Răspundem cititorilor
- Diana Cristina Gal (e-mail). "Sunt absolventă a Colegiului Național Catolic "Sfântul Iosif" din Bacău, profil teologie, și aparțin de Parohia "Fericitul Ieremia" din Bacău. Vă mulțumesc din suflet pentru bucuria pe care mi-ați făcut-o de a fi colaboratoare a revistei «Lumina creștinului»".
Vă mulțumim și noi și vă așteptăm cu alte articole. Între timp, am primit un mesaj despre "Ce putem face pentru sufletele morților?" din care redăm o parte: "Luna noiembrie este o lună specială prin faptul că îi cinstim pe cei care au plecat din această lume înaintea noastră. Evlavia către sufletele din purgatoriu nu este chiar așa răspândită la toți creștinii, căci în unele locuri abia dacă se practică în mod solemn și public. Noi putem ajuta sufletele răposaților prin rugăciune, post, pomană, jertfe, recitarea sfântului Rozariu, a Căii sfintei cruci pentru a le dobândi fericirea pe care și-o doresc, dar de care nu se bucură încă. (...) Însuși Isus ne îngăduie să-i ajutăm în diferite feluri: cu pomeni, cu fapte bune, cu o viață cum Dumnezeu o vrea, cu sfânta Euharistie și mai presus de toate cu oferirea sfintei Liturghii unde mielul nepătat se jertfește pentru ele și pentru noi. Creștinul pe acest pământ este un simplu călător, iar scopul său este mântuirea sufletului și întâlnirea cu Dumnezeu în cer. Aceste frumoase versuri ale cântecului "Cerul e dorul meu" ar trebui să ne conștientizeze și mai mult că suntem trecători prin această lume și că într-o zi vom ajunge și noi să-l contemplăm pe Dumnezeu față în față, dar pentru asta trebuie să ascultăm de cuvântul lui Dumnezeu care ne spune: "Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru desăvârșit este". Ce frumos este exemplul tinerei Eugenia Smet care a dorit înființarea unei comunități religioase care să aibă acest scop de a se ruga pentru sufletele răposate. Această comunitate s-a născut în anul 1856 numindu-se "Doamnele de Ajutor. (...)".
- Gh. Vasilescu (e-mail). "Sfântul apostol Petru este numit și verhovnicul, întâiul dintre apostoli. El avea cea mai mare râvnă pentru Dumnezeu și era și cel mai în vârstă dintre apostoli. Autoritatea lui este evidentă. Dar și slăbiciunile lui sunt pe potrivă. Nu rezultă nicăieri cum că Petru ar fi avut un har aparte de ceilalți apostoli. Chiar Sinodul de la Ierusalim este condus de Iacov și nu de Petru. Aceasta nu demonstrează însă cu nimic pretenția episcopilor Romei din al doilea mileniu, de conducători absoluți ai Bisericii. Dar dacă papa va blestema ereziile papistașe (infaibilitatea papală, Filioque, gratia creata, Imaculata concepție și toate celelalte erezii) prin taina Mirungerii și hirotonie ortodoxă îl vom considera primul inter pares și toți îl vom respecta ca primat al Bisericii".
Sunteți foarte generos, ne puneți puține condiții pentru a deveni ca dv.! De asemenea, nu putem să nu sesizăm limbajul dv. "plin de respect" la adresa noastră! Însă tot nu ne-ați spus ce ați făcut cu textele în care sfinții părinți vorbesc clar de întâietatea lui Petru. Dv. veniți cu alte texte, dar ce faceți cu acele texte în care părinții vorbesc foarte clar? Apoi textul din Sfânta Scriptură este limpede: "Tu ești Petru, și pe această piatră voi zidi Biserica mea, și porțile locuinței morților nu o vor birui. Îți voi da cheile împărăției cerurilor, și orice vei lega pe pământ, va fi legat în ceruri, și orice vei dezlega pe pământ, va fi dezlegat în ceruri" (Matei 16,18-19). Aici se vorbește despre simbolul cheilor. Mai există un pasaj în Vechiul Testament unde apare același simbol. În Isaia 22,15-25 Dumnezeu revocă dregătoria lui Sebna și i-o dă lui Eliachim. Sebna fusese în precedență majordomul regelui lui Iuda. Această dregătorie trece acum în mâinile lui Eliachim. Iată versetele 20-22: "În ziua aceea, zice Domnul, voi chema pe robul meu Eliachim, fiul lui Hilchia, îl voi îmbrăca în tunica ta, îl voi încinge cu brâul tău, și voi da puterea ta în mâinile lui. El va fi un tată pentru locuitorii Ierusalimului și pentru casa lui Iuda. Voi pune pe umărul lui cheia casei lui David: când va deschide el, nimeni nu va închide, și când va închide el, nimeni nu va deschide". Acest pasaj în care se pomenește despre autoritatea cheilor este destul de clar în ce privește misiunea lui Petru. Foarte precis, cheile care sunt în stăpânirea majordomului îi permit acestuia să închidă și să deschidă porțile palatului regal.