Omul al treilea
Nu există această sintagmă. Spre deosebire de "lumea a treia". Și totuși, chiar dacă dintr-o altă perspectivă, Y. Labbé, în lucrarea sa Cetatea omului, cetatea lui Dumnezeu, scrie despre așa ceva: "Omul modern se constituie ca omul al treilea, nici păgân, nici creștin. Este omul cetății omului, străin atât de natură cât și de har". Și nu e vorba de natura înconjurătoare. Străin și de cultură. Acea cultură cu care să se identifice.
Înculturarea evangheliei și evanghelizarea culturii au reprezentat cele două aripi cu care Biserica, de-a lungul veacurilor, a ridicat până la Dumnezeu popoare întregi. Astăzi însă, așa cum se exprima la un moment dat sfântul Ioan Paul al II-lea, "este timpul să înțelegem mai profund că nucleul generator al oricărei culturi autentice este constituit de apropierea de misterul lui Dumnezeu, singurul în care își găsește fundamentul de nezdruncinat o ordine socială centrată pe demnitatea și responsabilitatea persoanei... Și, pornind de aici, trebuie să fie construită o nouă cultură".
Dacă accentul este pus mai curând în sensul de "de trei ori om" și poate ceva mai puțin "persoană", să nu uităm că Dumnezeu preferă să interpeleze, prin Isus Cristos și prin Biserică, tocmai persoana umană. Ca de la persoană la persoană.
Pr. Cristian Chinez