Lumina Creștinului
  Introducere
  Ultimul număr
  Arhiva 2023
  Arhiva 2022
  Arhiva 2021
  Arhiva 2020
  Arhiva 2019
  Arhiva 2018
  Arhiva 2017
  Arhiva 2016
  Arhiva 2015
  Toți anii
  Căutare
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 LUMINA CREȘTINULUI 
- Posta redactiei -

Răspundem cititorilor

* Petru Blaj (Săbăoani) "Mi-am pus de multe ori întrebarea de ce se întâmplă atâtea confruntări chiar în Țara Sfântă (...) unde ar trebui să fie cea mai mare liniște? De ce răul macină omenirea, de ce sunt războaie și neînțelegeri, de ce există atâta ură pe pământ?".

Sunt întrebări pe care vi le puneți nu numai dv. Iar răspunsul nu este greu de aflat. Omul, în orgoliul lui nemăsurat, uită că a fost creat de Dumnezeu, considerându-se el însuși dumnezeu. Îndepărtarea creaturilor de Creatorul lor duce la tot felul de conflicte în care primele victime sunt cei nevinovați. Avem atâtea exemple de drame care au zguduit omenirea, în care au murit copii și oameni care nu aveau absolut nici o vină. Sunt multe conflicte și interese care contravin poruncii pe care ne-a lăsat-o Isus: aceea de "a ne iubi unii pe alții", așa cum el ne-a iubit. A fi statornic în iubirea față de Dumnezeu și de aproapele nu este atât de ușor dat fiind lumea controversată în care trăim. Să ne intensificăm rugăciunile fiecare dintre noi pentru ca astfel de conflicte să dispară și "toți să fim una", așa cum vrea Dumnezeu care ne-a creat pe toți după chipul și asemănarea sa.

* Ioan Cojan (Traian, NȚ). "Am citit cu mult interes și atenție articolul PS Petru Gherghel din revista "Lumina creștinului" din luna mai intitulat "În jurul păstorului dr. Anton Durcovici", unde PS Gherghel a voit să aducă un pios omagiu marelui episcop Anton Durcovici. Se cuvine să-i mulțumim episcopului nostru că a făcut tot ce a putut fi mai sfânt, mai nobil și mai frumos prin așezarea în catedrala "Adormirea Maicii Domnului" din Iași a unei plăci comemorative și a unui vas cu pământ din cimitirul din Sighetu Marmației. Eu personal mă bucur că fac parte din rândul acelora care l-au cunoscut cu ocazia administrării Mirului în biserica din Săbăoani și mă alătur cu pioșenie celor care așteaptă cu multă speranță ca episcopul martir A. Durcovici să fie beatificat și ridicat la cinstea altarelor".

Ne bucură mult interesul cu care ați citit articolul referitor la Mons. Durcovici și vă mulțumim pentru aprecierile făcute. Rămâneți unit cu noi în rugăciune pentru ca acest slujitor al Domnului care a suferit mult, să fie ridicat la cinstea altarelor cât mai curând.

* G.M.G. (Roma). Sunteți o persoană consacrată și, desigur, rândurile pe care ni le-ați trimis ne-au bucurat nespus de mult. Pornind de la exemplul Fecioarei Maria, ați accentuat cât de importantă este disponibilitatea noastră față de Dumnezeu și față de lume. Disponibilitatea sfintei Fecioare Maria ne ajută ca noi înșine să fim mai prompți în a-l urma pe Isus pe calea iubirii, a generozității și a compasiunii. Maria rămâne un punct de reper, un exemplu ce trebuie urmat. Acel "facă-se voia ta" trebuie să-l rostim fiecare dintre noi, fie că suntem sau nu persoane consacrate. Este da-ul pe care trebuie să-l spunem fiecare urmându-l pe Isus pe cărările acestei lumi, purtându-ne propria noastră cruce. Vă mulțumim, de asemenea, pentru aprecierile la adresa Mons. Alois Fechet, care v-a îndrumat pe calea pe care o urmați și astăzi.

