Ora de religie
La inițiativa Inspectoratului Școlar Județean Iași a avut loc la Liceul "Octav Băncilă", marți, 10 februarie, consfătuirea profesorilor care predau religia în școli, având ca temă: "Studiul religiei în școală. Certitudini și provocări". La dezbatere au participat, pe lângă profesorii de religie din județ, directorii unităților de învățământ, profesori universitari, reprezentanți ai părinților. Invitați de onoare au fost ÎPS Teofan, mitropolitul Moldovei și Bucovinei, PS Aurel Percă și prof. univ. dr. Nicu Gavriluță, decanul Facultății de Filozofie și Științe Social Politice. Din conținutul consfătuirii a reieșit importanța menținerii orei de religie în școală, participanții expunând opinii, viziuni, aspecte legislative, sensibilități teologice și valori moral-religioase, pentru a explica cât mai bine conceptul complex de educație adecvată și autentică pentru secolul în care trăim. În intervenția pe care a avut-o la această consfătuire, PS Aurel Percă a pledat pentru ora de religie în școală ca factor important pentru transmiterea valorilor etice, morale, spirituale, pe lângă cele culturale și intelectuale. Prezentăm în continuare un rezumat al acestei intervenții.
Educația se prezintă astăzi ca o activitate complexă, provocată de transformările rapide de ordin social, economic și cultural. Misiunea ei specifică a fost și rămâne formarea integrală a persoanei umane. De aceea, copiilor și tinerilor trebuie să le fie garantată posibilitatea de a-și dezvolta armonios propriile abilități fizice, morale, intelectuale și spirituale; ei trebuie să fie ajutați să-și perfecționeze simțul responsabilității, să învețe corecta folosire a libertății și participarea activă la viața socială.
Școala a fost pentru mult timp și va trebui să rămână un instrument educativ fundamental prin care se comunică atât știință, cunoștințe tehnice, formarea profesională, dar și valori morale și spirituale care contribuie la plăsmuirea personalității tinerelor generații.
Educația nu poate fi neutră; ori este pozitivă ori este negativă, ori îmbogățește ori sărăcește persoana și o deprimă până la punctul de a o corupe... Misiunea școlii este aceea de a dezvolta simțul pentru adevăratele valori care au la bază adevărul, binele și frumosul. Iată pentru ce sunt atâtea discipline în școală: pentru că dezvoltarea este rodul unor elemente diverse care acționează împreună și stimulează inteligența, conștiința, afectivitatea, trupul elevului. Vocația școlii este educația la adevăr, la bine și la frumos. Toate trei merg foarte bine împreună.
De aceea, părinții și elevii trebuie să fie ajutați și stimulați în a opta pentru ora de religie în școală. Ora de religie poate deschide orizontul elevilor pentru o înțelegere mai profundă și completă a realităților culturale, istorice, științifice etc.
De exemplu, fără cunoștințele oferite de acest domeniu, nu putem înțelege istoria și cultura continentului nostru și nu putem prețui catedralele, mănăstirile, bisericile, operele de artă vizuale și muzicale, în majoritate inspirate de credința religioasă. Nu este drept să ștergi, în numele laicității, secole de istorie și cultură inspirate de credința religioasă. Nu putem mutila sufletul Europei, ignorând capodoperele din arhitectură, pictură, sculptură, literatură sau muzică, pentru a susține o pretinsă emancipare bazată pe vidul spiritual al secularizării. Nu putem înlocui niciodată valorile constante ale religiei cu modele efemere ale umanismului autosuficient și antireligios.
Sufletul unei educații sănătoase și integrale trebuie ancorat și în valorile religioase. Motivația religioasă, în care factorul important este credința, speranța și iubirea, determină la o angajare serioasă procesul educativ pentru a îmbogăți din punct de vedere cultural, dar și spiritual pe cei care sunt beneficiarii educației, adică pe copii și tineri.
Educația religioasă reprezintă și un factor de stabilitate, de dialog, de respect reciproc și de conviețuire armonioasă în societate, contribuind astfel la reducerea efectelor negative ale crizei contemporane de identitate și de orientare și oferind modele viabile și sfinte pentru viața umană.
Trăim într-o societate în care valorile negative sunt afișate fără scrupule; copiii de astăzi nu mai au repere și modele instructive și constructive; ostentativul și violența ne însoțesc la tot pasul. Și în afara cadrului familial, care poate reprezenta sau nu un mediu în care cinstea, corectitudinea, bunătatea sunt valori insuflate, religia este una dintre șansele pe care le au copiii pentru a porni în viață cu un sfat bun, cu un gând frumos, cu credința că este cineva deasupra noastră. Religiei îi revine rolul principal de a-i învăța pe copii și pe tineri ce este binele, ce este adevărul, ce este frumosul, ce înseamnă să fie toleranți și să aibă discernământ.
Întrucât nu toți copiii și tinerii frecventează biserica și poate nici familia nu este una practicantă, rămâne ca școala să ofere elevilor acel minim de suport spiritual prin ora de religie, care cu siguranță este un vector fundamental pentru o dezvoltare armonioasă, în care dimensiunea morală și spirituală integrală este esențială și constituie temeiul adevăratelor valori care stau la baza vieții.
O educație fără dimensiunea religioasă privează procesul educațional de un suport fundamental; educația simțului religios este cea care dă "suflet" întregului proces educativ și de învățământ.
Educația, chiar și cea minimă prin ora de religie din școală, trebuie să stimuleze în elev dezvoltarea acelor dispoziții fundamentale, ca să devină tot mai mult om, să se poată realiza ca persoană.