De la deformarea umanului la o existență autentică
Un început de an ne pune de fiecare dată în fața unei dorințe de schimbare, de transformare a propriei vieți. Sunt unele aspecte din viață de care nu suntem mulțumiți și perspectiva unui nou an face să se nască în suflet și speranța unei transformări. Noutatea, pe de o parte, este atrăgătoare, iar pe de altă parte presupune o dificultate, deoarece orice început este greu. Noul Testament, tocmai pentru că se numește așa, este plin de noutate. Cristos stabilește o nouă alianță între Dumnezeu și om, el poartă vinul nou care trebuie pus în burdufuri noi, ne dă o poruncă nouă (aceea a iubirii)... Sfântul Paul descrie existența creștină folosind conceptul de "nou": "Dacă cineva este în Cristos, este o creatură nouă: cele vechi au trecut, iată, au devenit noi" (2Cor 5,17).
Motivați de această dorință de noutate, care sperăm să inunde sufletul tuturor tinerilor, am ales pentru anul 2009, în această rubrică dedicată tinerilor, să vorbim despre posibilitatea fiecăruia de a transforma propria viață, având curajul de a reflecta asupra acelor aspecte din existența proprie care nu îi dau posibilitatea să exprime ceea ce are mai valoros și care îl împiedică să aibă o trăire autentică. Din acest motiv alegerea noastră de a vorbi despre păcatele capitale.
De ce să vorbim despre păcatele capitale? Nu se poate găsi ceva mai "atrăgător" sau mai "plăcut"? În primul rând, chiar Noul Testament vorbește despre o pluralitate de păcate ce se pot strecura în inima omului: "Ceea ce iese din om, aceea îl face pe om impur. Căci din inima omului ies: gândurile rele, desfrânările, furturile, crimele, adulterele, lăcomiile, răutățile, înșelăciunea, nerușinarea, ochiul rău, blasfemia, îngâmfarea, necugetarea. Toate aceste rele ies dinăuntru și-l fac pe om impur" (Mc 7,20-23). Dar mai ales în scrisorile sfântului Paul se vorbește despre păcatele care ruinează viața creștinului: "Deoarece ei nu au considerat important să ajungă la Dumnezeu prin cunoaștere, Dumnezeu i-a lăsat pradă unei minți stricate ca să facă cele nepermise. Astfel, s-au umplut de orice nelegiuire, răutate, lăcomie, viciu, plini de invidie, crimă, ceartă, viclenie, înșelătorie; ei sunt bârfitori, defăimători, dușmani ai lui Dumnezeu, jignitori, îngâmfați, lăudăroși, iscusiți la rele, neascultători de părinți, fără de minte, fără cuvânt, fără inimă, fără milă" (Rom 1,28-31). Ulterior tradiția a stabilit o listă denumită cele șapte păcate capitale: mândria, zgârcenia, necurăția, invidia, lăcomia, mânia, lenea. Dacă Noul Testament vorbește despre vicii și păcate grave și oferă chiar și liste clare nu o face pentru a spune că în sine omul este atât de rău sau pentru a arăta cu degetul pe cel păcătos, dar pentru a aminti că în Isus Cristos viața omului se poate transforma, poate deveni o viață nouă, o viață fericită. Cristos spune fiecărei persoane că în loc să fie dominat de pornirile rele poate să le domine. Este o realitate nouă care îl face pe om să treacă de la deformarea sa cauzată de păcat, la o existență autentică, dată de iubirea lui Dumnezeu. Un alt motiv pentru care vom vorbi despre păcatele capitale este dat tocmai de confuzia în care trăiesc mulți tineri: nu se mai știe ce este bine și ce este rău, nu se mai înțelege dacă un comportament trebuie acceptat sau condamnat! Cristos dorește să îl elibereze pe om de această confuzie pentru ca el să trăiască într-un mod autentic, conform cu demnitatea sa de fiu al lui Dumnezeu și nu ca sclav al principelui răului.
În următoarele numere vom analiza fiecare păcat capital în parte în lumina evangheliei, care redă omului libertatea și responsabilitatea pentru o existență cu adevărat autentică.
Pr. Felix Roca