|
Miercuri, 28 februarie 2024
Sfântul Roman abate Primele contacte ale monahismului oriental cu lumea latină au fost favorizate de frecventele exiluri la care a fost condamnat sfântul Atanasie. De fapt monahismul occidental a început în secolul al IV-lea, fiind menit să producă efecte de perfecțiune spirituală și progres civil. Este de ajuns să-l amintim pe sfântul Benedict. Prima mănăstire din Galia a apărut în anul 371 prin grija sfântului Martin din Tours: apoi a existat o neprevăzută înflorire de abații, într-una din care, la Ainay, lângă Lyon, îl găsim la începutul secolului al V-lea pe călugărul Roman. Nemulțumit de regula totuși rigidă care era în vigoare în mănăstirea sa, cu permisiunea abatelui, având un text al Sfintei Scripturi și cu uneltele de lucru pe spate, s-a retras în necunoscuții munți Jura. Apoi urmele lui s-au pierdut, dar aceasta nu a împiedicat ca după câțiva ani fratele său Lupicin, rămas văduv, să-i descopere sihăstria și să i se asocieze, atrăgând după sine alți oameni. Roman și Lupicin au făcut loc noilor veniți, ridicând o primă mare mănăstire la Condat și o a doua la Leuconne. Apoi a venit la ei și o soră a sa, pentru care au construit o a treia mănăstire, nu prea departe, în localitatea numită La Beaume. Cei doi frați împărțeau în perfectă armonie conducerea noilor comunități. Temperamentele lor, diametral opuse, se completau reciproc: Roman era un spirit tolerant, înclinat spre înțelegere și mărinimie; Lupicin era auster, intransigent față de regulă, față de care cerea o observare absolută. Astfel, după o recoltă foarte bogată, după ce călugării au uitat de rigidele norme ale abstinenței, Lupicin a dispus aruncarea proviziilor în râu și a dispus ca la masă se servească numai o supă de orz. Doisprezece călugări nu au fost de acord cu o astfel de austeritate și au părăsit conventul: Roman a alergat după ei și i-a implorat cu lacrimi în ochi să se întoarcă la staul. Bunătatea sa a triumfat și cu această ocazie. Mai târziu, în timpul unui pelerinaj la mormântul sfântului Maurițiu din Geneva, făcut împreună cu un călugăr de-al său, sfântul Pallade, găsind adăpost pentru noapte în coliba în care se ascundeau doi sărmani leproși, Roman nu a ezitat să-i îmbrățișeze. În dimineața următoare cele două epave umane au constatat că sunt complet vindecate și au alergat în oraș pentru a povesti cele întâmplate. Alte minuni s-au constatat în timpul acelui pelerinaj. Apoi, bunul și preapiosul Roman s-a întors definitiv la singurătatea din Condat, unde i-a precedat pe fratele și sora, mergând spre mormânt, în anul 463; se născuse în jurul anului 390. (Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini * * * Ioan Casian Ioan Casian s-a născut în jurul anului 360, cel mai probabil în Scythia Minor (Dobrogea de azi, localitatea de pe Valea Casimcei, jud. Constanța). A primit o formație aleasă în familie. A învățat să scrie și să citească în limba latină și în limba greacă. În jurul anilor 378-380, doritor să cunoască locurile sfinte, pleacă cu Gherman, prietenul său, la Betleem. După un timp merge în Asia Mică, vizitează comunitățile înființate de sfântul Vasile cel Mare și sfântul Ioan Gură de Aur. În 385 ia drumul Nilului, pe urmele marilor pustnici Antonie și Pahomie, cunoscând viața monahală a cenobiților și anahoreților apoi, după șapte ani, se întoarce la Betleem. În jurul anului 399 se află la Constantinopol. Ioan Gură de Aur, arhiepiscop de Constantinopol, îl hirotonește diacon, în anul 404. În urma intrigilor de la curte, Ioan Gură de Aur este exilat în Munții Caucaz, în Georgia. Ioan Cassian, însoțit de prietenul său, pleacă la Roma pentru a cere protecția papei Inocențiu I (401-417). Între timp află că Ioan Gură de Aur a murit (407). Aici s-a împrietenit cu viitorul papă Leon, căruia, în anul 430, i se va adresa cu cuvinte de stimă și de afecțiune, în prefața cărții De incarnatione. Este hirotonit preot probabil de către papa. Ajunge în Galia în anul 415, fiind trimis de către papa pentru a continua creștinarea galilor, începută deja de către sfinții Policarp și Irineu de Lyon. La Marsilia înființează două mănăstiri, una de bărbați și alta de femei: Mănăstirea "Sfântul Victor" și Mănăstirea "Sfântul Salvator". Organizează viața mănăstirească după modelul mănăstirilor din orient cu adaptările necesare locului. Prin aceasta Casian e un factor de legătură între cultura patristică a răsăritului și cea a apusului. Este considerat unul dintre cei mai mari promotori ai monahismului occidental, deși viață monahală exista în lumea latină și înainte de el. A combătut învățătura augustiniană despre supremația harului căzând în semipelagianism. A adus mari servicii bisericii prin lupta împotriva nestorianismului și a pelagianismului. Moare în anul 430. În regiunea Marsiliei e venerat încă din secolul al V-lea ca sfânt la 23 iulie. Biserica Ortodoxă îl sărbătorește la 28 sau 29 februarie. Se cunosc de la Ioan Cassian trei mari lucrări: 1. Despre așezămintele cenobiților și despre remediile celor opt păcate principale, cca. 420, 12 cărți; 2. Convorbiri cu părinții, "Colationes patrum", cca. 428, în 24 de cărți; 3. Despre Întruparea Domnului (De incarnatione Domini contra Nestorium), cca. 430, lucrare apologetică polemică în 7 cărți. Ioan Casian a fost unul dintre reprezentanții cei mai de seamă ai literaturii și monahismului apusean din sec. IV și V, fiind cinstit ca sfânt părinte al Bisericii Universale. El a fost un trăitor însuflețit de principiile ascetice creștine și un ostenitor al desăvârșirii în mediul monahal pe care l-a creat. Pentru apus Ioan Cassian a adus inovația patericului, adică disciplina literară în care ideile principale ale vieții monahale sunt îmbrățișate prin convorbiri sau discursuri reale ori imaginare rostite de către părinții de seamă ai mănăstirilor din orient. ("Lumina creștinului", 11/2002)
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |