Răspundem cititorilor
- Alina Cercel (Iași). "Vă rog să-mi răspundeți la o întrebare la care eu nu am găsit răspuns. Când se construiește o biserică nouă într-o localitate unde există și o biserică veche, se demolează biserica veche? Vă întreb pentru că am întâlnit și la Huși ("Sfântul Anton") și la Nisiporești numai biserici noi și mă întreb unde a dispărut biserica veche. Vă mulțumesc anticipat pentru lămurire".
Uneori, bisericile noi au fost construite sau au început să fie construite pe vremea comunismului. Or, în timpul acela, era destul de greu. Se lua autorizație pentru consolidarea celei vechi și se făcea una nouă, cea veche fiind înconjurată cu zidurile celei noi și apoi dispărea. Alte ori, bisericile vechi, fiind construite din bârne și vălătuci, n-au mai putut fi menținute, s-au dărâmat de la sine; a trebuit să se construiască altele noi. Vă dorim binecuvântare de la Domnul!
- Maria G. (Germania). "Mai întâi de toate doresc să vă mulțumesc pentru toată munca și oboseala pe care le depuneți la realizarea revistei "Lumina creștinului", revistă pe care eu și mulți alții o găsim atât de interesantă și utilă. Aș mai dori să vă spun că citesc revista de 18 ani și, cu excepția câtorva numere pe care nu le-am citit, ea îmi oferă lună de lună un plus de hrană spirituală, mă ține la curent cu viața și activitatea religioasă din Dieceza de Iași și nu numai... Deși cunoșteam din auzite unele aspecte din viața Bisericii de aici întâlnesc acum situații în care nu știu cum să reacționez sau cum să-mi motivez reacția care de multe ori este instinctivă. Nu am studiat teologia și nu pot să explic unele lucruri și de aceea vin cu câteva întrebări: 1) De câte ori pe zi avem voie să primim sfânta Împărtășanie? Eu am învățat acasă că avem voie o singură dată pe zi, aici oamenii se împărtășesc de două sau de mai multe ori pe zi. 2) Cum este corect să te împărtășești, în mână sau direct pe limbă? Știu că după Conciliul Vatican II este permis să primești sfânta Împărtășanie în mână, dar nu știu în ce scop și din ce cauză! 3) Aproape în fiecare parohie există persoane care ajută la distribuirea sfintei Împărtășanii. Cine și în ce situații are voie să distribuie sfânta Împărtășanie sau să o ducă la bolnavi? 4) Cine are permisiunea să binecuvânteze? Și care este diferența dintre a sfinți și a binecuvânta? 5) Din cauza numărului mic de preoți ia amploare obiceiul ca în loc de sfânta Liturghie să se celebreze o liturgie a cuvântului. Cred că intenția este una bună, dar presimt pericolul că după câțiva ani oamenii nu vor mai deosebi ce este o sfântă Liturghie și ce este o liturgie a cuvântului. În ceea ce mă privește, cred că valoarea unei sfinte Liturghii este infinită și nu poate fi cu nimic înlocuită. Ce rol are liturgia cuvântului? Să particip la ea sau nu în această situație? 6) În multe biserici moderne tabernacolul nu-și mai are locul în mijloc, ci este aproape ascuns într-un perete lateral, într-un stâlp sau cine știe unde, încât este o adevărată artă sa-l descoperi... Am impresia că lucrurile moderne, fie ele și de artă, ne ajută să ne îndreptăm mai degrabă spre păgânism decât spre Dumnezeu. Ar mai fi foarte multe de spus dar cu o altă ocazie...".
Vă mulțumim pentru cuvintele de apreciere asupra revistei. Trebuie știut că unele norme cu privire la practicile creștine le stabilește conferința episcopilor din țara respectivă, altele episcopul diecezei. Încercăm să vă răspundem la primele trei întrebări, ținând cont de practicile care sunt în Moldova. În timpul lucrărilor Sinodale din Dieceza de Iași (2001-2004) a fost numită o comisie pentru pastorația liturgică și sacramente. Iată ce scrie în broșura "Instrucțiune de aplicare a Cărții sinodale cu privire la liturgie" la pagina 15: "Cel care se împărtășește primește ostia pe limbă și o consumă în întregime; credinciosul laic care a primit deja Împărtășania o poate primi încă o dată în aceeași zi, în timpul celebrării euharistice la care participă". Tot în broșura amintită mai sus găsim scris la paginile 6 și 7: "În Dieceza de Iași, până în prezent, slujitorii instituiți sunt din rândul seminariștilor ce se pregătesc pentru sfânta Preoție. Aceștia sunt: diaconii, acoliții și lectorii. Mai sunt și alți slujitori cum ar fi cei ocazionali. Credincioșii laici, atunci când lipsesc slujitorii instituiți, vor putea să-i ajute pe preot și pe diacon astfel: să poarte la altar crucea, lumânările, cădelnița, pâinea, vinul, apa; să citească lecturile din Sfânta Scriptură; să ajute la distribuirea sfintei Împărtășanii ca slujitori extraordinari, pentru aceasta este nevoie de aprobarea ordinariului locului, care o dă la propunerea parohului și după o pregătire adecvată a credincioșilor respectivi". La celelalte întrebări veți primi răspuns în unul dintre numerele viitoare ale revistei.