Sfânta Scriptură. Violența în Biblie (II)
Pentru că întrebările din numărul trecut al revistei au necesitat un răspuns mai amănunțit, publicăm în continuare a doua parte.
4) Mulți cititori se apropie de textele sacre cu o prejudecată, și anume aceea de a considera că tot ceea ce citim în Scriptură constituie un "reportaj în direct", o descriere precisă a evenimentelor. În realitate, textele biblice au adesea nevoie de interpretare. Spre exemplu, cifra avansată de Jud 7 (120.000 de oameni uciși) este hiperbolizantă. Autorul sacru vrea să exalte marile fapte de vitejie ale străbunilor și puterea lui Dumnezeu care a dat victorie poporului său. Hagiograful nu intenționează să înșele cititorul, ci să edifice generațiile de cititori, prezentându-le trecutul glorios al poporului. Textele în care Dumnezeu poruncește războiul sfânt (Ios 6;10 etc.) aparțin unui gen literar care arată că victoria lui Dumnezeu asupra dușmanilor este totală.
5) Toate textele biblice ce conțin scene de violență au fost scrise cu un scop precis. De exemplu, crima din Ghibeea (Jud 19) este povestită pentru a justifica lupta pentru supremație dintre două case regale (cea a lui Saul și cea a lui David). Uneori violența este o specie de lecție de viață despre pedeapsa meritată pentru fapte foarte rele. Astfel, masacrarea casei regale a lui Omri din partea lui Iehu (2Rg 9-10) este interpretată ca o dreaptă răsplată pentru nelegiuirile comise. Aceste câteva constatări ne conduc spre următorul principiu de lectură a acestor texte: nu putem rămâne niciodată la materialitatea povestirii, ci trebuie să facem un pas înainte spre înțelegerea sensului mai adânc al respectivei pagini biblice. Pentru aceasta, avem nevoie de un ghid de lectură.
6) În fine, trebuie să observăm că Biblia nu propune violența, ci o condamnă. Prin simplul fapt că Scriptura prezintă aceste episoade de violență, ea încearcă să trezească în inima cititorului un sentiment de oroare. Astfel, chiar dacă 2Rg 9-10, spre exemplu, pare să manifeste o anumită înțelegere pentru faptele lui Iehu, profetul Osea condamnă masacrele comise de acesta (Os 1,4-5). Ce să spunem apoi despre moartea lui Isus pe cruce? Aceasta a fost o moarte violentă, brutală și obscenă, suma violenței și a brutalității umane. Crucea lui Cristos este un apel către toți: Opriți moartea! Opriți violența! Încetați de a mai răni oameni! Credeți în Dumnezeul vieții!
Pr. Iosif Antili