Dublă cetățenie
În Scrisoarea către Diognet se afirmă despre creștini faptul că "își petrec viața pe pământ, dar cetățenia lor este cea din cer". Și aceasta în timp ce "participă la toate activitățile cetățenilor buni". Pe vremea aceea nu exista nici măcar ideea de dublă cetățenie. Poate că și sub impresia cuvintelor lui Isus: "Nimeni nu poate sluji la doi stăpâni" (Mt 6,24a). Și totuși, ca sintagmă, redă cel mai bine poziția corectă. De altfel, cel cu dublă natură (divină și umană), Cristos, a fost întâiul care a experimentat așa ceva. Mai întâi "cetățean" al cerului, el a devenit și cetățean pământesc. Chiar dacă, înregistrat doar numeric în Imperiul Roman (să nu uităm de recensământul în contextul căruia s-a născut), dar fără a avea titlul de cetățean roman, a trăit și a îndemnat la un fel de îmbinare: "Dați cezarului ceea ce este a cezarului și lui Dumnezeu ceea ce este a lui Dumnezeu" (Mt 22,21b). Nu a uitat însă niciodată să stabilească prioritățile: "Căutați mai întâi împărăția lui Dumnezeu..." (Mt 6,33a).
În ceea ce ne privește, nu numai că ne putem raporta la această împărăție, dar, odată adusă și instaurată pe acest pământ, ni s-a dat posibilitatea de a trăi în calitate de cetățeni ai cerului încă de la Botez. Iar model ne este prima cetățeană: sfânta Maria.
Pr. Cristian Chinez