Sfânta Scriptură
- A. "După înălțarea lui Isus, în camera de sus erau și alții împreună cu apostolii. Așa găsim în Faptele Apostolilor. Când a coborât Duhul Sfânt a coborât peste apostoli sau peste toți cei care se aflau acolo? Limbile de foc s-au așezat peste toți sau numai peste apostoli? Alte limbi le-au primit numai apostolii sau toți? Ce s-a întâmplat cu darul limbilor în decursul istoriei? De ce astăzi nu văd în biserica în care merg eu darul limbilor"?
(Continuare din numărul din luna august)
"Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt". Verbul "a umple" sugerează că Luca îl vede pe Duhul Sfânt după înțelegerea veterotestamentară, ca un mod de prezență a lui Dumnezeu (fără a ignora o personificare a sa: cf. Fap 13,2; 15,28). Dacă alege expresia biblică "umplut de Duhul Sfânt" o face și pentru a da ideea de "plinătate escatologică" cuprinsă în ea.
Dumnezeu însuși îi umple cu puterea sa pe cei prezenți, adică pe cei 120 de discipoli adunați și uniți cu inima. Pantes ("toți") se referă la grupul numit în Fap 1,15 și nu numai la apostoli, după cum confirmă și Fap 2,17s. "Nu este un ajutor subsidiar oarecare, care este comunicat, ci plinătatea puterii divine, care se identifică cu însuși Duhul Sfânt". Este un eveniment unic, dar și un dar care rămâne și care are efecte de durată în viața credincioșilor. Duhul Sfânt dăruit va opera continuu din acest moment în Biserică, ghidând mărturia ei, făcându-i capabili pe apostoli să-și împlinească misiunea. Duhul Sfânt este noutatea escatologică ce caracterizează pentru totdeauna existența discipolilor și Luca nu uită să amintească aceasta pe parcursul cărții: sunt umpluți de Duhul Sfânt sfântul Petru (Fap 4,8), apostolii (Fap 4,31), Ștefan (Fap 6,5; 7,55), Paul (Fap 9,17; 13,9), Barnaba (Fap 11,24), discipolii comunităților întemeiate (Fap 13,52).
Efectul care îl interesează pentru moment pe autorul sacru este "vorbirea în alte limbi"; el are întotdeauna în vedere scopul cărții sale și ține să arate în acțiune puterea datorită căreia mesajul care trebuie vestit va ajunge la toate popoarele și va fi pe înțeles pentru ei.
Fenomenele extraordinare de acest tip sunt verificate în primele comunități; în special glosolalia: o vorbire în extaz, de neînțeles, care la rândul ei presupune un dar care dă puterea de a traduce această "limbă a îngerilor" (1Cor 13,1) într-un limbaj care poate fi înțeles (1Cor 12,30; 14,1ss). De ce nu întâlnim azi fenomenul? Răspunsul îl dă sfântul Paul 1Cor 12,7: "Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor" și 14,2: "De fapt, cel care vorbește într-o limbă nu vorbește oamenilor, ci lui Dumnezeu, căci nimeni nu-l înțelege întrucât el vorbește în Duh lucruri tainice.
În acest text din Fapte evanghelistul nu se gândește la glosolalie. Darul primit de la Duhul Sfânt este o vorbire pe înțelesul tuturor: discipolii sunt făcuți capabili să vorbească unei adunări internaționale în diferite limbi (xenolalia): minune unică în Noul Testament, care se explică prin intenția teologică și narativă a lui Luca: aceea de a se deschide spre universalism încă de la început; evanghelia trebuie să fie înțeleasă în toate limbile și în toate națiunile
În concepția lucană, vorbirea în limbi constă în a-l lăuda pe Dumnezeu (Fap 10,46), în a profeți (Fap 19,6 și 2,17s). Relația între Fap 2,11b.17s; 10,46 și 19,6 arată că, pentru Luca, vorbirea în limbi este o carismă, care constă în a-l lăuda pe Dumnezeu probabil cu imnuri și cântece, cum este exemplificat în evanghelia copilăriei. Ne spune v. 11b: ei proclamau "faptele minunate ale lui Dumnezeu". Ar fi vorba deci de "darul de a se exprima profetic prin cântece inspirate, ca în Magnificat (Lc 1,46-49, cf. Ap 15,3; Ex 18,11; Ps 48,1), în limbi diferite. În perspectiva specifică relatării Rusaliilor, concepția lucană a "vorbirii în limbi" are o originalitate proprie: nu este doar o vorbire profetică inteligibilă, ci și o vorbire în limbi străine și deja misionară.
Scopul relatării din Fapte este esențial teologic. Nu are sens să ne întrebăm dacă ascultătorii puteau să le înțeleagă pe cele 120 de persoane care vorbeau toate în același timp sau să ne întrebăm cine vorbea într-o limbă și cine în alta. Ceea ce reiese este că la baza vieții Bisericii se află darul escatologic al Duhului Sfânt, cauza primă a fenomenelor extraordinare pe care le putea experimenta comunitatea. Luca are în minte în întregime planul său literar și îl orientează încă de acum pe cititor spre răspândirea universală la care este destinată evanghelia.
Pr. Alois Bulai