- Anul Sfintei Scripturi - |
Biblia și dăinuirea
Anul Bibliei în Dieceza de Iași a fost gândit cu siguranță ca un timp de har și de apropiere, dar și de apropriere (în sensul de a face să-ți devină propriu ceva anume) a Sfintei Scripturi.
E frumos când "toată lumea" - sau cel puțin cei din ambientul bisericesc în care te regăsești din când în când - recurge mai abitir ca altă dată la citate sau reflecții pe această temă. E înălțător să-ți atragă atenția, atunci când intri în biserică, pe lângă Isus Euharisticul și acest semn al prezenței în cuvânt, care este Biblia intronizată. Există însă riscul ca, după încheierea anului în cauză, să se înnoade firul sau să se refacă ceea ce părea normal și fără atâta Biblie.
Situați la confluența dintre două orientări confesionale (cea aflată la limita iconoduliei și cea a țopăitorilor prin Scripturi), nu ne vedem prea curând pe noi, catolicii, nici devoratori de texte biblice și nici adoratori înverșunați ai cuvântului. Cei mai cârcotași ar spune că nici măcar nu avem o traducere integrală a noastră proprie. Să însemne această viziune critică echilibru, sau mai degrabă denotă altceva?
Exista pe la noi o vorbă plină de autocritică: "Teoria ca teoria, dar practica ne omoară". Mai recent - fugindu-se de complicații - se evită orice teorie. De aceea ți-o taie scurt: "Unde-i problema?" Ei bine, problema e că se impune o clarificare, mai curând decât o distincție, chiar în ceea ce privește textul - pentru unii greu digerabil - al Scripturii. E vorba de teorie sau de practică? Dacă e teorie, mai e și aplicabilă? Dacă e practică, de ce nu se potrivește ca un șablon peste situația actuală de la noi?
Răspuns: Nicăieri în Biblie nu vei găsi o teorie care să rămână la punctele de suspensie în ceea ce privește practica, pentru că din textul sacru răzbate cu absolută prioritate trăirea și reflecția pornită de la viață. Altfel spus, experiență vie de credință. Ca și cum ar fi fost mai întâi sau exclusiv practica. O practică profund religioasă, dar și mai profund umană. Plină de comuniune însă. Cu Dumnezeu și cu ceilalți.
Poate că unii mai sunt încă obsedați de exprimarea nefericită "teoria e una și practica alta". Da, teoria formulată într-un context (ambient) și încercarea de a fi aplicată în altul. Poate că unii (mai visători) rămân la imagini ca aceea prezentă în opera poetului Ioan Alexandru: la fondarea unei localități strămoșii noștri construiau mai întâi biserică. "Alte timpuri!", s-ar exprima nostalgicii. Da, alte timpuri și în cazul Sfintei Scripturi. Dar de ce ruptură? De unde distanța care se vrea din start? Sigur că în cazul societății organice, când toate cunoștințele, experiențele și exprimările culturale și religioase (inclusiv construirea bisericii) erau un patrimoniu comun și cumva exclusiv, lucrurile stăteau altfel. Dar în cazul societății complexe (cu omul împrăștiat și tras în toate direcțiile) nu mai există trăiri profunde de credință? Și dacă există, unde sunt expresiile proprii fiecărei comunități? În construirea de biserici? Dar pe la noi era împământenită parcă și practica cu ctitorii. Până și unii din nomenclatura ateo-comunistă construiau biserici pe cheltuiala proprie. Numai că ruptura rămânea mereu evidentă. Dăinuie poate doar zidurile. Pentru un timp.
Pe linia biblică prioritate are practica, iar aceasta, desigur, exprimată în ceva. Chiar și în manuscrisele firave din punct de vedere material care au devenit text sacru. Chiar și în construirea de biserici (expresie de credință și de cultură proprie fiecărui timp). Dar toate acestea dăinuie cu adevărat la alt nivel.
Pr. Cristian Chinez