Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Pentru tineri -

Întrebări ale tinerilor

Cum să trăim iubirea?

Anna: "Una din problemele cu care mă confrunt în principal este cea afectivă. Adesea ne este greu să iubim pentru că este ușor de confundat iubirea cu egoismul, mai ales astăzi, când mare parte a mass-media aproape ne impun o viziune a sexualității individualiste, secularizate, unde totul pare licit, și totul este permis în numele libertății și al conștiinței indivizilor. Familia fondată pe căsătorie pare acum aproape ca o invenție a Bisericii, pentru a nu mai vorbi, apoi, de raporturile prematrimoniale, a căror interdicție apare, chiar și multora dintre credincioși, ceva de neînțeles sau în afara timpului... Mulți dintre noi încearcă să trăiască în mod responsabil viața lor afectivă, ne ilustrați ce anume ne spune cuvântul lui Dumnezeu în această privință?"

Benedict al XVI-lea: Este vorba de o mare problemă și a da un răspuns în câteva minute, cu siguranță, nu este posibil. Ai dat deja răspunsurile când ai spus că iubirea astăzi este adesea greșit interpretată, fiind prezentată ca o experiență egoistă, în timp ce, în realitate, este o abandonare de sine și, astfel, devine o regăsire. Ai spus că o cultură consumistă falsifică viața noastră cu un relativism care pare să ne permită totul și în realitate ne golește. Dar atunci să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu în această privință. Pentru mine, este un lucru foarte frumos să constat că deja din primele pagini ale Sfintei Scripturi, imediat după relatarea creării omului, găsim definiția iubirii și a căsătoriei. Autorul sacru ne spune: "Va lăsa omul pe tatăl său și pe mama sa, și se va uni cu nevasta sa și vor fi un singur trup". Suntem la început și deja ne este dată o profeție care ne spune ce este căsătoria; iar această definiție rămâne identică și în Noul Testament. Căsătoria este această urmare a celuilalt în iubire și această devenire o singură existență, un singur trup, așadar, inseparabili; o nouă existență care naște din această comuniune de iubire, care unește și astfel și creează viitor. Teologii medievali, interpretând această afirmație care se găsește la începutul Sfintei Scripturi, au spus că, dintre cele șapte sacramente, căsătoria este primul instituit de Dumnezeu, a fost deja instituit în momentul creației, în paradis, la începutul istoriei, și înainte de orice istorie umană. Este un sacrament al Creatorului universului, înscris, așadar, în însăși ființa umană, care este orientată către acest drum în care omul îi lasă pe părinți și se unește cu femeia sa pentru a forma un singur trup, pentru ca cei doi să devină o singură existență. Așadar, sacramentul căsătoriei nu este o invenție a Bisericii, bărbatul și femeia se găsesc reciproc și astfel

îl găsesc și pe Creatorul care i-a chemat la iubire. Este adevărat că omul a căzut și a fost expulzat din Paradis, sau, cu alte cuvinte, cuvinte mai moderne, este adevărat că toate culturile sunt poluate de păcat, de erorile omului în istoria sa și astfel planul inițial înscris în natura noastră rezultă obscur. În același timp însă, observând culturile, toată istoria culturală a omenirii, constatăm că omul nu a mai putut niciodată să uite acest plan care există în profunzimea ființei sale. A știut întotdeauna într-un anumit sens că celelalte forme de raport dintre bărbat și femeie nu corespundeau cu adevărat cu planul original din ființa sa. Și astfel, în culturi, mai ales în marile culturi, vedem din nou cum ele se orientează către această realitate, monogamia, a fi bărbat și femeie un singur trup. Numai așa, în fidelitate, poate crește o nouă generație, poate să se continue o tradiție culturală, reînnoindu-se și realizând, în continuitate, un progres autentic.

Domnul, care a vorbit despre aceasta în limba profeților din Israel, făcând referire la permiterea divorțului de către Moise, a spus: "Moise v-a permis «pentru duritatea inimii voastre»". Inima după păcat a devenit "dură", dar acesta nu era planul Creatorului și profeții, cu claritate crescândă, au insistat pe acest plan originar. Pentru a-l reînnoi pe om, Domnul - făcând referire la aceste voci profetice care au călăuzit dintotdeauna Israelul către claritatea monogamiei - a recunoscut cu Ezechiel că avem nevoie, pentru a trăi această vocație, de o inimă nouă; în locul inimii de piatră - cum spune Ezechiel - avem nevoie de o inimă de carne, de o inimă cu adevărat umană. Și Domnul, în Botez, prin credință, "implantează" în noi această inimă nouă. Nu este un transplant fizic, ci poate putem să ne folosim tocmai de această comparație: după transplant este necesar ca organismul să fie îngrijit, să aibă medicamentele necesare pentru a putea trăi cu inima nouă, ca să devină "inima sa" și nu "inima altuia". Cu atât mai mult în acest "transplant spiritual", unde Domnul ne implantează o inimă nouă, sunt necesare îngrijiri adecvate, este nevoie să recurgem la medicamentele oportune, pentru ca aceasta să devină cu adevărat "inima noastră". Trăind astfel în comuniune cu Cristos, cu Biserica sa, inima nouă devine cu adevărat "inima noastră" și este posibilă căsătoria. Iubirea exclusivă dintre un bărbat și o femeie, viața în doi proiectată de Creator devine posibilă, chiar dacă clima din lumea noastră o face atât de dificilă, până la o face chiar să apară imposibilă.

Și în final aș adăuga: știm cu toții că pentru a ajunge la o țintă în scop și în profesie este nevoie de disciplină și de renunțări, dar apoi toate acestea sunt încoronate de succes, de atingerea scopului dorit. Astfel, și viața însăși, adică a deveni oameni după planul lui Isus, cere renunțări; acestea însă nu sunt ceva negativ, din contra, ne ajută să trăim ca oameni cu o inimă nouă, să trăim o viață cu adevărat umană și fericită. Deoarece există o cultură consumistă care vrea să ne împiedice să trăim după planul Creatorului, noi trebuie să avem curajul să creăm insule, oaze, și apoi mari terenuri de cultură catolică, în care se trăiește planul Creatorului.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat