|
Parohia Romano-Catolică "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" Onești - studiu monografic - Chiar de la sosirea mea ca paroh al acestei comunități, mi-au atras atenția unele cuvinte auzite de mine mai rar: "Onfalva" (în diferite pronunții) - ceea ce arată că o parte din locuitorii de aici au afinități pentru limba maghiară sau graiul ceangăiesc, în formă secuizată; "Gheorghe Gheorghiu-Dej" sau "Orașul tovarășului Dej" - ceea ce arată nostalgia unora după numele pe care l-a avut acest oraș în perioada 22 martie 1965 și începutul anului 1990; "Satul lui Oană" - prin care unii arată originea numelui acestui oraș. Scotocind printre izvoare documentare și unele lucrări deja tipărite, am descoperit că numele oficial al orașului "Onești" ar proveni de la "Seliștea lui Oană la Trotuș", un sat atestat documentar la 14 decembrie 1458, într-un act de danie emis de cancelaria de la Suceava a domnului Ștefan cel Mare. Dacă vreți să vedeți o copie a acestui document trebuie să faceți o vizită la Muzeul de Istorie din oraș, pe care cred că nu trebuie să vi-l prezint. Dar cine este "Oană"? Se spune că însuși domnul născut, în anul 1438, în zona orașului nostru (cel mai probabil la Borzești) ar fi avut o fiică botezată Oana, care a primit un teren ca zestre în această zonă. Alți istorici aduc argumente că ar fi vorba de un boier cu numele Oană. Vom analiza acest document cu altă ocazie, acum sintetizând că, la 14 decembrie 6966 (adică 1458), Ștefan cel Mare a confirmat Mănăstirii Bistrița dania făcută de "Mărușca, fata lui Andrieș Slujescul, giupăneasa lui Negrilă, de a sa bună voi s-au dat satele sale și moară, parte a ei, ci s-au împărțit, înăinte noastră și înăinte boerilor noștri, cu frații sei și cu surorile sale, și au dat mănăstirei, unde este hramul Adormirii Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu; numele satelor; giumătate Slujești, unde au fost curtea tatălui ei, și giude moară, și din tot venitul giumătate, și la Maluri amăndouă coturi Onești și Lăbășeștii și fântâna Horgăi, unde au fost mănăstirea tătânesău, ca să-și facă pe locul acela prisacă; și să o pomenească scriind-o la pomelnic". După aproape 90 de ani, la 30 martie 1546, domnul Petru Rareș a întărit lui Băloș Ciortan și fratelui său Silion, jumătate din satele "Oneștii pe Trotuș și Băliceanii și parte din satul Scutești". Nu voi mai insista asupra acestor documente arhivistice. Poziționarea geografică între atâtea cursuri de apă și avantajele socio-economice au impulsionat considerabil dezvoltarea localității Onești, în care s-au mutat mulți meseriași, negustori și personal tehnico-administrativ mai ales pentru exploatările forestiere din regiune. Astfel, Oneștiul tindea să ia locul târgului Trotuș, care era atestat documentar încă din secolul al XIII-lea. Este un alt aspect interesant de abordat, mai ales dezvoltarea industrială din secolul al XX-lea. Probabil e cazul să ne întrebăm: ce religie aveau locuitorii din Onești în secolul al XV-lea, când a fost atestat pentru prima dată? Documentele care ne sunt accesibile, relatările misionarilor și cele ale călătorilor străini nu ne vorbesc de existența unei comunități catolice în această localitate, deși ei sunt consemnați în unele sate din jur încă din secolul al XV-lea. Ruinele bisericilor vechi din Târgu Trotuș (între 1550 și 1600), biserica "Cosma și Damian" (vizitată de Marcu Bandini în ziua de 28 noiembrie 1646, dar consemnată în documente încă din 1623) și minunile înfăptuite acolo, pelerinajele catolicilor din zonă și din Ardeal (în anul 1647 sunt consemnați peste 3.000 de pelerini), biserica catolică din Stănești - probabil satul Cașin de astăzi (sunt menționări încă de la 1636), prezența catolicilor în Bogdana (sat vizitat de episcopul Bandini la 16 noiembrie 1646), existența unor comunități mari de catolici la Grozești (atestat încă din anul 1410), Mănești (cu o biserică catolică din piatră de pe la 1600) și Bahna (atestat la 1599) etc., ne arată prezența catolicilor pe Valea Trotușului, dar nu în Onești. Și totuși: când sunt amintiți primii catolici în Onești? Deși nu consider a fi un răspuns definitiv, admit studiile care afirmă că primii catolicii din Onești s-au așezat pe aceste meleaguri după anul 1700, deși au fost semnalați pentru prima dată în statisticile catolice abia în "Schematismul Misiunii" din anul 1850, sub forma "Oinești", cu "biserică în construcție și cu un total de 320 de credincioși". O analiză comparativă o putem face doar pe baza numărului credincioșilor, care era aproape cât cel din Târgu Trotuș, unde erau consemnați 372 de credincioși. Iată, așadar, consemnată și prima biserică catolică din Onești. Ea era din lemn, fiind amplasată în partea de nord-vest a terenului pe care este construită biserică actuală. Totuși, unii cercetători, mergând după ipotezele istoricilor maghiari, admit că prima biserică ar fi fost construită în secolul al XVII-lea, între dealul Buhoci și râul Oituz, unde plasau satul Stănești, cu circa 180 de familii catolice și cu o bisericuță de lemn, incendiată și distrusă de invazia turcă din anul 1682. Catolicii de aici au fugit în Transilvania, dar unii dintre ei au revenit mai târziu și s-au așezat în zona actualului cimitir din cartierul Buhoci, unde au construit o biserică nouă (între anii 1720 și 1730), tot din lemn, dar cu fundația din piatră, având lungimea de 15 metri și lățimea de 10 metri. Această biserică avea să fie numită "biserica ciuntită", deoarece se zice ca i-a fost dărâmat turnul de lovitura unui tun de sub dealul Perchiu, în anul 1849, în timpul confruntărilor dintre armatele rusești și detașamentele revoluționare ale generalului Bohm. Acest loc poate fi văzut și astăzi, acolo fiind plasat mormântul părintelui Eduard Sechel. Revenind la "Schematismul Misiunii" din anul 1850, catolicii din Onești erau în număr de 320 suflete, dar care este originea lor? Cu siguranță, primii catolici din Onești au fost emigranți veniți de dincolo de Carpați, fie cei plecați din Stănești, Mănești, Trotuș și din alte localități la finele secolului al XVII-lea, fie locuitori veniți din sate din Transilvania pe la mijlocul secolului al XVIII-lea. Fiind o cercetare în lucru, vom reveni cu detalii la timpul oportun. Un cercetător maghiar care a finalizat o asemenea analiză etnografică și lingvistică asupra "ceangăilor" conchide că majoritatea catolicilor din regiunea Trotușului își spun "secui" și nu-și asumă denumirea de "ceangău" întrucât strămoșii lor au avut legături din punct de vedere etnografic și lingvistic cu secuii din sud-estul Transilvaniei. Autorul susține că "aceste două categorii, deși sunt cunoscute sub aceeași denumire generică de unguri sau de ceangăi, sunt în realitate diferențiate prin limbă și etnicitate, prin obiceiuri și conștiință. Secuii nu se consideră ceangăi, iar aceștia nu se consideră secui". Catolicii actuali din Onești ce se consideră: români, ceangăi, secui, unguri, sași...? Indiferent de originea lor, catolicii care s-au stabilit la Onești au fost preocupați de a avea o biserică adecvată numărului și potențialului lor economic. De aceea, după distrugerea bisericii din cimitirul actual, în 1850 au construit o biserică din lemn în zona actualei biserici, în locul unde acum se află grota închinată Sfintei Fecioare Maria de la Lourdes. Ea a fost renovată de mai multe ori, dar după Primul Război Mondial, când în multe comunități catolice se ridicau biserici noi, și catolicii din Onești au plănuit