Marți, 15 octombrie 2024
Sfânta Tereza de Avila
fecioară și învățătoare a Bisericii
(comemorare)
Tereza de Cepeda y de Ahumada (născută la Avila în anul 1515), călăuzită de Dumnezeu prin colocvii mistice, și de colaboratorul și consilierul său spiritual, sfântul Ioan al Crucii (care la rândul său a reformat ramura masculină a ordinului său, ducând la separarea Carmelitanilor desculți de cei încălțați), a întreprins la patruzeci de ani o misiune care e de domeniul neverosimilului pentru o femeie cu sănătatea șubredă cum era a ei: de la mănăstirea "S. Jose", din afara zidurilor Avilei, primul convent al Carmelului reformat de ea, a plecat, plină de comorile Castelului său interior, în toate direcțiile Spaniei și a dus la capăt numeroase fondări, trezind și multe resentimente, ajungându-se să i se retragă temporar permisiunea de a reforma alte convente sau de a fonda noi case.
Maestră a misticilor și conducătoare a conștiințelor, a avut schimb de scrisori cu însuși regele Filip al II-lea al Spaniei și cu persoanele cele mai ilustre ale timpului său, dar ca femeie practică cum era se preocupa de cele mai mici lucruri ale mănăstirii și nu neglija niciodată partea economică, pentru că, spunea ea cu inteligență, "Tereza fără harul lui Dumnezeu este o sărmană femeie; cu harul lui Dumnezeu, o forță; cu harul lui Dumnezeu și mulți bani, o putere". Tereza a scris, la cererea confesorului, istoria vieții sale, o carte de confesiuni dintre cele mai sincere și impresionante. În prefață notează: "Eu aș vrea, așa cum mi s-a poruncit să descriu modul meu de rugăciune și harurile pe care mi le-a făcut Domnul, să mi se permită și să povestesc în mod amănunțit și cu claritate marile mele păcate". Este istoria unui suflet care luptă cu pasiune pentru a urca, fără a reuși din prima dată. De aceea, din punct de vedere uman, Tereza ne apare mai apropiată, oferindu-ne o imagine a unei creaturi făcute din carne și sânge, spre deosebire de reprezentarea berniniană, în care sfânta Tereza ne apare excesiv de slăbită. Încă din copilărie ea arătase un temperament exuberant (la șapte ani fugise de casă pentru a căuta martiriul în Africa), și o contrastantă tendință spre viața mistică și activitatea practică, organizatorică.
De două ori grav bolnavă, în timpul bolii a început să trăiască unele experiențe mistice care au transformat în mod profund viața sa interioară, dându-i perceperea prezenței lui Dumnezeu și experiența fenomenelor mistice pe care ea le-a descris mai târziu în cărțile sale: Calea desăvârșirii, Gânduri despre iubirea lui Dumnezeu, Castelul interior. A murit la Alba de Tormes în noaptea de 4 octombrie 1582 (dar în ziua următoare, datorită corectării gregoriene a calendarului, era de la 15 octombrie) și în 1622 a fost proclamată sfântă. Paul al VI-lea la 27 septembrie 1970 i-a recunoscut titlul de doctor al Bisericii.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)