* Ioan Ianuș (Butea). Rebusurile pe care ni le-ați trimis pe adresa redacției sunt destul de interesante, însă ținem să precizăm că ele nu respectă câteva dintre regulile stabilite pentru careurile de cuvinte încrucișate (rămâne să descoperiți dv. care sunt acestea!), reguli ce au fost precizate și cu alte ocazii în paginile revistei Lumina creștinului. Atât pentru dv., cât și pentru toți cei pasionați de enigmistică și dornici să creeze careuri de cuvinte încrucișate, în cele ce urmează reamintim principalele reguli: 1) Întrucât Editura "Presa Bună" are în vedere publicarea de articole cu un accentuat conținut moral și religios, dorim ca și tematicile careurilor să se axeze pe același conținut și cerințe. 2) Dimensiunea careurilor trebuie să fie cuprinsă între 10x10 și 14x14 (limitarea este motivată de lipsa spațiului în paginile revistei). 3) Cuvintele tematice îngrilate, nu trase la temă, trebuie să fie de cel puțin 50% din totalul cuvintelor cuprinse în careu. 4) În general, procentul de puncte negre admis este de 15%, însă pot fi și excepții. 5) Se va evita disproporția îngrilării cuvintelor tematice. 6) Cuvintele mai mari de 3-4 litere trebuie să fie cuprinse în Dicționarul explicativ al limbii române (DEX) și suplimentele lui, sau în dicționarele de rebusistică. 7) Definițiile vor fi alese cu grijă și formulate cât mai scurt, dar care să conțină în "seiful" lor cheia dezlegării sau de găsire a cuvântului căutat sau a soluției enigmistice (pe cât posibil, evitați definițiile din dicționar; folosiți metafora, comparația, superlativul etc.; de asemenea, aveți grijă la folosirea numelor și a citatelor biblice). 8) Sunt ignorate semnele diacritice, adică literele: a, i, s, t, pot fi citite ca ă, â, î, ș, ț. 9) Se va evita cu desăvârșire anagramarea unor cuvinte pentru a forma altele care nu există. 10) Nu sunt admise: colțuri și zone închise sau semiînchise, bare orizontale sau verticale; substantive, adjective, pronume, numerale și articole declinate (excepție fac denumirile geografice, titlurile literare, științifice, religioase, muzicale, de artă, istorie și cuvintele compuse); verbe conjugate la alte moduri și timpuri decât la infinitiv și participiul trecut (excepție fac titlurile); familii de cuvinte sau repetarea unui cuvânt chiar dacă este compus din 2-3 litere, motivându-se faptul că ar avea un alt înțeles; cuvinte peiorative, injurioase sau indecente; cuvinte cu plural inexistent; trunchieri de cuvinte, abrevieri și sigle inexistente sau cuvinte inventate; folosirea literei "î" în interiorul cuvintelor etc. Suntem convinși că, în măsura în care colaboratorii noștri întru enigmistică vor căuta să respecte cât de cât aceste reguli, pe adresa redacției vor sosi careuri bune și interesante, care să contribuie la ridicarea calitativă a conținutului revistei și la educarea în spirit creștin a fidelilor noștri cititori. Vă dorim mult succes!