un edificiu de cult adecvat "condițiilor moderne". Cei peste 750 de credincioși, coordonați de preotul Nazareno Cipolloni, paroh de Târgu Trotuș, au adunat bani și materiale de construcții, dar au beneficiat de serviciile iscusitului arhitect George Octav Bellet, care a realizat planurile actualei biserici dedicată sfinților Petru și Paul. Fiind italian de origine, pr. Cipolloni tocmește un meșter italian, Giuseppe Dimonti, care să preia execuția lucrărilor. De aici avem multe documente și însemnări, care probabil vor face parte dintr-un capitol al "Istoria catolicilor din Onești și împrejurimi". Având pregătite cele necesare pentru începerea construcției, sub coordonarea parohului Vicențiu Vella, la 15 (28) septembrie 1920, s-a pus piatra fundamentată a bisericii, ea fiind sfințită chiar de episcopul Alexandru Theodor Cisar, în cadrul primei vizite pastorale pe care a desfășurat-o în Dieceza de Iași. În aceeași zi, a miruit la Onești 184 de persoane. O copie a planului bisericii a fost pusă într-o sticlă și așezată în temelia bisericii, lângă altar. Din acea perioadă s-a păstrat și o fotografie din anul 1924, care îl prezintă pe părintele paroh de Trotuș, Nazaren Cipolloni în mijlocul unui grup de credincioși, în preajma lor fiind materiale de construcție. Este scris: "Din cauza vitregiilor războiului și a sărăciei, construcția a decurs foarte anevoios, astfel că între anii 1928-1938 nu s-a lucrat mai nimic". Plecarea părintelui Cipolloni din Târgu Trotuș a stopat parcă înălțarea bisericii, dar după vreo cinci ani, în 1938, aceste lucrări se reiau dar într-un ritm lent. Este adevărat că biserica are o arhitectură impunătoare, în stil roman cu unele elemente gotice, cu pereți din cărămidă, lați de un metru, postați pe o fundație masivă de piatră, cu o lungime de 40 de metri, cu o lățimea de 9 metri și turnuri care trebuiau să se ridice până la 33 de metri..., dar ritmul în care se ridica nu putea fi înțeles de mulți preoți și nici de episcopul de Iași, Mihai Robu. Prin diferite scrisori de susținere și prin vizita pe care a făcut-o la Onești, în ziua de 11 septembrie 1943, acesta i-a încurajat pe credincioși să nu renunțe la acest mare proiect și să urmeze exemplul celor din Oituz sau din alte comunități învecinate care au ridicat în timp scurt lăcașuri de cult. Sub coordonarea preoților Felix Raffaeli (ultimul misionar venit în Moldova), Alois Herciu și Anton Tălmăcel, lucrările de la biserică au continuat și lăcașul de cult, deși nu era finalizat, a fost sfințit, la 29 iunie 1946, de episcopul de Iași, Mons. Marcu Glaser. Chiar unii dintre enoriașii mai în vârstă ai parohiilor din Onești spun și astăzi că biserica parcă a fost un șantier neîntrerupt. Biserica a fost mereu cosmetizată și refăcută până a ajuns la forma pe care o vedem astăzi: s-a construit și reconstruit corul, s-a realizat pictura (în anul 1980), s-a înălțat prezbiteriul, s-au adus și s-au montat trei clopote, s-au construit cele doua sacristii, s-au placat pereții cu lambriu de lemn, s-au realizat bănci noi, s-au adăugat altarele laterale, s-a montat o centrala pe motorină, s-a schimbat sistemul de încălzire, s-au înlocuit tabernacolul și stațiunile de la Calea Sfintei Cruci, pardoseala de lemn a fost înlocuită cu marmură, s-a făcut renovarea pereților la exterior, s-a pavat curtea, s-au făcut modificări la acoperiș, s-au schimbat stațiile de amplificare, s-au schimbat ușile, s-au înlocuit gardurile, s-a schimbat sistemul de iluminat..., s-au făcut atâtea și atâtea investiții. La începutul anilor 1950 începe dezvoltarea industrială a Oneștiului: în anul 1952, comuna Onești este declarată oraș, iar în anul 1968 orașul Onești este declarat municipiu. În anul 1956 sunt puse în funcțiune