Răspundem...
* Elena Percă (Traian-Neamț). Scrisoarea dv. am înmânat-o redacției "Isus, prietenul copiilor" deoarece conține evenimente care îi privesc pe copii.
* Roman Precup (Alba Iulia). "Omul este născut să caute mereu fericirea. Toți oamenii, indiferent dacă sunt tineri sau vârstnici, aleargă după fericire, numai că ea nu se găsește în ceea ce-și închipuie ei, în ceea ce doresc să posede și nici în satisfacții trupești... Câți tineri cad azi în aceste capcane ale "fericirii înșelătoare", tocmai din faptul că l-au părăsit pe Dumnezeu, au părăsit poruncile lui și s-au lăsat îmbarcați în barca Satanei. Anii tinereții sunt cei mai frumoși, dar dacă ei sunt întunecați de patimi, de vicii, care la această vârstă se formează cu ușurință, ce fericire vor gusta mai târziu? Pentru a preveni căderile, Epiclet spunea: "Pune frâu patimilor, până nu-ți pun ele ție", iar N. Iorga avertiza zicând: "Viciile sunt călăii care te omoară încet, ca o sabie neascuțită". Dar oare câți tineri țin cont de aceste cugetări? Ba, dimpotrivă, îi vedem jignindu-i pe cei curați cu inima. Voi cei curați cu inima nu-i luați în seamă, nu dați ascultare cântecului lor de cucuvea, ci urmați sfatul lui Focilide: "Nu te lăsa pradă dezmățului, e cea mai periculoasă pasiune", iar Gr. Alexandrescu spunea: "Din cupa desfătării se naște amărăciunea"".
Am redat o parte din scrisoare dv. pentru a fi citită de cât mai mulți.
* B. Roberta (Neamț) "Sunt o tânără de 24 de ani și am aproape un an de când am făcut pasul cel mai important din viața mea și anume m-am "căsătorit". Vă scriu această scrisoare pentru a fi o atenționare pentru toți tinerii și tinerele care urmează să se căsătorească sau se gândesc la așa ceva. Vă voi spune povestea mea. Ne cunoșteam de mici și a trecut o perioadă de câțiva ani în timp ce el a fost plecat în străinătate să facă bani și legătura noastră nu a mai existat! S-a întors în țară și m-a căutat, m-a întrebat dacă mi-ar face plăcere să ieșim împreună. Eu am acceptat. Am observat în continuare că nu s-a schimbat prea mult a rămas același băiat pe care îl cunoșteam; doar că era dezamăgit că cu banii cu care s-a întors nu poate realiza prea multe și că în țara noastră e numai corupție și hoție multă. Această problemă i-a dat peste cap mințile. Am auzit de la sora lui că înainte de a veni la mine a mai cunoscut o fată ortodoxă care nu prea era de încredere; i-a dat să mănânce niște prăjituri și i-a spus că nu va scăpa de ea toată viața indiferent unde va merge. Stau și mă întreb, catolică fiind, e posibil așa ceva, pentru că într-una de când ne-am căsătorit numai ceartă avem, visuri urâte și mereu pretenții înalte: nu știi să te îmbraci, te-ai îngrășat, nu știi să te aranjezi... oare au toate acestea vreo importanță pentru mântuirea noastră, oare de ce se comportă așa cu mine? E normal? Eu în fața lui nu am aproape nici un cuvânt. E foarte tensionat, uneori face niște lucruri de care mie nu-mi spune nimic, de parcă aș fi o străină, nu soția lui. De multe ori i-am spus că am să-l las, chiar dacă Biserica e împotrivă, dar nu știu cum ar trebui să procedez. A spus că dacă îl las ori se va sinucide ori dacă plec sunt plecată pentru totdeauna să nu mă mai întorc și să nu mai știe de mine. Ce să fac? Oare cu ajutorul lui Dumnezeu voi reuși să merg toată viața înainte împreună? Am vrut să fie ca o atenționare pentru tineri să se pregătească bine, că la început totul pare ușor, însă abia după aia începe munca; ar trebui spus la cateheză toate dificultățile și spuse real pentru că dacă învățăm numai ce a spus Isus despre taina căsătoriei sau despre porunci sau alte teme care se discută, când ajungem să se întâmple în viața noastră rămânem dezamăgiți, ne îmbolnăvim și îmbătrânim văzând cu ochii. Să se spună lucrurile așa cum sunt. E ușor să vorbești despre Dumnezeu, dar atunci când apar greutățile este foarte dificil să le depășești!".
Căsătoria creștină este ceva serios. Ea nu se face pe un timp oarecare, ci pe toată viața. Și în ziua căsătoriei și mai apoi se citește mereu în Biserică: "Ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă". Dumnezeu este împotriva divorțului. În Sfânta Scriptură citim cum Dumnezeu spune: "Urăsc despărțirea dintre bărbat și femeie" (Mal 2,13). Luați legătura cu părintele dv. paroh, pentru a discuta cu amândoi. Stați de vorbă și cu nașii, cu părinții sau cu unul dintre aceia care v-au însoțit în ziua căsătoriei și v-au urat "Casă de piatră". Cu siguranță veți găsi soluții pentru salvarea familiei. Nu uitați că la baza familiei trebuie să stea Dumnezeu. Uniți toate aceste eforturi cu rugăciune.
