Veronica Antal. Simbolismul icoanei
În cinstea slujitoarei lui Dumnezeu Veronica Antal s-a pictat o icoană care să ilustreze cele mai importante virtuți trăite de ea. În această icoană, Veronica este reprezentată în tunică de culoare albastră și mantie albă. Se știe că tot timpul se îmbrăca asemenea unei măicuțe, în veșminte foarte simple. În icoană, tunica de culoare albastră vrea să pună în evidență dimensiunea cerească la care aspira, trăirea ei spirituală și, așa cum se știe, Veronica avea ca prioritate meditarea și trăirea cuvântului lui Dumnezeu. Nu în ultimul rând, această culoare vrea să evidențieze sinceritatea cu care se angaja în ajutorarea semenilor ei.
Prin mantia albă, ca și în picturile medievale, vrea să se indice credința ei în Cristos cel înviat, adevărul pe care l-a vestit prin cuvânt și faptă, curăția inimii și a sufletului; această culoare indică totodată înțelepciunea divină. Dovada simbolismului veșmântului alb a arătat-o și Raffaello când a pictat în Vatican virtuțile credinței și înțelepciunii, înfățișându-le în alb. Mantia albă vrea să reprezinte și starea de fericire veșnică. Albul scoate în evidență chemarea ei, prin rugăciune, la unitatea în credință a tuturor oamenilor, așa cum găsim și în Evanghelia după Ioan, "Mă rog ca toți să fie una, cum tu, Tată, ești în mine și eu în tine, ca și ei să fie una în noi, pentru ca lumea să creadă că tu m-ai trimis" (In 17,21).
Se mai observă în icoană că Veronica strânge la piept patru dintre cele mai de preț lucruri: tau-ul franciscan, rozariul, crinul și ramura de palmier. Litera tau constituie semnul mântuirii și semnul exterior al noutății vieții însemnate interior de sigiliul Duhului Sfânt, sigiliu dat nouă în dar în ziua Botezului (Ef 1,13); tau-ul este și semnul de recunoaștere al creștinului, adică al fiului lui Dumnezeu, al fiului scăpat din primejdie, al celui mântuit. În cartea Ecleziasticului este semnul ocrotirii puternice împotriva răului (cf. Ez 9,6). Datorită asemănării literei tau cu crucea, sfântului Francisc din Assisi atât de mult i-a plăcut acest semn, încât a ocupat un loc important în viața și gesturile sale. În slujitoarea lui Dumnezeu Veronica Antal, acest vechi semn profetic capătă actualitate, primește o nouă conotație, își redobândește forța mântuitoare, dând glas trăirii în sărăcie, unul dintre elementele fundamentale al vieții franciscane. Rozariul pe care îl ține în mâna stângă indică rodnica devoțiune către Maica Domnului. Zilnic se ruga și îndemna pe cei din jur la rugăciune, înălța rugi pentru cler și pentru popor, iar în felul acesta se simțea mădular viu al Bisericii.
Mai vedem în icoană cum Veronica ține în mâna dreaptă crini albi, simbolul castității. Crinul simbolizează uitarea de sine și îmbrățișarea totală a voinței lui Dumnezeu, așa cum spune Evanghelia după Matei: "Observați cum cresc crinii câmpului: nu trudesc și nu țes. Totuși vă spun că nici Solomón, în toată gloria lui, nu s-a îmbrăcat ca unul dintre aceștia" (Mt 6,28-29). Îmbrăcată în veșmântul curăției, Veronica îmbrățișează ramura de palmier, simbolul martiriului, al sacrificiului suprem. Data de 24 august, ziua martiriului său, reprezintă momentul culminant al vieții sale de credință, iar ramura de palmier din icoană este tocmai simbolul renașterii la viața nouă în Cristos, al iubirii totale, al victoriei, al vieții veșnice, al regăsirii păcii în Cristos. Ucisă din ură față de credință, Veronica îndeplinește porunca Mântuitorului care spune: "Nimeni nu are o iubire mai mare decât aceasta: ca cineva să-și dea viața pentru prietenii săi. Voi sunteți prietenii mei dacă faceți ceea ce vă poruncesc" (In 15,13-14).
Având la bază cuvântul evangheliei, îl rugăm pe Dumnezeu să ne ajute pe toți, pentru ca exemplul de credință al în curând fericitei Veronica Antal să ne facă să trăim viața creștină cu demnitate, fidelitate și curaj!
Pr. Eugen Răchiteanu