Sfânta Scriptură
- "Ce vrea să spună Isus în Luca 4,19 despre anul de îndurare. Care este anul acela de îndurare? Erau oare 50 de ani când Isus a predicat la Nazaret?"
În sinagoga din Nazaret Isus citează un text din Isaia 61,1-2, dar îl modifică. Omite fraza "să leg [rănile] celor cu inima zdrobită", care ar fi putut fi interpretată în sens spiritual și o substituie cu o expresie mai clară din 58,6: "Trimite-i liberi pe cei zdrobiți", și încheie citatul cu 61,2. Profetul amintește aici vocația sa de a vesti eliberarea conaționalilor și a tuturor acelora care suferă nedreptate și oprimare. "Săracii" cărora le este adresat mesajul sunt cei lipsiți de cele necesare, dar înainte de toate de libertate. Aceasta îi face "asupriți". Nu este suficient să te mulțumești să-i mângâi, trebuie scoși afară din condiția lor. Aceasta era misiunea aceluia care le aducea cetățenilor în război vestea cea bună a victoriei asupra dușmanilor. Se termina frica, pericolul tâlhăriilor și a deportării. Pentru evreii din exil sau cei supuși de dușmani, "evanghelia" era vestea sfârșitului sclaviei. Evanghelistul este cel care aduce vestea eliberării temporale și escatologice.
Isaia rezumă această "veste bună" de eliberare generală în "anul de îndurare al Domnului", care este probabil o aluzie la anul jubiliar destinat să elimine inegalitățile create în istorie aducând oamenii în starea de la început. Anul de îndurare al Domnului nu se limitează la o perioadă din activitatea lui Isus, ci se referă la era nouă a mântuirii care a început în Cristos. Diferența între predica lui Isaia și cea a lui Isus este semnalată de adverbul "astăzi". Ceea ce era o simplă vestire este astăzi o realitate istorică. Se deschide timpul mesianic, era definitivă a mântuirii. Ascultătorii lui Isus pot să o constate în direct. "Profetul mesianic" prezis de Is 61,1-2 era înaintea lor, îi auzeau vocea. Asupra lui se așezase Duhul (Lc 3,22; cf. 2,35; Fap 1,8) și l-a uns ca să ducă vestea cea bună celor săraci și nevoiași (cf. Fap 4,27; 10,38). Evanghelistul nu specifică în detaliu aplicarea pe care o face Isus textului din Isaia, însă lasă să se subînțeleagă. Practic el nu face altceva decât să actualizeze fragmentul citit la persoana și la misiunea sa.
Pr. Alois Bulai