Fericitul Anton Durcovici și Euharistia
Culmea vieții pământești a fericitului Anton Durcovici a fost reprezentată de sublimul mister al altarului, de sfânta Euharistie, "culme și izvor al vieții creștine", cum a definit-o Conciliul Vatican II (SC 10). Iubirea pe care a avut-o față de această taină a devenit și mai puternică odată cu hirotonirea preoțească, întrucât credea că Euharistia și Preoția sunt mistere ce nu pot exista unul fără altul. Unul dintre elevii săi mărturisea că "celebra Euharistia cu o mare credință și evlavie. Părea transfigurat în timpul Liturghiei... Era un om euharistic". Îi plăcea să stea în adorație în fața lui Isus Euharisticul; se întâmpla că, dacă-l căuta cineva seara, îl găsea nu oriunde, ci în capelă, în fața tabernacolului.
Aceeași iubire a păstrat-o și ca episcop de Iași și a căutat, chiar de la începutul mandatului său, să o transmită poporului ce-i fusese încredințat spre păstorire. Încă din prima circulară trimisă ca episcop, încredința clerul, seminariștii și credincioșii lui Cristos din tabernacol. Insista asupra adorației euharistice zilnice, cu recitarea Rozariului și binecuvântarea cu preasfântul sacrament în lunile septembrie și octombrie. Cultul euharistic, ca și cel marian, au reprezentat, după mărturiile discipolilor săi, nu doar culmea, ci și fundamentul vieții sale. În scrisoarea adresată preoților în decembrie 1948 le vorbea despre prezența lui Isus în Euharistie, le scria despre importanța vizitelor la preasfântul sacrament, dându-i drept exemplu pe sfântul Alfons Maria de Liguori și sfântul Alois de Gonzaga. Euharistia era prezentată de episcopul de Iași drept centrul spre care trebuie să se îndrepte viața oricărui preot: "Vino la mine, preotul meu!... Vino la mine când singurătatea te apasă; vino la mine, căci te aștept, ca să împărtășim unul altuia durerile și bucuriile noastre... Vino la mine, cercetează-mă cât mai des în temnița mea tainică... Nu uita să-ți îndrepți gândul spre tabernacolul mai apropiat, ori spre toate cele din țara ta sau din lumea întreagă".
Vizitele sale canonice au fost tot atâtea momente de a le reaminti tuturor valoarea Euharistiei. Astfel, la Galați, la 6 iunie 1948, i-a îndemnat pe credincioși "la prețuirea și frecventarea Liturghiei și a Împărtășaniei". În octombrie același an, la Târgu Ocna, a predicat "despre prezența lui Cristos în sfânta Euharistie", recomandând credincioșilor "să prețuiască acest mare dar dumnezeiesc, vizitând deseori pe oaspetele ceresc în lăcașul său". La 16 iunie 1949, la Râmnicu Vâlcea, tema predicii a fost tot Euharistia, solemnitatea Corpus Domini fiind și hramul bisericii. A vorbit despre "valoarea jertfei Liturghiei și puterea ei pentru ispășirea păcatelor noastre și satisfacerea dreptății divine", îndemnându-i pe credincioși "să asiste regulat la sfânta Liturghie măcar în zilele de duminică și sărbătorile de poruncă". La 3 aprilie același an, la Iași, a predicat "despre valoarea nespus de mare a jertfei liturgice, mai ales cu privire la harul de iertare și ispășire a păcatelor", jertfă care "dă cinste nemărginită lui Dumnezeu, dă satisfacție cuvenită dreptății divine provocate de păcat și dobândește omenirii întregi comori de har și binecuvântare". Și la Câmpulung Muscel, la 19 iunie 1949, "predica a fost despre sfânta Euharistie și în special despre obligația credincioșilor față de prezența reală și permanentă a lui Cristos în biserica lor parohială timp de secole". Și cum orice predică era și un îndemn, i-a chemat pe credincioși "să frecventeze cât mai mult casa Domnului, să viziteze cu încredere pe oaspetele divin din tabernacol, să-l adore cu credință și umilință profundă".
Adoro te devote, latens Deitas - "Te ador, Isuse, Dumnezeu ascuns". Cuvintele sfântului Toma de Aquino au caracterizat în totalitate viața fericitului Anton Durcovici, care azi ne îndeamnă ca aceleași cuvinte să caracterizeze și viața noastră.
Pr. Petru Ciobanu