* Genovica Ivan (Săbăoani). ""Dacă nu ne instruim bine în religie ne vor invada sectele" (Ioan Paul al II-lea). Așa este. Sectele răsar ca ciupercile în păduri, își fac simțită apariția pe ici, pe colo; auzim de câte un guru care vine cu câte o doctrină nouă că nu face rău nimănui, că este aducător de fericire, că este un nou profet etc.; fel și fel de ademeniri ca să-și atragă adepți. Și unii săraci sau bogați, tineri sau chiar vârstnici, nu mai contează că se leapădă de credința lor primită la Botez, se lasă ademeniți pentru ca viața să le fie îmbunătățită, pentru un loc de muncă, pentru casă, masă, sănătate sau alt interes, înșelați de cei care la rândul lor sunt rătăciți, căutători de fericire și amăgiți de ei înșiși... Nu vedem noi oare, cum familiile sunt dezbinate atunci când un membru al lor face parte dintr-o sectă? "Cine ține la viață o va pierde..." Casă, muncă, masă -, sectele, organizațiile ocultiste, sataniste, pot să dea, dar un lucru nu pot facilita și anume: mântuirea sufletului. Ele nu au puterea aceasta, ci spun doar "Doamne, Doamne...", însă Dumnezeu este departe de activitățile lor, prin neascultarea de către ei a cuvântului său. Când cuvântul lui Dumnezeu nu este pus în practică, ci mai mult răstălmăcit după fiecare cum îi trece prin cap, consecințele se văd, ne lăsăm influențați de puterea Celui Rău".
Mai întâi o precizare. Termenul "sectă" pare să implice o judecată de valoare mai degrabă negativă. Pot fi preferați termeni mai neutri, cum ar fi "noi mișcări religioase", "noi grupări religioase". Este greu să definim aceste "noi mișcări" sau "grupări", deosebindu-le de Biserici și de comunitățile ecleziale sau de mișcările legitime în cadrul unei Biserici. Atitudinea de intoleranță unită cu un prozelitism agresiv atribuită sectelor nu sunt suficiente pentru a le caracteriza; acestea pot fi întâlnite și în grupurile de credincioși care aparțin unor Biserici sau comunități ecleziale. Etimologia cuvântului nu e de prea mare folos. La baza termenului "sectă" stă verbul latin "sequor, sequi" (a urma, a deveni urmaș, a succeda), care desemnează, printre altele, succesiunea politică (partid) sau religioasă (sectă), însă nu e caracteristic tuturor grupărilor de a fi legate cu fidelitate necondiționată de un fondator. Din punct de vedere sociologic, termenii "sectă", "Biserică", apar ca expresia unui raport de forțe socio-religioase într-o anumită conjunctură istorică. Până și creștinismul a fost înțeles ca sectă în prima perioadă. În lumea anglo-saxonă s-a impus termenul "denominațiune" care e folosit atât pentru "Biserici" cât și pentru "secte". Conciliul Vatican II distinge între "Biserici" și "comunități ecleziale", fără să le definească ulterior pe ultimele. Dar este puțin probabil ca expresia din urmă să se refere și la "secte". "Criteriul de deosebire între sectele de origine creștină și Bisericile sau comunitățile ecleziale s-ar putea căuta în izvorul doctrinar al acestor grupări. Ne referim, de exemplu, la cei care asociază alte cărți revelate, alte mesaje profetice la Biblie, sau cei care suprimă din Biblie unele din cărțile sale protocanonice sau îi alterează în mod radical conținutul (cf. "Fenomenul sectelor sau al noilor mișcări religioase. O problemă pastorală", Vatican, 30 octombrie 1985). În al doilea rând, cauzele pe care dv. le-ați enumerat nu sunt complete și nu sunt cele mai importante. Foarte puțini sunt cei care intră într-o sectă pentru motive necinstite, invocate de dv. De ce părăsesc unii Biserica pentru a se îndrepta spre alte grupuri? Poate că principalele cauze țin de izolare, neimplicarea în viața Bisericii, anonimat, neîmplinirea nevoilor și aspirațiilor, singurătate, boală, suferință etc. În același document citat mai sus este notat: "O distrugere a structurilor sociale tradiționale, a modelelor culturale și a sistemelor tradiționale de valori - cauzată de industrializare, urbanizare, migrații, dezvoltării rapide a sistemelor de comunicare, de sistemele tehnocratice complet raționale etc. - lasă pe mulți indivizi dezorientați, dezrădăcinați, nesiguri și, în consecință vulnerabili... Rezumând, putem spune că toate aceste simptome reprezintă numeroase forme de alienare (de sine, de alții, de propriile rădăcini, de propria cultură etc.)". Rugați-vă pentru cei care stau în dubiu sau sunt în pericol de a se lepăda de credință.