primele instalații la Rafinăria Onești și Termocentrala Borzești, în anul 1960 sunt puse în funcțiune primele instalații la Uzina Chimică, iar în anul 1962 primele instalații la Uzina de Cauciuc, în anul 1974 este pusă în funcțiune Întreprinderea de Utilaj Chimic Borzești. De asemenea, în municipiul Onești s-au mai construit Fabrica de Produse Lactate (1977), Fabrica de Pâine (1978), Fabrica de Confecții (1976) etc. Toate acestea au transformat municipiul Onești într-un puternic centru industrial spre care s-au îndreptat multe familii catolice din zonă și nu numai. În această perioadă au fost construite cinci licee, șapte școli generale, 12 grădinițe, un spital municipal cu 824 paturi, un leagăn de copii, șase creșe, un hotel de 226 locuri și peste 20.000 de apartamente. Această schimbare a Oneștiului a dus la unele reforme și în cadrul comunității catolice. La 1 martie 1957, Oneștiul devine parohie, primind mai multe filiale: Borzești, Gutinaș, Ștefan cel Mare, Pralea și alte sate din zonă. Aici au activat următorii parohi: pr. Victor Blassuti (1955-1962), pr. Anton Sar (1962-1973), pr. Petru Gabor (1973, administrator parohial delegat), pr. Mihai Ghiuzan (1974-1977), pr. Isidor Mocanu (1978-1981), pr. Eduard Sechel (1981-1996), pr. Iosif Păuleț (1996-2010), pr. Toma Rediu (2010-2018) și pr. Gheorghe Cojocaru (din 2018). Din anul 1990, Parohia Onești devine centru decanal al Decanatului Romano-Catolic de Trotuș, cu o pauză de doi ani, între 2018 și 2020. Între anii 1999 și 2001 s-a construit în cimitirul din satul catolic o capelă cu hramul "Toți Sfinții", sfințită la 4 noiembrie 2001. În Onești mai există un cimitir comun cu ortodocșii, "Red", pe lângă drumul Adjud-Brașov (varianta), ce are o capelă în care celebrează înmormântările atât catolicii cât și ortodocșii. În ziua de 24 iunie 1990, pr. Eduard Sechel a pus piatra de temelie a bisericii cu hramul "Fericitul Ieremia", acum în posesia fraților capucini. Acesta a devenit Sanctuar Diecezan și adăpostește din 31 mai 2008 moaștele fericitului Ieremia Valahul. Sanctuarul are un program pastoral propriu, specific unui sanctuar. Astăzi, în Onești, există mai multe congregații și activități coordonate fie de preoți fie de persoane consacrate sau diferiți laici: un Liceu Catolic condus de părinții capucini, o grădiniță condusă de Surorile de caritate ale Sfântului Apostol Paul, Asociația "Sfântul Vincențiu de Paul", Casa Tineretului, Casa de Spiritualitate Ecumenică "Domus Mariae", coordonată de părinții capucini, Ordinul franciscanilor seculari, un centru Caritas, Fundația "Victorine le Dieu", coordonată de Surorile lui Isus Răscumpărătorul, Librăria din curtea bisericii, Acțiunea Catolică, Scout etc. Congregațiile care activează în Onești sunt: Frații Capucini, Surorile de caritate ale Sfântului Apostol Paul, Surorile lui Isus Răscumpărătorul, Surorile Benedictine ale Divinei Providențe și Surorile Clarise. Crescând mult numărul credincioșilor catolici din Onești, încă din anul 2003 părintele paroh Iosif Păuleț a adus în discuții posibilitatea de a împărți comunitatea catolică din Onești în două unități administrative. Au fost propuse trei scheme, din care s-a ales cea care este astăzi în vigoare: hotarul să fie asigurat de râul Cașin. Astfel, credincioșii catolici de pe Bulevardul Mărășești, Str. Gării, Str. Pajura, Bulevardul Republicii, Strada Buciumului, Str. Armoniei, Str. Chimistului, Str. Pinului, Str. Ana Ipătescu, Str. Daciei, Str. Trotușului, Str. Cireșoaiei, Calea Bacăului, Aleea Dumbravei, Str. Vișinilor, Calea Slănicului, Str. Lanu Gării, Str. Stadionului, Str. Victor Babeș, Str. Redului, Str. A.I.Cuza, Str. George Coșbuc, Str. Dobrogeanu Gherea, Str. Mihai Bravu, Cartierul T.C.R., Str. Fântânele, Str. Podul Alb, sunt arondați noii parohii înființate, la 1 octombrie 2006. Fiecare dintre cele două parohii mai au ca filiale diverse sate din jurul orașului. Parohia Onești "SS. Petru și Paul" se extinde și peste comunele Cașin, Mănăstirea Cașin și Bogdănești, fără biserici, cu puține familii de catolici. Parohia "Sfânta Tereza" are în administrare un număr nesemnificativ de credincioși catolici în comunele Gura Văii, Buciumi și Slobozia. Pentru buna desfășurare a serviciilor liturgice și catehetice, în anul 2005 s-au realizat proiectele tehnice pentru construirea unei biserici, unui oratoriu și a unei case parohiale pe Strada Stadionului, nr. 17, pe un teren concesionat de Primăria Onești. La 1 octombrie 2005, a fost pusă piatra de temelie a noului complex parohial. Cu acea ocazie s-a redactat și un "Act comemorativ": "În anul al cincilea al mileniului trei, la data de 01.10.2005, pe când în fruntea Bisericii se afla Sanctitatea sa Papa Benedict al XVI-lea, în fruntea diecezei, Excelența sa Mons. Petru Gherghel, episcop titular de Iași, Mons. Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași, pr. Iosif Păuleț, paroh de Onești (Parohia "Sfinții Petru și Paul") și decan de Trotuș, pr. Daniel Bișoc și pr. Marian Gașpal, vicari parohiali de Onești, iar în fruntea țării se afla președintele Traian Băsescu, în cinstea sfintei Tereza a Pruncului Isus, chiar în ziua sărbătorii sale, au fost inaugurate oficial, printr-o celebrare liturgică solemnă, lucrările la complexul parohial, ce va cuprinde: biserica, oratoriul și casa parohială, în prezența unui mare număr de preoți, călugări și călugărițe, seminariști, autorități locale - în frunte cu primarul orașului, ing. Emil Lemnaru - și laici credincioși, adunați pentru acest eveniment important din istoria Bisericii locale și a orașului Onești. Celebrarea liturgică de sfințire a pietrei fundamentale a fost prezidată de pr. Iosif Păuleț. Locul pe care se construiește complexul parohial a fost dat în folosință gratuită de către Primăria Municipiului Onești, prin Hotărârea Consiliului Local nr. 69 din 06.11.2003. Proiectul întregului complex a fost executat de către SC "Construct Proiect" din Onești, reprezentată prin dl. ing. Radu Tabarcea, arhitect dl. Nicos Iliopolos. După împrejmuirea locului cu gard, lucrare executată în lunile mai-iulie 2005 de către SC Compechim SRL Onești, reprezentată prin dl. ing. Mihai Micloș, s-au început lucrările, în ziua de 15 septembrie 2005, la prima construcție a complexului parohial, oratoriul. Lucrarea va fi executată de către SC Alconep SRL Tg. Ocna, reprezentată prin dl. ing. Ilie Alecu. Glorie fie Tatălui veșnic, Fiului său Isus Cristos și Duhului Sfânt, pentru că ne-a ajutat să inaugurăm oficial, astăzi, 1 octombrie 2005, lucrările la acest complex parohial. Ne încredințăm cu totul ocrotirii sfintei Tereza și sperăm ca, prin mijlocirea ei puternică, și cu ajutorul bunilor noștri credincioși din Onești, al Surorilor de Caritate ale Sfântului Apostol Paul, al Primăriei și al altor binefăcători și sponsori, bunul Dumnezeu să ne ajute să ducem la bun sfârșit lucrarea. Acest act comemorativ a fost făcut în mai multe exemplare, dintre care unul în arhiva Parohiei "Sfinții Petru și Paul" (nr. 207 de la Corespondență 2005), un altul în dosarul cu "Acte foarte importante" ale aceleiași parohii, un al treilea în arhiva noii Parohii "Sf. Tereza a Pruncului Isus" și un al patrulea, plastifiat, a fost pus într-o urnă metalică închisă, în temelia Oratoriului, în beton, bloc fundație Ax 7 terasă acces (pe colțul oratoriului, partea de nord spre interiorul curții). Pr. Iosif Păuleț, paroh". În anul 2006 s-a construit oratoriul, care a fost binecuvântat de Preasfințitul Aurel Percă la 1 octombrie 2006, când a fost instalat primul paroh al noii comunități, pr. Ioan Anton, și s-a celebrat primul hram al parohiei. Celebrarea evenimentelor s-a desfășurat în aer liber, în fața oratoriului, și au participat toți preoții din Onești, diecezani și călugări capucini, persoane consacrate, mulți credincioși și primarul orașului, ing. Emil Lemnaru. Pe teritoriul Parohiei "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" din Onești activează Congregația "Surorile lui Isus Răscumpărătorul", a cărei casă de activitate din Onești a fost inaugurată în ziua de sâmbătă, 18 august 2007. "Congregația Surorilor lui Isus Răscumpărătorul, aflată de 15 ani în România, inaugurează, astăzi, casa «Buna-Vestire», un semn palpabil al prezenței lor aici în decursul acestor ani. Evenimentul de astăzi nu este doar un punct de sosire, ci și o lansare curajoasă și un imbold pentru familia noastră religioasă, care în fiecare zi se confruntă cu problemele și așteptările unei lumi ce necesită reconciliere, evanghelizare și caritate, în spiritul mult îndrăgit de Fondatoarea noastră Victorine Le Dieu", spunea atunci sora Michela Martiniello, superioara casei. La evenimentul din 18 august 2007 nu a putut lipsi maica generală, sr. Maria Teresa Dupont, care a încurajat în toți acești ani misiunea surorilor în România, "a sprijinit acest proiect important pe care astăzi congregația îl pune la dispoziția fiilor acestei țări". În jurul orei 10.00 copiii, aflați în plasament la surori, i-au întâmpinat cu bucurie pe toți invitații și surorile i-au primit pe ierarhii Bisericii Catolice: Excelența sa Petru Gherghel, episcop de Iași, Excelența sa Jean-Claude Périsset, nunțiu apostolic pentru România și Republica Moldova, Excelența sa Florentin Crihălmeanu, episcopul Eparhiei de Cluj-Gherla, responsabil în cadrul Conferinței Episcopale Române pentru viața consacrată, și pe preoții veniți în număr mare, care, prin prezența la această celebrare, mărturisesc dragostea creștină ce devine semn al grijii Bisericii față de persoanele în nevoi. De asemenea, nu au lipsit reprezentanți ai Bisericii Ortodoxe. Așa cum era și firesc, la eveniment au participat un mare număr de oficialități locale și din afară, primarul municipiului Onești, inginer Emil Lemnaru, împreună cu consilierii, domnul Sorin Brașoveanu, directorul executiv al DGASPC Bacău, și numeroși prieteni din țară și oaspeți din Italia, printre care semnificativă a fost prezența dr. Giuseppe Di Milia, primarul orașului Calitri (AV), unde s-a născut sr. Michela, și a consilierului său, dr. Carlo Galgano, care au exprimat primarului din Onești dorința lor de o eventuală înfrățire. Festivitatea a început cu binecuvântarea casei și s-a continuat cu o solemnă Liturghie concelebrată de toți preoții și episcopii sus-amintiți și prezidată de Excelența sa Jean-Claude Périsset, care, la încheierea omiliei, a spus: "Casa «Buna-Vestire», conform învățăturii lui Cristos, promovează opere sociale ca manifestare a milostivirii lui Dumnezeu pentru umanitate. Dacă Dumnezeu însuși s-a întrupat pentru a ne mântui, Biserica se străduiește să salveze, pe cât posibil, pe cei care au nevoie de ajutor, cu speranța că vor descoperi prin intermediul acestei opere pe însuși Dumnezeu, izvorul oricărui bine. Cu Surorile lui Isus Răscumpărătorul conlucrează și colaboratori și colaboratoare, binefăcătorii și întreaga Biserică locală de Iași care întrupează prezența lui Dumnezeu-iubire aici la Onești. Inaugurarea unei noi opere este în același timp împlinirea unui drum lung, dar și începutul unei noi etape în slujirea aproapelui". Tot Parohiei "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" i-au fost încredințate și familiile catolice din satele din