|
Pelerinaj spre lumina învierii La origine, cuvântul "Paște" înseamnă trecere. Pentru poporul evreu sărbătoarea anuală a Paștelui amintea trecerea din sclavie la libertate, de la înrobirea din Egipt, la demnitatea independenței în Țara Făgăduinței, trecerea de la păcat la mântuire și de la întunericul prizonieratului la lumina libertății. Trecerea spre Țara Aleasă a durat 40 de ani, timp în care poporul a rătăcit prin pustiu, a trecut prin perioade de revoltă, de deznădejde, de încredere, de convertire, de bucurie, de moarte și viață. A fost salvarea "in extremis" a unui popor iubit și ales de Dumnezeu. Dumnezeu nu a voit să mântuiască "o mulțime", "un popor sau un grup", ci a dorit ca fiecare suflet să își dobândească valoarea și reînnoirea sa umană. Începând din Miercurea Cenușii și până în Duminica Învierii am trecut și noi, poporul creștin, printr-o astfel de trecere, străbătând un pelerinaj de 40 de zile, comparat de sfinții părinți ai Bisericii cu 40 de trepte pe un munte. Am pornit de la condiția noastră de simpli muritori, de păcătoși, de la ultima treaptă, cea adamică... și am ajuns la ce-a de-a patruzecea unde îl găsim pe Dumnezeul cel viu, pe Isus Mântuitorul sufletelor noastre, înviat, glorificat, în lumina dumnezeiască a unei noi lumi. Am traversat perioada de post, ca pe un drum al speranței, al purificării, al renunțării la vicii și orgolii, ca pe o cale spre vârful biruinței. Postul este o dulce logodnă cu Isus, un timp în care ar fi trebuit să îi arătăm mai mult ca oricând iubirea și fidelitatea, ucigând în noi orice formă de violență și de ură, evadând dintr-o viață sufocată de tensiuni și de o atmosferă plumbuită și transformând lumea reală într-o oază de pace, încercând să dăruim și celorlalți lumină, căldură și un strop de credință, chiar dacă cei de lângă noi rătăcesc încă în pustiul necredinței. Îl iubim pe Isus glorificat ca Fiu al lui Dumnezeu și dorim să-l urmăm pe drumul minunilor și la frângerea pâinii, dar l-am urmat și pe drumul crucii? Am conștientizat că trebuie să ne aruncăm la picioarele Tatălui cu o încredere nemărginită cu sinceră umilință, gata să îndurăm toate urmările greșelilor noastre și să știm că abia atunci vom fi cu siguranță iertați și binecuvântați de Dumnezeu? Nu trebuie să uităm că sărbătoarea Paștelui este precedată de patimă și calvar, de trădare, abandonare și umilință, durere și moarte, iar jertfa lui Isus este suprema dovadă de iubire, o iubire absolută și necondiționată de nimic. El, Isus Mântuitorul sufletelor noastre, continuă această jertfă zi de zi atunci când reînnoim misterul "sfintei noastre credințe", când rostim cu evlavie și inima plină de speranță și de iubire la fiecare sfântă Liturghie: "Moartea ta o vestim, Doamne, și învierea ta o mărturisim până când vei veni". A mărturisi Învierea Domnului nostru nu înseamnă altceva decât să fim noi înșine implicați în procesul de eliberare spirituală, prefigurat de Paștele ebraic și mărturisit mai târziu în suprema profeție de răscumpărare a întregului univers prin Isus, cel care a avut puterea supremă asupra morții și cel care ne-a eliberat din sclavia covârșitoare a păcatului. În acest an, întregul univers se bucură mai mult decât oricând deoarece clopotele de Paște vestesc o mare biruință, sărbătoarea comună a tuturor fraților creștini: catolici, ortodocși, protestanți și neoprotestanți. Toți vom celebra la unison această sfântă mare sărbătoare și împreună vom rosti; "Cu adevărat a înviat și i s-a arătat lui Simon Petru" (Lc 24,34). Cristos a înviat! Liliana Simion
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |