Vineri, 26 iulie 2024
Sfinții Ioachim și Ana
părinții Preasfintei Fecioare Maria (comemorare)
În Sfânta Scriptură se povestește că mama profetului Samuel, Ana, în chinuitoarea sterilitate care o privase de privilegiul maternității, s-a adresat printr-o rugăciune fervoroasă Domnului și a făgăduit că îl va consacra în slujba divină pe cel care se va naște. Obținând harul, după ce l-a înțărcat pe Samuel, l-a dus la Silo, unde era păstrată arca alianței și l-a încredințat preotului Eli, după ce îl oferise Domnului. După acest model Protoevanghelia lui Iacob, apocrif din secolul al II-lea, alcătuiește istoria lui Ioachim și a Anei, părinții Fecioarei Maria. Evlavioasa soție a lui Ioachim, după îndelungată sterilitate, a obținut de la Domnul nașterea Mariei, pe care la trei ani a dus-o la templu, lăsând-o în slujba divină ca împlinire a votului făcut.
Fundamentul istoric, deși probabil în discordanta literatură apocrifă, este oricum în mod fals îmbrăcat în elemente secundare, copiate după întâmplările mamei lui Samuel. Lipsind în evanghelii orice indiciu privitor la părinții Fecioarei, nu rămân decât scrierile apocrife, în care nu este imposibil să găsim, printre predominantele elemente fantastice, unele date autentice, preluate din vechi tradiții orale. Cultul față de sfinții părinți ai Preasfintei Fecioare este foarte vechi, mai ales la greci. În orient sfânta Ana era deja venerată în secolul al VI-lea, iar această devoțiune s-a extins în mod lent în tot Occidentul începând din secolul al X-lea până a ajuns la maxima sa înflorire în secolul al XV-lea. În anul 1584 este introdusă sărbătoarea sfintei Ana, în timp ce sfântul Ioachim era lăsat în mod discret deoparte, poate datorită aceleiași discordanțe a numelui său care apare în scrierile apocrife, posterioare Protoevangheliei lui Iacob.
În afară de numele de Ioachim, tatălui Fecioarei îi este dat numele de Cleofa, de Sadoc și de Eli. Cei doi sfinți erau sărbătoriți separat: sfânta Ana la 25 iulie de către greci și în ziua următoare de către latini. În anul 1584 și sfântul Ioachim a găsit loc în calendarul liturgic, mai întâi la 20 martie, pentru a trece în duminica din octava Adormirii Maicii Domnului în anul 1738, apoi la 16 august în 1913, și a se uni cu sfânta sa soție, prin noul calendar liturgic, la 26 iulie. "După roade veți cunoaște planta", spune Isus în evanghelie. Noi cunoaștem floarea și rodul preplăcut provenit din planta bătrână: Fecioara, Neprihănită încă din momentul conceperii, aceea care printr-un privilegiu divin a fost scutită de păcatul original pentru a fi mai apoi tabernacolul viu al lui Dumnezeu făcut om. Din sfințenia rodului, din Maria, deducem sfințenia părinților ei, Ana și Ioachim.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)