Sâmbăta, 2 martie 2024
Sfântul Simpliciu
papă
Sfântul Simpliciu, născut la Tivoli, și-a exercitat ministerul pontifical din anul 468 până în anul 483, într-o perioadă tulburată atât pentru viața Bisericii, cât și pentru cea a statului. După cum se știe, în anul 476, Odoacru, pentru că nu se dădea satisfacție cererilor de pământ cultivabil făcute de către herulii săi, a curmat orice amânare: îndepărtându-l pe Oreste, i-a depus fiul, Romulus Augustulus, ultimul reprezentant imperial, pe care l-a alungat într-o vilă napolitană cu un venit anual de 6.000 de livre de aur și i-a trimis însemnele imperiale împăratului din Orient, Zenon.
Nici acesta pe de altă parte nu avea o viață liniștită, pentru că tocmai în anii 475-476 a trebuit să înfrunte revolta lui Basiliscus: a reușit să aibă câștig de cauză numai cu ajutorul lui Teodoric, regele ostrogoților, care apoi l-a detronat și pe Odoacru. Această serie de alternări nu rămânea fără consecințe chiar și pentru viața Bisericii fie în Occident, fie în Orient. Odoacru, de fapt, ca și Teodoric erau adepții ereziei ariane, în timp ce Basiliscus se baza în revolta sa în special pe adepții ereziei monofizite.
Monofizismul fusese provocat de către Dioscor, patriarhul Alexandriei Egiptului, și mai ales de către călugărul Eutichie: teza sa centrală, care îi dădea și numele, era că în Cristos există o singură natură, cea divină. În ciuda importantei și energicei intervenții a sfântului Leon cel Mare, erezia a triumfat cu ocazia așa zisei "tâlhării de la Efes" din anul 449; dar după doi ani doctrina cea dreaptă este afirmată cu claritate în Conciliul din Calcedon, care a acceptat ca articol de credință documentul sfântului Leon cel Mare.
Acest conciliu a promulgat renumitul canon 28, care recunoștea superioritatea patriarhatului constantinopolitan, care a fost contestată ca inovație periculoasă de către invitații sfântului Leon cel Mare și a fost combătută și de sfântul Simpliciu. Controversa asupra monofizismului a continuat încă un anumit timp: de ea a fost răspunzător și împăratul Zenon care în anul 482 a încercat un imposibil compromis prin al său Henoticon, contra căruia papa Simpliciu a luat o poziție precisă.
În afară de această apărare a doctrinei creștine genuine, sfântul Simpliciu mai are meritul de a fi restaurat și dedicat câteva biserici romane, cum ar fi biserica "Sfântul Ștefan Rotondo" și biserica "Sfânta Bibiana", și, arătând respect față de orice artă valabilă, a fost acela care a dispus să fie salvate de la distrugere mozaicurile păgâne ale bisericii "Sfântul Andrei". Rămășițele sale pământești sunt venerate la Tivoli.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)