* Ioan (București). "Am 35 de ani și sunt de confesiune ortodoxă. Studiez doctrina catolică atât cât îmi permit slabele-mi puteri. Îndrăznesc să vă cer sfatul deoarece nu am reușit să aflu un răspuns teologic în privința Euharistiei în ritul roman (latin). De ce se distribuie sfânta Împărtășanie sub o singură specie și nu cu două așa cum am fost învățat în propria-mi tradiție? Fiind ortodox am o puternică reticență față de împărtășirea cu o singură specie deoarece mă simt parcă incomplet. Poate și din cauza slabei înțelegeri teologice a Bisericii Romane. Eu consider, ca ortodox, că împărtășirea cu ambele specii este nu numai o chestiune aleatorie, ci o poruncă în toată regula: "Faceți aceasta în amintirea mea până când voi veni". Mai mult, strict subiectiv mă simt cumva împuținat sufletește, deși știu că trupul este întreaga dumnezeire (și în trup și în sânge fiind dumnezeirea întreagă). Apoi nu înțeleg cum a luat hotărârea Biserica Romano-Catolică, în această privință, în secolul al XIII-lea (după 13 secole nu cred că a fost luată o decizie așa în vânt, ci cred că a avut temeiuri foarte serioase; ei bine mă interesează acele temeiuri). Am mai învățat că au fost la mijloc și temeiuri de ordin practic - însă eu consider că sfinții părinți de mare valoare pe care i-a avut Biserica în prima mie de ani când Biserica era una nu puteau să nu vadă rostul împărtășirii doar cu o specie. Să mă înșel oare? Sper să înțelegeți din cele scrise că nu caut polemica ieftină, ci sunt cu totul interesat să mă informez asupra doctrinei catolice".

În Biserica Catolică se folosesc ambele moduri de împărtășire și sub ambele specii și cu o specie. Decizia Bisericii Romano-Catolice de a folosi împărtășirea credincioșilor sub o specie a venit din motive de ordin practic și din motive de răspuns la deviațiile care erau în timpul respectiv. Motive de ordin practic: împărtășirea sub ambele specii e mai dificil de făcut într-o Biserică în care se împărtășesc mulți. E vorba de timpul cât durează și de modalitatea de a o face. Celelalte motivații vin dintr-un timp în care era negată prezența reală a lui Cristos în pâine și în vin. În acest context s-au introdus gesturi și acțiuni în Liturghie care să sublinieze prezența reală: îngenuncherea în fața Preasfintei Împărtășanii, ridicarea ostiei la împărtășanie, procesiunea cu sfânta Împărtășanie etc. Ca o consecință a sublinierii prezenței reale a lui Cristos, s-a renunțat la împărtășirea credincioșilor cu specia vinului: se evită în felul acesta vărsarea sau pierderea oricărei picături de sânge. Motivațiile pot fi întâlnite și în Scriptură. Același Isus care a spus: "Adevăr, adevăr zic vouă: dacă nu mâncați trupul Fiului Omului și nu beți sângele lui, nu veți avea viață în voi" (In 6,53), a spus: "Cine mănâncă din pâinea aceasta va trăi în veci; iar pâinea pe care eu o voi da, pentru viața lumii, este trupul meu" (In 6,51). Același Isus care a spus: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică și eu îl voi învia în ziua de apoi" (In 6,54), a spus: "Cine mănâncă din această pâine va trăi în veci" (In 6,58). Oricum, precizăm încă o dată că în Biserică se folosesc ambele modalități, considerându-le corecte pe amândouă, întrucât modalitatea de împărtășire nu ține de esența credinței. În ritul latin, sub ambele specii se poate folosi la împărtășirea mirilor care se căsătoresc, a celor care au un eveniment deosebit, a celor care se împărtășesc pentru prima dată etc. Esența este că El e prezent și în pâine și în vin. Rămâne la latitudinea Bisericii să hotărască cum și în ce fel să le folosească. Cu alte cuvinte, sunt lucruri care nu se pot modifica și sunt altele pe care Biserica poate hotărî cum să le facă. De exemplu, dacă vă uitați la primul Conciliu care e prezentat în Scriptură (Fap 15) veți vedea că acesta ia câteva hotărâri. Următoarele Concilii de la Niceea până la Vatican II au luat hotărâri în funcție de circumstanțele timpului respectiv. Hotărârile acestea nu țin de esență. Dacă împărtășania sub ambele specii ar ține de esență cum s-ar mai putea împărtăși, de exemplu, cei care sunt bolnavi și nu pot să se împărtășească decât cu vin sau numai cu pâine? Sau cei care au intoleranță la gluten?



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat