Duminică, 9 iunie 2024
Sfântul Efrem
diacon și învățător al Bisericii (comemorare facultativă)
Știm foarte puține despre viața sfântului Efrem. S-a născut la Nisibi, în Mesopotamia de Nord, la începutul secolului al IV-lea, cel mai probabil în anul 306. Avea așadar șapte ani, când Constantin a dat edictul din Milano, care a deschis libertatea creștinilor de a-și mărturisi credința. Totuși, se pare că Efrem nu s-a putut bucura de libertatea de cult în cadrul propriei familii, tatăl său fiind preot păgân, fiind, astfel, puțin înclinat să accepte formația creștină. Efrem a fost alungat de acasă. La 18 ani a primit botezul și a trăit din munca proprie, la Edessa, ca om de serviciu într-o baie publică. În anul 338 Nisibi a fost atacată de către perși, iar Efrem a alergat în ajutorul său.
Când Nisibi a căzut sub dominația persană, Efrem, devenit diacon, s-a stabilit în anul 365 definitiv la Edesa, unde a condus o școală, murind la 9 iunie 373. Benedict al XV-lea l-a declarat învățător al Bisericii în anul 1920. Tradiția ni-l amintește ca pe un om auster. Nu cunoștea limba greacă și probabil acesta a fost motivul pentru care nu găsim în opera sa literară acea influență teologică a vremii, caracterizată de controversele trinitare. El este transmițătorul autentic al doctrinei creștine antice. Mijlocul folosit de sfântul Efrem pentru răspândirea adevărului creștin este, în primul rând, poezia, fapt pentru care a fost definit "lira" sau "harpa" Duhului Sfânt".
În timpul său se organiza cântul religios "alternat" în biserici. Inițiatorii au fost sfântul Ambrozie la Milano și Diodor la Antiohia. Diaconul din Nisibi, la granițele creștinătății și ale lumii romane, a compus în limba natală poezii cu conținut didactic și de îndemânare, cu caracter liric și potrivite pentru cântul în comun. Caracterul popular al poeziilor sale a dus îndată la o vastă răspândire. Din Siria au ajuns în orientul mediteranean, grație și unor traduceri îngrijite în limba greacă.
Efrem nu scria pentru gloria literară; el se folosea de poezie ca de un excelent mijloc pastoral până și în omilii și în discursuri. Cunoașterea profundă a Sfintei Scripturi îi oferea bogatului său talent poetic elementul cel mai potrivit pentru a se cufunda în misterele adevărului și a scoate din ele învățături utile pentru poporul lui Dumnezeu. El este și "poetul Madonei", căreia i-a dedicat 20 de imnuri și față de care a avut expresii de gingașă devoțiune. O invoca pe Maria "mai strălucitoare decât soarele, mijlocitoare între cer și pământ, pace, bucurie și mântuire a lumii, coroană a fecioarelor, cu totul curată, imaculată, încoronată, neatinsă, venerabilă, onorabilă...".
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)