A trăi în Biserică
Dacă, pe de o parte, sfântul Paul nu l-a cunoscut pe Isus din Nazaret (cel istoric), pe de altă parte, el a trăit pe viu experiența prezenței lui Cristos cel înviat în Biserică. Și nu numai pe drumul spre Damasc. Iată de ce este orientat, ca nimeni altul, către legătura ce există între Domnul gloriei și efectele transferului de "energie divină" (slava comunicabilă și comunicată) pe care el o numește har.
Noi am învățat din catehism că prin har suntem transformați, iar încă de la Botez "devenim". Apostolul "transferat" (din situația de persecutor în cea de propovăduitor) subliniază însă legătura intimă dintre Cristos (capul) și Biserică (trupul) din care facem parte ca mădulare. În cele două scrisori "gemene", cea către coloseni și cea către efeseni, titlul de cap, atribuit lui Cristos, este folosit la două niveluri metaforice: în sens fizic (cu funcție vitală), așa cum este cazul capului pentru trupul omenesc, dar și în sens politico-social, cu trimitere la funcția de conducător. Cel mai impresionant este, cu siguranță, cel dintâi.
În ambele scrisori este fundamental îndemnul de a trăi în Biserică, nu oricum, ci ca adulți, iar ceea ce trebuie înțeles numaidecât este faptul că credința în Cristos este orientată în mod necesar către trăirea comunitară (lucru esențial pentru creștin). În cazul formulării negative din Col 2,18-19 stă scris: "Nimeni să nu vă deposedeze... rupt (fiind) de capul de la care tot trupul primește susținere și coeziune prin încheieturi și ligamente, realizând astfel creșterea conform cu voința lui Dumnezeu", iar în Ef 4,15-16 (unde formularea este în sens pozitiv), referirea la Cristos în calitate de cap este și mai clară: "Fideli adevărului întru iubire, să creștem în toate către el care este capul, Cristos, pornind de la care întregul trup, compact și unit prin orice încheietură, ca garanție a puterii proprii fiecărei componente, crește în întregime, edificându-se în iubire". Ideea comună în ambele texte este aceea că nu capul este cel care primește susținere și creștere de la trup, ci trupul de la cap, iar fundamentală este "agățarea" sau "atârnarea" de acest ceva sigur pentru a nu cădea în gol sau a se pierde în eșuări exterioare. Iar dacă acest cap este în mod clar Cristos cel înviat, important este a face parte din trupul care "atârnă" și primește creștere de la el. Iată de ce a face parte din acest trup nu este numai o dorință firească, ci și ceva sine qua non. Or cuvântul prin care ar putea fi redat acest proces natural pentru un creștin este, cu siguranță, "încorporare". Nu în sens militar (chiar dacă, prin similitudine, o dată realizată, începe să aibă prioritate absolută o singură voință, cea care vine de la "cap").
Interesant este că o astfel de "încorporare" (constituire drept componentă a unui corp unic) nu uniformizează în sensul reducerii la ceva de duzină, căci, în Biserică, fiecare are rolul și specificul propriu. În special în contextul efesian este dezvoltată această idee, cu referire clară la Cristos cel înviat; ba chiar sunt evidențiate două funcții complementare ale lui. Potrivit acestei viziuni ecleziale, pe de o parte, fiecare (în cadrul Bisericii) posedă ca dar de la el o anumită măsură de har ("fiecăruia... i s-a dat harul conform cu măsura darului lui Cristos" - Ef 4,7), astfel încât orice botezat trebuie să-și îndeplinească propria misiune în cadrul comunității creștine, cu deplină responsabilitate și demnitate. Pe de altă parte, tot la Cristos este reportată și o serie de slujiri calificate ("i-a dat pe unii ca apostoli, pe alții ca profeți..." - Ef 4,11). Or, dată fiind această situație, "devenirea" la nivel personal pălește.
Pr. Cristian Chinez