De la scuze la acuze
"Cine se scuză se acuză". Acest dicton face trimitere la vină. Și totuși, din ce în ce mai mult, lumea se scuză. Iar explicația pentru recurgerea la scuze ține mai degrabă de invocarea unui motiv real sau a unui pretext cu scopul de a justifica o greșeală sau a micșora o vină ori a se sustrage de la o obligație. Nimic edificator; ba chiar pași înapoi. Mai rămâne oare loc și pentru a cere iertare?
În cadrul aplicării justiției la nivel de stat, există și practica grațierii. O poate acorda persoana cu poziția cea mai înaltă. Numai că acela care o cere trebuie ca, în prealabil, să-și fi recunoscut vinovăția. Or, cine pretinde că este nevinovat contestă însăși justiția; deci și practica grațierii.
Cam așa se întâmplă și cu iertarea sacramentală din practicarea spovezii. Doar cel care, știindu-se vinovat, recurge la justiția divină, acuzându-se și recunoscându-și responsabilitatea, doar acela poate primi iertarea cerută ca har (grație). Altfel... Degeaba este pusă în lumină milostivirea infinită a lui Dumnezeu, dacă lumea rămâne la scuze. Cu scuzele, omul își poate adormi conștiința sau poate da înapoi în fața dreptății divine. Fără să înfrunte problema și fără să încerce terapia. Mai este și confuzia demobilizatoare între scuză și iertare. Scuzele se prezintă (ca justificare), iertarea se cere (recunoscând vina).
Pr. Cristian Chinez