Biblia și cunoașterea paulină
Faptul că Biblia este suport pentru Cristos, este orientată din toate direcțiile spre Cristos, este absorbită și luminată de Cristos, dar și purtată de el la adevărata sa strălucire mântuitoare, nu poate fi negat. În acest sens însă, nuanțele din Scripturi sunt diferite, iar scrisorile pauline dețin un loc aparte tocmai datorită relației de cunoaștere.
Este vorba de o cunoaștere reciprocă, bazată pe raportul personal, dar, în același timp, progresivă și deschisă spre perspectiva escatologică: "Toate sunt o pierdere în comparație cu superioritatea cunoașterii lui Cristos" (Fil 3,8); "Pe el vreau să-l cunosc și puterea învierii lui și să fiu cu el în moarte" (Fil 3,10); "Acum cunosc în parte, dar atunci voi cunoaște pe deplin, așa cum am fost și eu cunoscut pe deplin" (1Cor 13,12b). Iar motorul unei astfel de cunoașteri este iubirea, căci "dacă aș cunoaște toate misterele și toată știința..., dacă n-aș avea iubire, n-aș fi nimic" (1Cor 13,2). În plus, contrar cunoașterii gnostice (la modă chiar și în acele timpuri), este orientată spre și hrănită de Duhul Sfânt: "Nouă ni le-a descoperit Dumnezeu prin Duhul, căci Duhul cercetează toate, chiar și profunzimile lui Dumnezeu" (1Cor 2,10).
Fără să se împotrivească din cine știe ce motiv Legii (iar Legea era baza Scripturilor vetero-testamentare), tocmai datorită unei astfel de cunoașteri, sfântul Paul rezolvă până și o problemă mereu nerezolvată, aceea a împlinirii Legii. O rezolvă în și prin Cristos. Și cum? Pornind de la soluție, de la rezultat. Iar această soluție i-a fost revelată odată cu Cristos. De unde rezultă acest lucru? Ei bine, din faptul că dă impresia că el, care era "fără cusur" în ceea "ce privește justificarea care vine din Lege" (cf. Fil 3,6), nici măcar nu simțise necesitatea unui mântuitor universal mai înainte de a fi fost convins (printr-o astfel de cunoaștere) că Isus era tocmai așa ceva. Iar odată cu această convingere se explică și misiunea sa specială (de care era conștientă până și tradiția paulină): "Mi-a fost dat acest har: ...să le pun tuturor în lumină care este înfăptuirea misterului ascuns..., făcut cunoscută acum..., prin Biserică, înțelepciunea lui Dumnezeu, cea de multe feluri, după planul veșnic pe care l-a stabilit în Cristos Isus, Domnul nostru. În el avem curajul să ne apropiem cu încredere, prin credința în el" (Ef 3,8-12). De altfel, cheia de lectură pentru întreaga gândire paulină este credința. Prin ea intră în sfera mântuirii cei care cred și cărora le este predicată înfăptuirea: "Pentru că lumea, prin înțelepciunea ei, nu l-a cunoscut pe Dumnezeu, Dumnezeu a binevoit să-i mântuiască pe cei care cred prin nebunia predicării" lui "Cristos cel răstignit..., scandal..., nebunie...", dar "nebunia lui Dumnezeu", care "este mai înțeleaptă decât oamenii" (cf. 1Cor 1,21.23.25).
Iată de ce, chiar dacă ne-a fost transmis "la a doua mână" (pentru unele din scrisorile pauline existând suspiciunea de pseudo-epigrafie), este binevenit un avertisment (fie el și specific tocmai pentru tradiția și "școala paulină"): "Aveți grijă să nu vă subjuge cineva prin filozofie și speculații fără sens, după datina oamenilor, după principiile elementare ale lumii, și nu după Cristos" (Col 2,8). Căci, la urma urmei, importantă este "ascultarea credinței" în legătură cu ceea ce "a fost făcut cunoscut tuturor națiunilor" (cf. Rom 16,26). Iar în acest sens chiar și Scriptura este înainte de toate proclamare și abia pe urmă consemnare în scris. Totul însă spre cunoaștere. O cunoaștere axată în Cristos.
Pr. Cristian Chinez