Joi, 11 iulie 2024
Sfântul Benedict
abate, patron al Europei (sărbătoare)
În anul 1964 Paul al VI-lea îl declara pe sfântul Benedict patron principal al Europei, aducându-i în acest fel o justă recunoștință sfântului căruia civilizația europeană îi datorează mult. Cu patru ani înainte de nașterea sa, care a avut loc la Norcia, în jurul anului 480, regele barbar al herulilor, după uciderea ultimului și nesemnificativului împărat roman, încheia definitiv capitolul stăpânirii Romei: supraviețuirea culturii sale se va realiza în mare măsură numai prin angajarea religioasă și culturală a călugărilor. Cu sfântul Benedict se deschide tocmai gloriosul capitol al monahismului occidental.
Om care ține la concretețe și claritate, Benedict rezuma regula sa într-un moto eficace: Ora et labora, roagă-te și muncește, restituind ascezei creștine caracterul de contemplare și de acțiune, așa cum este în spiritul și litera evangheliei. Adevăratul călugăr trebuia să fie - așa se citește în al doilea capitol al Regulii - "nu mândru, nu violent, nu mâncăcios, nu somnoros, nu leneș, nu clevetitor, nu defăimător..., ci curat, blând, zelos, umil, ascultător". După cum ne informează cartea a II-a a Dialogurilor sfântului Grigore cel Mare, Benedict, tânăr patrician din neamul Anicia, trimis la Roma pentru ca acolo să învețe studiul retoricii și al filozofiei, dezamăgit de viața care se ducea acolo, a părăsit orașul pentru a se retrage la Enfide (actuala Affile), dedicându-se studiului printr-o viață de riguroasă disciplină ascetică. Nemulțumit de acea relativă singurătate, la vârsta de 20 de ani, sub conducerea unui pios eremit, s-a ascuns într-o peșteră la Subiaco.
Trei ani de meditații și pocăință, apoi scurta paranteză printre călugării din Vicovar, care l-au ales stareț și apoi au încercat să scape de el, turnându-i venin în băutură, pentru că nu suportau disciplina pe care li-o impusese. Împreună cu un grup de tineri, printre care Placidus și Maurus, a emigrat spre Neapole, alegând ca locuință fixă abruptul munte Cassino, pe care a construit prima mănăstire, închisă pe cele patru laturi asemenea unei fortărețe și deschisă spre lumina văzduhului ca un mare recipient care primește din cer seva binefăcătoare pentru ca apoi să o reverse asupra lumii. Emblema monastică, crucea și plugul, a devenit expresia acestui mod nou de a concepe asceza creștină, rugăciune și muncă, pentru a edifica din punct de vedere spiritual și material noua societate, pe ruinele lumii romane. Benedict, precedat în mormânt de sora, sfânta Scolastica, a prezis ziua morții proprii, care a avut loc probabil în anul 547.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)