Interviu cu ES Peter Kihara Kariuki
"Să ne îmbogățim sufletește pentru a-i putea îmbogăți și pe alții"
Sosit în Dieceza de Iași în ziua de 27 octombrie, Mons. Peter Kihara Kariuki, episcop de Marsabit (Kenya), a celebrat Liturghia a doua zi dimineață, împreună cu PS Petru Gherghel, la Seminarul din Iași, unde le-a vorbit seminariștilor. După ce a vizitat catedrala, a plecat spre Bacău trecând prin Butea și Gherăești. La Bacău, împreună cu PS Petru Gherghel și PS Aurel Percă, după ce s-a întreținut cu tinerii răspunzându-le la întrebări, a celebrat Liturghia la ora 18.00 în cadrul căreia trei tineri au primit mandatul misionar pentru Kenya. Miercuri, 29 octombrie, a celebrat în comunitatea din Pildești. Pentru cititorii revistei "Lumina creștinului", Mons. Kihara a binevoit să răspundă la câteva întrebări.
- Pentru început vă rog să ne oferiți câteva informații despre dieceza pe care o păstoriți.
Dieceza de Marsabit se află în partea de nord a Kenyei, lângă granița cu Etiopia. Are o suprafață de 98.000 km2. Populația este puțină, pentru că este o zonă aridă. Este o populație nomadă. Sunt doar 215.000 de persoane. Dintre ei, 25.000 sunt catolici. Mai mulți sunt protestanți (anglicani sau grupuri neoprotestante), apoi tradiționaliști și musulmanii. Suntem o minoritate și acesta este unul dintre motivele pentru care vrem să avem mai mulți misionari care să ne ajute. În dieceză, care a fost întemeiată cu 44 de ani în urmă, avem doar șapte preoți diecezani, locali. Ceilalți 21 sunt misionari, provenind din Germania, România și Italia, fidei donum sau din diferite congregații. Așteptăm ca episcopii să se organizeze, pentru că au promis că vor mai trimite doi preoți. Deocamdată sunt 12 parohii. Când vom avea preoți mai mulți se vor deschide și alte parohii, pentru a fi prezenți acolo unde se află oamenii. Sperăm că vom avea și preoți de la noi: avem șapte seminariști care studiază în Dieceza de Nyeri. O singură soră a depus prima profesiune la 10 martie 2007 într-o congregație indiană, iar un frate a depus voturile la benedictini.
- Care sunt problemele cu care se confruntă dieceza?
Problemele pe care le avem sunt de ordin social și etnic. Diferitele triburi își fură între ele animalele, așa cum este în viața tradițională. Oamenii se ucid între ei. Când fură aici, ucid în altă parte. Pe lângă aceasta, există o problemă mult mai mare. În zonă nu este nici un râu care să aducă apă potabilă. Apa pe care o bem este de la ploaie. Sunt puține fântâni cu apă potabilă. Este o mare nevoie de apă. Din lipsa apei și din folosirea apei murdare se nasc bolile. Este și problema hranei, care nu conține elementele necesare pentru asigurarea sănătății. Pastoral, ne implicăm în crearea de dispensare, școli pentru oameni și în distribuirea de alimente atunci când avem. Căutăm să aducem pacea și reconcilierea între cei care fură, care ucid. Sunt misiuni pastorale dificile.
- Un preot care face parte dintr-un trib cum este privit de cei dintr-un alt trib?
În zonă sunt nouă triburi. Dacă din tribul preotului cineva fură sau ucide, preotul nu poate lucra în celelalte triburi. Este considerat ca și cum ar face parte din tribul inamic. Și aceasta este o problemă: preoții nu pot merge să lucreze în toate părțile.
- Evanghelia, mesajul lui Cristos, este de ajutor în aceste conflicte? Îi face pe oameni să fie mai buni?
Da, ajută, însă sunt puțini cei care cred. Majoritatea oamenilor sunt tradiționaliști care merg după logica: "Aceștia au furat, i-au ucis pe ai noștri, deci nu ne pot fi prieteni, nu putem împărți cu ei, sunt dușmanii noștri".
- Dar creștinii sunt diferiți de ceilalți, gândesc într-un alt mod? Mai întâi credința și apoi sângele sau întâi sângele și apoi credința?
După cum spuneam creștinii sunt o minoritate. Evident, fiind la începutul credinței, mulți sunt alături de cei care fac parte din tribul lor, din sângele lor. Cu alte cuvinte, pentru mulți dușmanii tribului sunt și dușmanii lor. În aceste condiții, prima este familia bazată pe sânge, a doua este familia bazată pe credință. În aceste persoane, credința trebuie să crească pentru a ajunge să considere că apa baptismală formează o familie mai mare decât familia bazată pe legătura de sânge. Creștinii trebuie să îi ajute în acest sens.
- De mai mulți ani în Dieceza de Marsabit lucrează și preoți din Dieceza de Iași. Acum sunt trei: pr. Eugen Blaj, pr. Isidor Mârț și pr. Victor Osoloș. Cum vedeți munca lor pastorală?
Apreciez mult slujirea lor și mărturia pe care o dau. Îi iubim pentru că ne ajută să răspândim evanghelia. Așteptăm și alții. Este mare nevoie de preoți. Sigur, e necesar foarte mult timp pentru a învăța limba localnicilor. Chiar și eu, care sunt din Kenya, nu îi înțeleg. Noi predicăm în limba swahili, care apoi este tradusă în limba oamenilor. E o mare speranță cu seminariștii care provin dintre ei. Cu siguranță, ei, ajungând preoți, nu vor mai avea nevoie de traducere.
- Trei tineri din Moldova vor pleca în curând în dieceza dv. Ei au primit crucea misionară la Bacău. Acolo v-ați întâlnit cu mulți tineri. Ce mesaj doriți să le transmiteți tinerilor și credincioșilor din Dieceza de Iași?
Mulțumesc lui Dumnezeu mai întâi pentru oportunitatea pe care am avut-o de a-l întâlni nu doar pe Mons. Petru Gherghel, ci și pe preoți, pe seminariști și câteva comunități. Tinerilor și credincioșilor doresc să le spun ceea ce sublinia papa Ioan Paul al II-lea: să deschidem porțile inimii către lume și astfel vom primi har de la Dumnezeu. Să ne îmbogățim sufletește pe noi pentru a-i putea apoi îmbogăți și pe alți oameni, pe cei din Africa. Toți suntem invitați să ne simțim și să formăm o singură familie, deschizându-ne porțile inimii, ale umanității, ale culturii noastre.
- Vă mulțumesc, Excelență, și vă doresc mult har pentru a purta mai departe mesajul lui Cristos în dieceza dv.
Interviu realizat de pr. Cornel Cadar
* * *
ES Peter Kihara Kariuki, IMC, s-a născut la 6 februarie 1954 la Othaya (Thunguri - Nyeri), în Kenya. A intrat în Congregația Misionarii Consolatei depunând voturile în 1979. A fost hirotonit preot la 16 decembrie 1983. Între anii 1984 și 1988 a lucrat în Columbia. După o perioadă de studii la Roma, s-a întors în Kenya pentru a lucra în educație. Pentru câțiva ani a fost maestru de novici în Noviciatul din Sagana. La 3 iunie 1999 a fost numit episcop de Muranga (Kenya), la 11 septembrie 1999 fiind sfințit episcop. La 25 noiembrie 2006 a fost numit episcop de Marsabit (Kenya), fiind instalat la 25 ianuarie 2007.