Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 SFÂNTUL ZILEI 

Joi, 4 iulie 2024 

Sfânta Elisabeta a Portugaliei

(comemorare facultativă)

Elisabeta, sau Isabella, fiica regelui Aragonului și soția regelui Portugaliei, pare una dintre acele creaturi ireale asemenea protagonistelor din romanele foileton. În luxul palatului regal, printre diafanele haine ale doamnelor, intrigile de curte, geloziile, infidelitățile, urile, rivalitățile amoroase, adulterele de acolo, se petrece drama unei eroine autentice a sfințeniei constând din iubire, iertare, lacrimi ascunse, tăcere mărinimoasă. Elisabeta s-a născut în Spania în anul 1271. Printre înaintașii săi au fost sfinți, regi și împărați.

Tatăl său, Petru al II-lea regele Aragonului, când i s-a născut fiica Elisabeta, era încă un tânăr principe, cu o mare sete de distracție. Astfel, a lăsat ca bunicul Iacob I, convertit la viața evlavioasă să se ocupe de educația fiicei sale. De pe patul de moarte, mângâind-o pe copila de șase ani, bătrânul a prezis că va fi piatra prețioasă strălucitoare a casei de Aragon. Profeția s-a adeverit. La doar 12 ani, Elisabeta a fost cerută în căsătorie de către trei principi. Părinții l-au preferat pe cel mai apropiat, Dionisie, moștenitorul tronului Portugaliei, care a pus pe capul tinerei soții diadema de regină, iar pe spate crucea grea a unei căsnicii chinuitoare.

Elisabeta i-a dat regelui doi fii: Constanța, viitoarea regină a Castiliei, și Alfons, moștenitorul tronului Portugaliei. Numeroasele aventuri extraconjugale ale soțului o umileau profund. Dar Elisabeta se arăta mărinimoasă în a ierta crescându-i împreună cu ai ei chiar și pe fiii ilegitimi ai lui Dionisie, cărora le arăta aceeași afecțiune. La rândul său Dionisie și-a permis să dea atâta importanță sentimentului de gelozie, încât și-a plecat urechea la insinuările calomnioase ale unui om de la curte și a ajuns la delict. Dar nevinovăția Isabellei a triumfat. Printre rudele sale, mereu în luptă, a dus o operă de împăcare, meritând pe drept apelativul de înger al păcii.

Murindu-i soțul, neputând îmbrăca haina clariselor și depune voturile în mănăstirea pe care ea însăși o întemeiase, s-a făcut terțiară franciscană, după ce, mai înainte, a depus coroana regală la sanctuarul "Sfântul Iacob de Compostella" și a dat bunurile sale personale celor nevoiași. A trăit restul vieții sale în sărăcie de bună voie asumată, dăruindu-se exercițiilor de pietate și mortificațiilor. Celor care îi recomandau un pic de moderație în pocăințele zilnice pe care și le impunea, le răspundea: "Unde, dacă nu la curte, sunt mai necesare mortificațiile? Aici pericolele sunt mai mari".

(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)

* * *

Pier Giorgio Frassati

La 6 aprilie 2001 s-au împlinit 100 de ani de la nașterea fericitului Pier Giorgio Frassati (1901-1925). "Tânărul celor opt fericiri" - cum l-a definit papa Ioan Paul al II-lea - Pier Giorgio Frassati, în cei numai 24 de ani de existență a trăit în mod plenar viața de creștin, motiv pentru care Sfântul Părinte îl propune tinerilor ca model deplin de viață trăită întru Cristos.

Pier Giorgio Frassati s-a născut la Torino, la 6 aprilie 1901 și a murit în același oraș, la 4 iulie 1925.

Au trecut deja 100 de ani de la nașterea sa și aproape 76 de ani de la moartea sa. Cu toate acestea, sunt persoane care reușesc să sară abisurile timpului și să ne fie aproape și actuale, ca și cum ar trăi împreună cu noi. Sfinții, de obicei, sunt astfel de persoane. Și așa este Pier Giorgio.

