luminează tot itinerarul ei de credință și dă sens sfârșitului ei tragic.
Veronica a înțeles că participarea la sfânta Liturghie înseamnă de fapt celebrarea dăruirii de sine împreună cu Cristos semenilor săi, înseamnă confirmarea vieții care, împreună cu Cristos, se face pâine și hrană pentru aproapele.
Mărturiile ne spun că în ziua în care tânăra Veronica și-a întâlnit mirele ceresc - cu câteva ore înainte tocmai îi spusese prietenei sale Ana cuvinte tainice și profetice: "Am să fac o nuntă frumoasă cum nu a mai fost" - prin sat se spunea că ea a murit martiră, recunoscându-i-se astfel viața sfântă pe care o dusese. În cazul Veronicăi, moartea sa eroică a fost văzută imediat de oamenii credincioși ca o încununare și confirmare a unui drum autentic de credință pe care ea l-a parcurs și care a fost adânc ancorat, încă din fragedă vârstă, în acea taină euharistică în care Isus ni se dăruiește în întregime.
Veronica a înțeles că, dacă Dumnezeu i se dăruiește în mod real și "în întregime" în sfânta Euharistie, aceeași totalitate trebuie să caracterizeze și gestul ei de dăruire, motiv pentru care a voit să scrie și a rămas scris pentru totdeauna: Eu sunt a lui Isus și Isus este al meu.
Sensul deplin al totalității și radicalității acestei decizii poate fi înțeles doar dacă ținem cont de spiritualitatea euharistică a Veronicăi, spiritualitate care-i luminează întreaga viață: "Îmi amintesc - dă mărturie o prietenă a ei din Hălăucești - cum, într-o zi geroasă de iarnă, a venit la mine îmbrăcată cu un suman noatin de casă, acoperită de promoroacă și pe jumătate înghețată și, în timp ce eu o compătimeam, ea mi-a spus: «Nu-i nimic, lele Viroană! Nu-i nimic, bine că m-am împărtășit»". Dintr-o mărturie a prietenei sale Eleonora aflăm că "Veronica avea o predilecție deosebită față de ora de adorație, mai ales în joile care urmează după Paști, până la sărbătoarea Trupul Domnului... Pentru ea, Joia Verde era sărbătoarea sărbătorilor". Bădița Ghiță, clopotarul, mărturisește: "Ne adunam 20-30 de persoane la biserică, unde făceam ora de adorație în fiecare joi noaptea spre vineri. Parcă o aud pe Veronica Antal, cu vocea ei puternică și frumoasă, cântând la aceste ore".
Nu trebuie uitat că Veronica și-a trăit încununarea eroică a credinței și vieții sale curate în timp ce se întorcea acasă de la Hălăucești, unde tocmai participase la celebrarea sfintei Liturghii.
În sfârșit, sfântul Rozariu, despre care Veronica obișnuia să spună că este "arma ei, pe care nu o putea lăsa niciodată atunci când pornea la drum", o pregătea întotdeauna sufletește pentru întâlnirea celui pe care-l iubea mai presus de toate.
Viața, curăția și martiriul fericitei Veronica dobândesc sens în lumina spiritualității sale euharistice și pot fi propuse, în aceeași lumină, credincioșilor și tinerilor de astăzi, ca model de reînnoire a vieții de credință și de sfințenie.
Pr. Virgil Blaj, OFMConv.