|
* Ion Crișu (Pădureni). "De la început țin să vă anunț că mă bucur foarte mult atunci când primesc revista «Lumina creștinului»; sunt nerăbdător să o citesc, să văd știrile și cuvintele frumoase pe care ni le scriu preoții din zona noastră a Moldovei, mai cu seamă când văd semnăturile unor preoți cunoscuți. Mulțumesc la toți cei din redacție, la cei care ne bucură cu rândurile lor frumoase lună de lună, tuturor acelora care trudesc la tipărirea și înfrumusețarea acestei reviste. În această perioadă de post când trebuie să ne adunăm în număr cât mai mare la Calea crucii și să-l însoțim pe Isus Cristos pe muntele Golgotei la durerile și suferințele sale, să renunțăm la înjurături, la ură și dușmănie, la vorbele neplăcute. Prin aceasta eu nu caut să arăt altora că sunt mai bun în fața lui Dumnezeu, dar mă gândesc că, unindu-ne în rugăciune și abținându-ne de la păcatele de moarte, vom putea și noi primi binecuvântarea lui Cristos și vom putea lua parte cu bucurie la sărbătoarea Paștelui". Apreciem frumoasele cuvinte și vă dorim ca și pe viitor să găsiți în revistă, în materialele de la "Presa Bună" sau de la alte edituri creștine acele comori care să vă îmbogățească spiritual. * Ioan Cojan (Traian). "Se știe cu precizie că divinitatea este de origine cerească și asta o știm de la Isus care ne-a învățat ca atunci când ne rugăm să spunem: "Tatăl nostru care ești în ceruri" și dacă Tatăl este în ceruri, desigur că și Fiul este tot în ceruri. În acest caz nu înțeleg de ce în timpul Adventului Biserica cere ca Mesia să iasă din pământ și spune: Să se deschidă pământul și să iasă Mântuitorul, deschide-te pământ să iasă Domnul sfânt; desigur că Biserica formulează asemenea cereri în numele acelor generații de oameni care au trăit înaintea venirii lui Mesia. Și noi oare trebuie să înțelegem că acei nefericiți oameni au nutrit credința că Mesia trebuie să iasă din pământ? Noi creștinii știm bine că Mesia este una și aceeași persoană cu Fiul lui Dumnezeu și acest fapt mă face să nu pot înțelege de ce totuși cerem ca Mesia să iasă din pământ? Și chiar dacă cerem acest lucru în mod simbolic nu putem fi siguri că acei oameni nefericiți aveau convingerea că Mesia trebuia să iasă din pământ! Dacă sunt și alte motivații pentru care se formulează asemenea cereri pe care eu încă n-am reușit să le cunosc, nu-mi rămâne decât să-mi cer scuze că sunt greoi de a înțelege niște lucruri puțin mai complicate!" Rugăciunea reprezintă dorința poporului ales ca Mesia să vină cât mai repede. Este, de altfel, un text preluat din profetul Isaia: "Să picure cerurile de sus și să ploaie norii neprihănirea! Să se deschidă pământul, să dea din el mântuirea, și să iasă totodată din el izbăvirea! Eu, Domnul, fac aceste lucruri" (Is 45,8). Cu privire la poezia "Mulțumire", ne-au plăcut strofele și le redăm spre meditare: "Isus, pentru a face după cum Tatăl a voit, / A lăsat cerul și-n lume a venit / Din Fecioara Maria a voit să se nască, / În familia sfântă din Nazaret să crească! // Din iubire pentru oameni, Isus mult a suferit, / A fost răstignit pe cruce pe care a murit! / Prin patima, moartea și învierea sa Isus / Ne-a deschis poarta cerului de sus!" * Alexandra Morogan (Bacău). "La sfârșit de martie, sub cerul blând și deschis ne așteaptă o noapte sfântă, unică din an: Învierea Domnului. Bisericile noastre catolice vor fi pline de creștini întăriți în credință unde se vor regăsi în pragul