Vineri, 12 aprilie 2024
Sfântul Zeno (sau Zenon)
episcop
Verona, orașul atât de antic și de vestit situat pe cursul fluviului Adige, a fost, cu secole în urmă, prima etapă a popoarelor germanice care, lăsând în urmă friguroasele păduri nordice, au trecut Alpii, pentru a se întinde sub razele aurite ale plăcutei Italii. Unii au mers mai departe, altora le-a plăcut locul și s-au stabilit acolo ca în casa proprie și și-au luat halate de mătase și s-au plimbat în mod pașnic printre flori și chiparoși, până când noii veniți, încă împopoțonați cu urme de gheață, au coborât din nord pentru a-i înlocui; istorie care s-a repetat de mai multe ori și pe care istoricii o numesc migrație a popoarelor" (Heinrich Heine, Impresii de călătorie).
Nu dinspre nord, ci dinspre sud venise un personaj al cărui nume este strâns legat de Verona, care a primit, astfel, o adevărată bijuterie: sfântul Zeno sau Zenon. Născut în Mauritania, a fost episcop de Verona timp de zece ani, din anul 362 până în anul 372. Problemele cu care a trebuit să se confrunte au fost păgânismul încă nu învins în mod definitiv, arianismul propus de fotinieni și dezordinile provocate în biserica veroneză.
Dotat cu o bună pregătire retorică, stilul său se caracterizează prin influența modelelor africane ca Apuleius din Madaura, Tertulian, Ciprian și Lactanțiu. Au rămas de la el 16 cuvântări (sau tratate) lungi și 77 scurte: unele dintre acestea sunt simple schițe și altele câteva adevărate dublete. Temele sunt cele abordate în predică: puritatea doctrinei trinitare, mariologia, inițierea sacramentală (Botezul, la care el îi admitea pe păgâni numai după o pregătire atentă și un examen serios, și Euharistia), liturgia pascală, virtuțile creștine (printre care în special umilința, sărăcia, caritatea și dărnicia față de cei săraci și nevoiași).
În tratatul 15, propus de Liturgia Orelor în sâmbăta din săptămâna a VIII-a, se face o paralelă interesantă între Cristos și Iob cel suferind: "Iob a fost privat de toate bogățiile pe care le poseda; și Domnul, din iubire față de noi, s-a lipsit de toate bunurile cerești și s-a făcut sărac, pentru a ne îmbogăți pe noi. Diavolul i-a ucis în furia sa pe fiii lui Iob. Și poporul fariseu în ura sa nebună i-a ucis pe profeți, fiii Domnului... Iob a redobândit sănătatea trupului și prosperitatea bunurilor sale. Domnul prin învierea sa din morți a dat celor ce cred în el nu numai mântuirea, ci și nemurirea și a reluat stăpânirea asupra tuturor lucrurilor, după cum afirmă el însuși: «Toate mi-au fost date de către Tatăl meu» (Mt 11,27)".
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)