O viață de numai 24 de ani pare să nu fie foarte bogată în semne, dar cine l-a cunoscut pe Pier Giorgio poate ști cât de uluitoare a fost densitatea și profunzimea vieții sale.

De ce este atât de actual?

Popularitatea mărturiei creștine a lui Pier Giorgio Frassati crește neîncetat. De la mulțimea neprevăzută care l-a însoțit pe ultimul drum, la cea care a participat la beatificarea din Piața "Sfântul Petru" (20 mai 1990) și până la cei care îl întâlnesc astăzi în diverse țări ale lumii, nenumărați sunt aceia care - mai ales tineri - i-au simțit extraordinara atracție. De ce?

Sunt, înainte de toate, unii factori obiectivi: viața dusă de Pier Giorgio în vremea sa depășea probabil nivelul mediu al contemporanilor, ajungând la un nivel care astăzi, prin creșterea însemnată a bunăstării și a răspândirii științei și tehnologiei, este accesibil tuturor. Pier Giorgio nu se regăsește în tânărul obișnuit al timpului său, în schimb este foarte asemănător cu tânărul de astăzi: merge la munte, face sport, conduce mașina, folosește telefonul, admiră tablourile, iubește muzica, merge la universitate, călătorește în Italia și în străinătate. Pier Giorgio, care, grație meseriei tatălui, avea conștiința istoriei și a vieții dinamice din țările străine și era la curent cu tot ce se întâmpla în lume, a avut oportunități neobișnuite timpului său, dar obișnuite astăzi. Așadar, Pier Giorgio a înfruntat "noutățile" care astăzi sunt cotidiene și a fost nevoit să găsească soluții aproape inedite solicitărilor care provoacă permanent conștiința unui creștin. De aceea, el poate fi numit "un precursor" a cărui mărturie este actuală.

Extraordinara forță unificatoare pe care credința o exprima în viața sa era ca un magnet pentru tinerii unui timp fărâmițat. Pier Giorgio era tânărul care nu avea puncte obscure, nu manifesta sfâșieri sau diviziuni, era puternic în fața greutăților vieții, se agita, dar nu se clătina în suferință, observa că suferința era necesară, nu renunța la nimic caracteristic umanității sale, ci se bucura de ea în mod plenar și în deplină castitate. De aceea, el manifestă un farmec puternic pentru cel care se luptă astăzi din toate puterile pentru a dărui vieții sale creștine un strop de armonie. Pier Giorgio nu și-a irosit nici forța, nici timpul: s-a integrat. El este o provocare tot mai profundă în special pentru tinerii de astăzi care frecventează comunitățile creștine. Tocmai sensul plenitudinii emanate de existența lui Pier Giorgio dă persoanei sale fascinație și căldură.

Exemplaritatea vieții sale laice apare vie în lumina doctrinei conciliare asupra laicilor.

A-l întâlni pe Pier Giorgio cu extraordinara sa normalitate, care și-a trăit propria credință în plinătatea vieții cotidiene și a slujit Biserica fără să distrugă raportul său cu lumea, înseamnă a da speranțe tinerilor creștini, deoarece demonstrează că adevărata laicitate este posibilă chiar și pentru ei.

* * *

Dragul meu, pacea să fie în inima ta, iată urarea pe care Robespierre (Pier Giorgio) o adresează lui Perault (Marco) cu ocazia anului sfânt; fiecare alt dar care ar putea fi avut în această viață este deșertăciune după cum deșarte sunt toate lucrurile din lume. Frumos este a trăi gândindu-ne că dincolo este adevărata noastră viață, altminteri cine ar putea duce povara acestei vieți dacă nu ar exista o răsplată pentru toate suferințele, o bucurie eternă; cum s-ar putea explica resemnarea admirabilă a atâtor sărmane creaturi care luptă cu viața și adesea mor la datorie dacă nu ar fi certitudinea unei dreptăți a lui Dumnezeu.