lăcașului sfânt pentru a primi lumină de la lumânarea pascală. Dar pentru a primi această lumină este necesar din suflete să îndepărtăm mânia și ura, iar în locul lor să așternem iertarea, bunătatea și înțelegerea". Vă mulțumim pentru cele scrise! * Damian Andrici (Roman). "Mă adresez tuturor persoanelor care prin viața și activitatea lor de apostolat, cu vorba, cu condeiul, cu faptele lor să nu devină motiv de poticnire pentru alții. Aici m-aș referi în special la cuvântul «catolic» folosit prin toate mijloacele de exprimare, și aș vrea să nu devină mijloc de poticnire pentru cei de alte religii. Dacă suntem catolici, asta nu înseamnă că suntem și mai buni față de alții, iar dacă am fost să fim catolici, asta a fost că așa a vrut bunul Dumnezeu. Spun aceste lucruri deoarece n-aș vrea ca mesajul lui Dumnezeu să fie motiv de poticnire pentru frații noștri ortodocși sau de alte religii, întrucât auzind întruna cuvântul «catolic» sau alte cuvinte sau expresii prin care ne-am arăta superioritatea, le-am provoca o rană mare în suflet. Sunt într-adevăr anumite situații când trebuie neapărat să pronunțăm sau să scriem cuvântul catolic, dar cred că s-ar putea folosi cât mai rar, și numai atunci când este strict necesar". A fi catolic sau a folosi cuvântul catolic nu înseamnă "superioritate" sau "motiv de poticnire pentru cei de alte religii" sau "a provoca răni în suflet". Grav este să fii catolic și să nu-ți îndeplinești misiunea de catolic. Nu este suficient să primești Botezul în Biserica Catolică și atât. Orice persoană are dreptul să spună ceea ce este; numele, naționalitatea, religia nu fac nedreptate nimănui dacă sunt spuse. Oare trebuie să căutăm un pseudonim, pe care să-l știm numai noi, pentru a nu se simți jigniți ceilalți? Așa cum puteți citi și în "Dicționarul creștin explicativ", catolic se referă la "persoana care face parte din Biserica Catolică, a cărei învățătură o crede, o mărturisește și o practică. Catolicul are convingerea că Biserica are misiunea primită de la Cristos de a se adresa tuturor oamenilor din toate timpurile spre a-i învăța, prin evanghelie, adevărul divin nealterat, de a le descoperi sensul adevărat al vieții, de a-i înțelege și sprijini în aspirațiile lor autentice și în realizarea lor ca personalități umane. Ca fiu al Bisericii Catolice, credinciosul respectă toate persoanele, popoarele, culturile și civilizațiile, care, la rândul lor îi respectă persoana, poporul, cultura și civilizația, acestea decurgând din universalitatea Bisericii adevărate". * Eugenia Faraon (Huși). Materialele pentru Postul Mare au ajuns târziu; ele au fost date spre studiere pentru o eventuală publicare în viitor. * Elis Zugravu (Cluj Napoca); Amphion Buteanu (Butea); Roberta (Neamț); Magdalena Suciu (Cluj-Napoca); Cristina Coch Smeu (Piatra Neamț); Ionuț Coceangă (Noviciatul Franciscan, Prăjești); Alfons Solomon (Iași), Anton Bolog (Săbăoani), Valeriu Mateeș (Bacău). Răspuns la scrisorile dv. veți primi într-unul din numerele viitoare ale revistei. * pr. Anton Bișoc (Voievodeasa). "Cu suflet plin de amărăciune, văzând dezastrul moral în care se prăbușește tineretul nostru care pleacă în oraș spre a studia mai departe la școlile înalte, m-am decis să scriu aceste rânduri și a propune un lucru pe care eu îl cred foarte urgent și folositor. Noi avem la Iași un preot care se ocupă cu tineretul; la fel cred că este și la București. Lumea nu-i cunoaște