Giulgiul din Torino
Noi indicii în favoarea autenticității
Giulgiul din Torino, unul dintre obiectele arheologice cele mai studiate din lume, reprezintă pânza care ar fi înfășurat trupul mort al lui Isus Cristos. Relicva, care are 4,39 metri lungime și 1,15 metri lățime, este așezată într-o capelă din catedrala din Torino.
Giulgiul va fi expus din nou publicului la Torino, în perioada 10 aprilie - 23 mai, urmând ca la 2 mai să aibă loc și pelerinajul papei Benedict al XVI-lea.
Cu câteva luni înainte de expunere, un studiu făcut de Barbara Frale, expertă în istorie și arheologie, redeschide dezbaterea despre veridicitatea giulgiului. Cercetătoarea, autoare a mai multor cărți, a publicat recent în Italia volumul "La sindone di Gesu Nazareno" ("Giulgiul lui Isus din Nazaret"), despre semnele înscrise pe pânză, care fac referință la moartea și înmormântarea unui condamnat din anul al XVI-lea al domniei împăratului Tiberiu.
Cuvintele în greacă, latină și aramaică, potrivit experților, datează din primul secol. Ele au fost descoperite pe țesutul de in al cunoscutului lințoliu cu mult timp în urmă, de mai bine de treizeci de ani.
Barbara Frale explică semnificația acestor cuvinte. Ea susține că acestea semnalează o corespondență clară între omul de pe giulgiu și personajul principal pe care îl descriu evangheliile.
Autoarea pretinde că a descifrat de pe pânză fraza: "În anul 16 al domniei împăratului Tiberiu, Isus Nazarineanul, coborât în această seară, după ce a fost condamnat la moarte de un judecător roman, pentru că a fost găsit vinovat de autoritatea evreiască, este trimis pentru a fi înmormântat, cu obligația ca trupul să-i fie înapoiat familiei, doar după un an de zile".
Ipoteza de studiu se bazează pe elemente istorice și arheologice precise. Barbara Frale a comparat cuvintele de pe pânză cu mărturiile de pe papirusuri și epigrafele din Antichitate și din Evul Mediu. Rezultatul o face să creadă că pe giulgiu este vorba de urme lăsate de fâșii de papirus din epoca lui Tiberiu, care prezintă întocmai trăsăturile unui certificat de înmormântare.
"Obiceiul la evrei, spune autoarea, prevedea ca acela care era condamnat la moarte să sufere o pedeapsă simbolică, rămânând închis timp de douăsprezece luni în spațiul umilitor al unui mormânt public sau, în orice caz, separat de mormântul familiei de origine, iar fâșiile de papirus foloseau la identificarea trupului fiecărui condamnat, după ce erau înfășurați într-un giulgiu. În cazul personajului istoric cunoscut cu numele Isus din Nazaret, avem o situație aparte pentru că ucenicii săi au mers la guvernatorul roman Ponțiu Pilat, cerându-i să le dea lor trupul neînsuflețit și să nu-l trimită la un mormânt public".
Fâșiile de papirus au fost așezate pe lințoliu în momentul înmormântării lui Isus. "Scrisul s-a transferat pe giulgiu, în urma fenomenelor chimico-fizice legate de natura cernelii - care avea fier - și de umezeală", susține cercetătoarea.
Între timp, giulgiul continuă să atragă și să impresioneze prin imaginea pe care o prezintă: un bărbat cu barbă care a fost biciuit, încoronat cu spini și răstignit. Studiile efectuate de medici specialiști au determinat că peste 50% din suprafața trupului învelit în giulgiu este acoperită cu răni.
În mai 1998, când papa Ioan Paul al II-lea a vizitat relicva, a spus: "Nefiind o problemă de credință, Biserica nu are de ce să se pronunțe în astfel de probleme. Ea lasă sarcina studierii oamenilor de știință, care să dea răspunsuri la întrebările legate de acesta". "Ceea ce are cu adevărat importanță pentru credincioși este faptul că sfântul giulgiu este o oglindă a evangheliei", a explicat Sfântul Părinte.
Pr. Cornel Cadar