(Scrisoare către Marco Beltramo - Torino, 15 ianuarie 1925)

("Lumina creștinului", 5/2001)

* * *

Fericita Maria Crocifissa

Pentru surorile carmelite misionare ale sfintei Tereza a Pruncului Isus, anul 2005 a constituit un moment deosebit, întrucât la 24 aprilie, fondatoarea congregației, Maria Crocifissa Curcio, a fost declarată fericită.

S-a născut la 30 ianuarie 1877 la Ispica (Italia). Citind biografia sfintei Tereza de Avila, s-a născut în ea dorința de a cunoaște și de a trăi spiritualitatea Carmelului. Astfel, la vârsta de 13 ani, s-a înscris în Ordinul Terțiar Carmelit. De la Maria, gingașa mamă a Carmelului, a primit misiunea de a-l face să reînflorească în Italia și în alte țări. La 17 mai 1925, a fost prezentă la Roma cu ocazia canonizării călugăriței Tereza a Pruncului Isus. La 18 mai 1925, a vizitat Mănăstirea "Santa Marinella", unde a înțeles că poate realiza planul divin. La 16 iulie 1925, a primit sigiliul apartenenței la Carmel prin afilierea la Ordinul Carmelit. În anul 1930, micul nucleu format în jurul ei a primit recunoașterea oficială din partea Bisericii. Unicul obiectiv care i-a însuflețit inițiativele și activitățile a fost acela de a conduce sufletele la Dumnezeu. În anul 1947, primele patru misionare ale congregației ajungeau în Brazilia.

Pelerinajul pământesc al Mariei Crocifissa s-a încheiat la 4 iulie 1957, în casa mamă "Santa Marinella". La 12 februarie 1989, a fost deschis procesul ei de canonizare, iar la 20 decembrie 2002, papa Ioan Paul al II-lea a emis decretul de eroicitate asupra vieții și virtuților slujitoarei lui Dumnezeu, declarând-o "venerabilă".

Pentru Maria Crocifissa, rugăciunea a însemnat un dialog de iubire intimă cu Dumnezeu și cu toți sfinții, inspirat de încrederea filială, de sentimentul de mulțumire, de laudă, de adorație, de ispășire și de unirea cu Isus prezent în Euharistie.

Evlavia ei profundă față de "gingașa Mamă" a Carmelului nu s-a limitat doar la practici sporadice, ci a însemnat prezență iubitoare a Mariei în viața ei, raport constant de iubire filială, consacrare și încredințare, conformare a celor mai profunde atitudini cu cele ale Mariei și împărtășirea sentimentelor Mariei în toate misterele vieții lui Cristos. Fecioara Maria a fost cea care i-a împărtășit gingășia maternă și cea care a învățat-o să fie mamă pentru cei nevoiași.

Împreună cu sfânta Tereza a Pruncului Isus, Maria Crocifissa a voit să fie "iubire în inima Bisericii", restaurând chipul lui Dumnezeu în inima omului, realizând unitatea de viață și de credință prin trăirea hărniciei Martei și a profunzimii mistice a Mariei, împlinind cu zel și fidelitate datoriile proprii, având curaj și onestitate, iubire și dăruire chiar și în cele mai mici lucruri, trăind relațiile cu ceilalți în umilință și simplitate, în discreție și gingășie, formând conștiințele cu delicatețe și fermitate.

Congregația fondată de Maria Crocifissa este prezentă acum în țări precum: Italia, Malta, Canada, Brazilia, Filipine, România etc. Ea realizează misiunea noii evanghelizări prin pastorația familială și parohială, activitatea școlar-educativă și educarea copiilor și a tinerilor nevoiași din punct de vedere moral și religios.

Cu ocazia beatificării fondatoarei, Congregația "Surorile Carmelite Misionare ale Sfintei Tereza a Pruncului Isus" adresează tuturor invitația de a-l lăuda și a-i mulțumi lui Dumnezeu pentru darul atâtor persoane care au trăit viața creștină și au răspuns propriei chemări.

Surorile Carmelite

("Lumina creștinului", 3/2005)

 


Alegeți altă zi:



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat