Duminică, 19 ianuarie 2025
Sfinții Marius, Marta, Audifaciu și Abacus
martiri
Secolul al III-lea a însemnat o perioadă de mare progres și răspândire pentru Biserică, din Asia Mică în Galileea și Italia, unde în 251 papa Corneliu a putut prezida un sinod de șase sute de episcopi. Nu se cunoaște că în timpul domniei lui Claudiu II (268-70) a fost acolo o persecuție contra creștinilor, deși diferite Martirologii plasează în acești doi ani martiriul sfinților Marius, Marta, Audifaciu și Abacus. Passio care ne transmite actele martiriului lor merge până în secolul al VI-lea și multe amănunte trebuie considerate legendare, sau oricum luate din Passio a sfântului Valentin, martirul venerat pe via Flaminia.
Printre datele puțin demne de crezut sunt originea și rudenia lor: Marius și Marta, soți; Audifaciu și Abacus, fii. Se povestește că cei patru au venit din îndepărtata Persie, patria lor, în pelerinaj la Roma, pentru a venera mormintele martirilor. Comunitatea creștină a Urbei suferea în acele zile o cruntă persecuție. Marius, ajutat de rude și de preotul Ioan a putut să cinstească 260 de martiri, ale căror trupuri, decapitate, zăceau părăsite pe câmp și expuse injuriilor celor prezenți, oferindu-le o înmormântare demnă de-a lungul căii Salaria.
Surprinși în timpul pioasei lor acțiuni, Marius și însoțitorii săi au fost duși în fața tribunalului și interogați de prefectul Flavian și guvernatorul Marcian. S-a încercat prin ademeniri și amenințări să fie induși să sacrifice idolilor. Acest amănunt ne face să credem că data martiriului lor trebuie situată în timpul imperiului lui Decius, care i-a succedat lui Filip Arabul în anul 249. Decius poruncise tuturor celor suspectați de creștinism să facă act de adeziune față de cultul păgân, adorând statuia împăratului sau arzând un pic de tămâie în fața chipului unui zeu. Refuzul era pasibil de pedeapsa capitală.
Marius și însoțitorii au refuzat acest act de renunțare publică la credință și au fost condamnați la decapitare: cei trei bărbați au fost executați de-a lungul căii Cornelia, sub arenario, iar Marta lângă un lac situat la mică distanță. Matroana Felicitas le-a oferit mormânt in suo praedio (pe o posesie a sa), de-a lungul aceleiași căi, la mila treisprezece. În această localitate, pe moșia Boccea, s-a ridicat, într-adevăr, o biserică, ale cărei ruine există și acum și care a fost țintă a pelerinajelor din evul mediu. Marea răspândire a numelui de Marius (care nu este corespondentul masculin al Mariei, dar nume de proveniență latină, mas-maris, "bărbat") a favorizat prin reflex devoțiunea față de primul martir de pe calea Cornelia și prezența sa constantă și fermă în toate calendarele.
(Text preluat din cartea Sfântul zilei de Mario Sgarbossa și Luigi Giovannini
Edizioni Paoline, 1978. Traducere de pr. Iosif Agiurgioaei)