pe acești preoți care au o misiune deosebită față de tineretul nostru catolic. Să se publice în revistă cu litere mari cine este preotul care se ocupă cu tineretul universitar de la Iași și București: numele, adresa și telefonul. Părinții parohi trebuie să știe cine din parohia lor pleacă la studii și unde pleacă. Să-i îndrume pe tineri spre acei preoți, să le dea adresele; la fel să fie înștiințați și preoții respectivi de noii elevi ca să aibă o evidență a lor...". Am preluat semnalul de alarmă pe care îl trageți Sfinția voastră și, în ceea ce ne privește, vom ține cont de el, mai ales după ce se vor defini toate structurile diecezane. * Elena Gherghel (Comănești). "În urmă cu 20 de ani a fost botezată fiica mea cu numele de Patricia, deoarece acest nume era la acea dată în «calendarul catolic». De foarte mulți ani acest nume este scos din calendar și uitat. Fiica mea și alți copii când își serbează ziua numelui? Aș dori să faceți o corectură și să treceți și acest nume în calendar dacă se poate". În cazul în care prin sărbătorirea onomasticii înțelegeți în primul rând urmarea exemplului sfântului respectiv, spovadă, împărtășanie și rugăciune, fiica dv. poate foarte bine să-și sărbătorească onomastica în ziua de 17 martie când este sfântul Patriciu. Sunt mulți care procedează așa. De exemplu, când este sfântul Anton, Ștefan etc. sărbătoresc și acele persoane care poartă numele Antoneta, Antonela, Antonia, Ștefania, Ștefana etc. Iată ce ne spune cartea "Dicționar de onomastică" de Cristian Ionescu, scoasă de Ed. "Elion" cu privire la numele de care sunteți interesată: "Patricia. Prenume feminin modern împrumutat din Occident, Patricia, corespunde masculinului Patriciu (se pare, nemaifolosit astăzi la noi). Acesta din urmă reproduce numele de persoană latinescul Patricius, atestat târziu cu valoare de antroponimic. La baza lui Patricius stă un substantiv cu aceeași formă, care desemna un aristocrat cu drepturi politice și acces la funcții de stat; la origine adj., patricius este derivat de la pater "tată" (senatorii erau numiți patres), cuvânt de origine indoeuropeană înrudit cu gr. patrie, sans. pitar, engl. father, germanul Vater (în limba română, termenul poate fi recunoscut în patriarh, patrician, patrimoniu, patrie, patriot, patron, patrimonic etc.). Pătruns în onomasticul creștin, Patricius s-a răspândit în Europa, de o deosebită popularitate bucurându-se mai ales în Irlanda, unde este celebrat totdeauna cu mare fast un misionar creștin, sfântul Patrick (385-461), considerat evanghelizatorul, apostolul și sfântul național al irlandezilor. Sub numele Patrichie, feminin Patrichia, numele este mai vechi în onomastica noastră (deși nu s-a bucurat de popularitate) și reproduce, prin intermediar slav, gr. Patrikios, Patr(i)e a rămas numai ca nume de familie, iar Patrichia a fost înlocuit cu Patricia, o formație occidentală târzie, răspândită pe cale cultă. Engl. Patrick (hipoc. frecvent Pat), Patricia, irl. Padraig (forma veche Patrice), fr. Patrice (popular Paris), germ. Patricius, Patrick, it. Patrizio, Patrizia, sp. Patricio, magh. Patricius, Patrik, Patricia, bg. Patrik(ii), Patriția, rus. Patrikii, Patrikia etc. Ziua onomastică: Patricia: 13.03 și 25.08 (cal. cat.); Patrichie/Patriciu: 19.05 (cal. ort.) sau 28.04 (cal. cat.) - episcop și martir în Brusa; 17.03 - patronul Irlandei (cal. cat.)".
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |