Răspundem cititorilor
* Emanoil Dâscă (Hunedoara). "Aș dori, dacă se poate, să dați câteva amănunte despre Poarta de Răsărit din cetatea Ierusalimului. De ce este acum închisă? Este adevărat că se va deschide când Mesia va veni a doua oară?"
Pentru a vă răspunde, am luat legătura cu pr. Iosif Dorcu care a lucrat șapte ani în Țara Sfântă. În cele ce urmează redăm răspunsul Sfinției sale. Cetatea Ierusalimului are în total opt porți. Dintre acestea una este foarte recentă (Poarta Nouă), iar una este zidită (Poarta cea Frumoasă sau Poarta de Aur). Poarta de Aur sau cea Frumoasă se afla în imediata apropiere a templului. Pentru că este spre răsărit, trebuie să ținem cont de profeția lui Malahia: "El (Mesia), va veni ca soarele dreptății și pe norii cerului" (4,2). Probabil din acest text se consideră venirea lui Mesia prin această poartă. De asemenea, profetul Ezechiel mai are câteva versete despre această poartă (44,1-3): "M-a adus înapoi la poarta de afară a sfântului lăcaș, dinspre răsărit. Dar era închisă. Și Domnul mi-a zis: "Poarta aceasta va sta închisă, nu se va deschide și nimeni nu va trece pe ea; căci Domnul, Dumnezeul lui Israel, a intrat pe ea. De aceea, va rămâne închisă!". La fel de interesant este și versetul 43,1: "M-a dus la poartă, la poarta dinspre răsărit. Și iată că slava Dumnezeului lui Israel venea de la răsărit". Așa că se pot face multe supoziții pe seama acestei porți zidite. Musulmanii, când au ocupat cetatea, au zidit această poartă pentru a nu fi deranjați la moscheile lor. Actualmente, în exterior poarta este străjuită de sute de morminte musulmane. Prin această poartă Isus a intrat la Duminica Floriilor. Tot în partea de răsărit mai este o poartă, a Leilor sau a sfântului Ștefan.
* Petru Blaj (Săbăoani). "Am și eu câteva întrebări: 1) De ce Isus le-a spus ucenicilor să arunce mreaja în partea dreaptă și nu în partea stângă? 2) Cu ce au ajuns sfinții Petru și Paul la Roma, deoarece din Țara Sfântă până la Roma este o distanță foarte mare? 3) De ce a spus Dumnezeu că nu va mai pedepsi lumea prin potop? 4) Pilat a spus că Isus este nevinovat, atunci de ce l-a dat ca să fie biciuit?"
1) Probabil pentru că până atunci ucenicii au aruncat mreaja în partea stângă și nu au prins nimic. Acum Isus le spune s-o arunce în partea cealaltă. Ei ascultă și au parte de belșug. Astfel ei învață că trebuie să trăiască în ascultare față de el. Când se încred în forțele proprii nu realizează nimic: "Fără mine, nimic nu puteți face". 2) Pentru întrebările 2 și 3 vă recomandăm să citiți Cartea Faptele Apostolilor, capitolele 27 și 28 și cartea Genezei, capitolele 8 și 9 unde veți găsi răspunsuri ample la întrebările dv. În rezumat, sfântul Paul a ajuns la Roma pe jos și cu corabia. După potop, Dumnezeu a încheiat un legământ cu Noe și cu familia lui. Parte a legământului este și faptul că "apele nu se vor mai face un potop ca să nimicească orice făptură". 4) Pentru a înțelege mai bine, iată cum au stat pe scurt lucrurile cu privire la Pilat. El era guvernatorul roman al provinciei Iudeea, chemat să împartă dreptatea romană. Într-o zi, Sinedriul evreilor i-a adus un deținut. Era Isus. Pentru că evreii nu puteau să condamne pe cineva la moarte, i se cere lui Pilat să intre la judecată. Prima acuzație a fost de răscoală. Pilat pune întrebări, ascultă câțiva martori și își dă seama că Isus era nevinovat. Verdictul lui a fost: "Nu găsesc nici o vină în omul acesta". Între timp, de la soția lui sosește mesajul că a fost tulburată în vis și să aibă grijă să nu-i facă nici un rău lui Isus pentru că este un om drept. Când căuta să scape de pronunțarea osândei, evreii au venit cu o nouă acuzație pentru Isus: "Omul acesta s-a proclamat împărat". Pilat îl întreabă pe Isus, care-i răspunde că împărăția lui nu-i din lumea aceasta. Își dă seama că nici această acuzație nu poate fi reală. Evreii îl acuză pe Isus că a afirmat că este Fiul lui Dumnezeu. Începe să-i fie teamă și de aceea încearcă să fugă de răspundere, să scape de pronunțarea sentinței. Auzind că Isus este din Galileea, îi trimite pe evrei la Irod, aflat atunci la Ierusalim și care avea jurisdicție peste Galileea. Isus este trimis înapoi. Pilat, după ce spune că nu găsește nici o vină în el, vine cu ideea de a-l elibera pe Isus, după cum era obiceiul înainte de Paști de a fi grațiat un condamnat. Evreii îl cer pe Baraba. În acest context, Pilat întreabă: "Ce să fac cu Isus?". "La moarte cu el", a fost răspunsul mulțimii. Cu gândul de a le înmuia inima, dă ordin să fie bătut și-l arată apoi mulțimii: "Iată omul". Căuta să-l scape, dar iudeii i-au spus că dacă nu-l răstignește nu este prieten cu împăratul. Auzind aceasta, precum și strigătele mulțimii, l-a dat în mâinile lor ca să fie răstignit. A luat un lighean și s-a spălat pe mâini, crezând că scapă de răspundere. A sacrificat dreptatea, a călcat legile pe care trebuia să le apere pentru că a voit să-și salveze postul și să facă pe plac mulțimii.
* Ioan Cojan (Traian). Mulțumindu-vă pentru gândurile legate de Anul Sfintei Preoții, redăm aici câteva, cu încrederea și speranța că vă rugați pentru preoți. "Întrucât ne mai aflăm în anul special închinat Sfintei Preoții, aș dori să fac câteva considerații asupra sacramentului sfintei Preoții: dacă noi, creștinii, credem cu tărie că Isus este ascuns în sfântul sacrament din altar, la fel trebuie să credem că Isus este ascuns în persoana Sfântului Părinte, a fiecărui episcop și a fiecărui preot în parte din întreaga lume. Desigur că Isus, când a instituit sfânta Euharistie și sacramentul sfintei Preoții a avut în vedere că numai prin aceste două mari și sfinte sacramente putea să-și reveleze prezența sa în mijlocul oamenilor de pe pământ pentru a putea continua opera de mântuire și salvare a neamului omenesc din robia satanei. Dumnezeu se îngrijește foarte mult de oameni, dovedit prin faptul că Isus, pentru a duce la desăvârșire planul său de mântuire, a rămas cu noi în sacramentul Euharistiei pentru a încuraja pe apostoli cărora le-a spus: «Eu sunt cu voi în toate zilele până la sfârșitul veacurilor»".
* Gh. Budău (Satu-Nou, Bc). "Sunt un simplu credincios și doresc să știu unde slujesc preoții Ștefan Erdeș, care a construit casa parohială din satul nostru, și Silvestru Bejan care a slujit mult timp la noi? Vreau să-mi felicit parohul pentru că își dă tot interesul pentru parohia noastră. A organizat corul pentru a cânta frumos la sfânta Liturghie la Paști, mai ales că anul acesta sunt mai multe evenimente frumoase în comunitatea noastră, cum ar fi prima Împărtășanie și Mirul.
Credem că preoții care au slujit și slujesc în parohia dv. se bucură citind mesajul dv. Pr. Ștefan Erdeș slujește la Parohia "Sfântul Nicolae", str. Ana Ipătescu, 2A, 600002-Bacău, tel. 0234/536660; iar pr. Silvestru Bejan, jud. Iași, 707335 Mogoșești-Siret, tel. 0232/713912.
* Ion Crișu (Mărgineni). "În acest an, atât în timpul Postului Mare cât și cu ocazia sfintelor sărbători de Paști, Dumnezeu ne-a dat încă o dată ocazia de a sărbători cea mai mare sărbătoare din an o dată cu frații noștri ortodocși. Ne-a mai dat încă o dată ocazia de a ne uni în post și rugăciune. M-am bucurat foarte mult pentru că în multe familii a fost o dublă sărbătoare: au sărbătorit Paștele și au putut fi din nou împreună, părinți, copii și nepoți. Familia este o mare taină. Din nefericire asistăm la cele mai multe divorțuri, și culmea că toate aceste divorțuri se află la familiile mai înstărite. Am constatat că atunci când omul are mai mult decât îi trebuie, începe să pună credința și religia pe locul doi".
Într-adevăr este o mare sărbătoare pentru întreaga Biserică atunci când toată creștinătatea cântă "Cristos a înviat" în același timp. Aceste refren îl întâlnim la radio, la televizor și în presă și este o mare bucurie. Cu privire la familia creștină, divorțul și neînțelegerea sunt un mare rău pentru toți membrii familiei, mai ales pentru copii, pentru că ei suferă cel mai mult și nu înțeleg de ce această dezbinare. Se spune că atunci când cunoști suferința o depășești mai ușor, dar în cazul divorțurilor copiii nu vor înțelege aceasta niciodată, chiar dacă sunt adolescenți. Ne rămâne datoria să ne rugăm pentru familii, pentru unitate și pentru fidelitate.
* Iosif-Claudiu Mătășel (Izvoarele). "Pentru că societatea a creat imaginea bărbatului puternic, aceștia tind să pară lipsiți de emoții, fiind încurajați de mici să nu plângă și să nu vorbească despre problemele lor. Oare este așa? Chiar dacă suferința unui tată pare mai tolerabilă, chiar invizibilă, acest lucru nu indică faptul că în interiorul său nu se simte dărâmat și pierdut sufletește. Pe lângă tristețea și golul pe care îl lasă în urmă divorțul, un tată este descurajat de absența unei relații afective cu proprii copii și zilnic retrăiește momentele frumoase petrecute cu aceștia, atunci când formau o familie și se întreabă ce poate face pentru a reanima acele clipe, a redeveni tată pentru copiii săi?... Lăsând în urmă neînțelegerile cu fosta soție, ștergând lacrimile și alungând tristețea s-a ridicat din umbra trecutului și și-a promis să redevină acel tată pe care copiii l-au iubit, acel tată care îi ducea cu drag la grădiniță și care își rupea din timpul său scurt să le spună o poveste sau să se joace cu ei... Vor fi acești copii pregătiți să-l accepte din nou în viața lor?".
Experiența povestită de dv. este impresionantă. Este bine că acel tată a realizat cât este de important să repare ce se mai poate repara. Va trebui să demonstreze prin fapte că s-a schimbat. Întoarcerea reală la Dumnezeu și la principiile vieții creștine îl va ajuta să se mențină pe drumul cel bun. Numai așa copiii "vor fi pregătiți să-l accepte din nou în viața lor.
* Maria G. (Germania). Veți primi răspunsuri la întrebările puse în numerele viitoare ale revistei.