partea de est a râului Cașin, printre care și comunitatea din Borzești. În urmă cu 16 ani, la 2 iulie 2004, ÎPS Daniel, pe atunci Mitropolit al Moldovei, spunea la Borzești: "Suntem deosebit de onorați de prezența aici, la Borzești, a numeroși ierarhi care, în drum spre Putna..., s-au oprit la rugămintea PS Eftimie, episcopul Romanului, și a PS Ioachim Băcăoanul, arhiereu vicar al Episcopiei Romanului, pentru a aduce mulțumire lui Dumnezeu. Suntem onorați, de asemenea, de prezența ÎPS Antonie, arhiepiscop de Padova, și a PS Petru Gherghel de Iași, episcop romano-catolic de Iași, care are jurisdicție pastorală peste toate comunitățile romano-catolice din Moldova...". Nu știu dacă a scris cineva vreodată despre catolicii din Borzești, fiind în aceste vremuri doar o modestă comunitate. În evidența făcută la începutul acestui an, am putut nota doar 11 familii (doar 3 întregi), cu un total de 18 suflete. În urmă cu 15 ani, când această comunitate a fost încredințată Parohiei "Sfânta Tereza Tereza a Pruncului Isus" erau consemnate peste 25 de familii. Mulți își amintesc încă de frumoasele sărbători de acolo și de prezența fraților capucini, care s-au îngrijit o perioadă de timp de pastorația credincioșilor de acolo. Mergând pe firul documentelor istorice, am văzut că în urmă cu 25 de ani, în Borzești erau înscrise 32 de familii catolice, cu un total de 70 de suflete. Ducând-ne în urmă, înțelegem efortul părintelui Isidor Mocanu (paroh la Onești între 1 noiembrie 1977 și 1 aprilie 1981) de a se îngriji de micuța biserică de acolo și a ridica un turn, ca un semn vizibil al unui lăcaș de cult în acea cunoscută localitate de la marginea Oneștiului, unde s-a născut acel "atlet al lui Cristos" și "apărător al întregii creștinătăți, învingând armate pe care numai oștile îngerești le-ar fi putut înfrânge", cum l-a numit Papa Sixt al IV-lea. Cu siguranță au existat mai multe biserici catolice în Borzești. Chiar înainte de înființarea Parohiei Onești, comunitatea catolică din Borzești avea o biserică proprie, adaptată, în anul 1943, într-o casă construită din paiantă, care a fost sfințită la 11 septembrie același an, de episcopul Mihai Robu. Tot atunci, la 13 septembrie, același episcop a sfințit și biserica din comunitatea Valea Seacă, numită acum Ștefan cel Mare. Dar trebuie să mergem mai departe în istorie și să descoperim o altă biserică catolică în Borzești. Inginerul Sigmund Freund, cel care a realizat măsurătorile și a întocmit planurile și descrierile terenurilor aparținând Episcopiei Catolice de Iași, menționează terenurile cu care au fost împroprietăriți catolicii din Borzești în anul 1864, precum și schițele terenului (702 m.p.) unde era deja o biserică și a cimitirului (507 m.p.). În anul 1956, filiala Borzești a Parohiei Oituz-Grozești a fost pregătită pentru a fi încredințată Parohiei Onești și a primit hramul dedicat sărbătorii "Schimbarea la Față a Domnului nostru Isus Cristos". Parohia "Sfinții Petru și Paul" din Onești s-a înființat la 1 martie 1957, primind mai multe filiale: Borzești, Gutinaș, Ștefan cel Mare, Pralea și alte sate din zonă. Dar când sunt consemnați primii catolici în Borzești? Iată o întrebare fără un răspuns concludent. Documentele care ne sunt accesibile, relatările misionarilor și cele ale călătorilor străini nu ne vorbesc de existența unei comunități catolice în această localitate, deși ei sunt consemnați în unele sate din jur încă din secolul al XV-lea. Ruinele bisericilor vechi din Târgu Trotuș (între 1550 și 1600), biserica "Cosma și Damian" (vizitată de Marcu Bandini în ziua de 28 noiembrie 1646, dar consemnată în documente încă din 1623) și minunile înfăptuite acolo, pelerinajele catolicilor din zonă și din Ardeal (în anul 1647 sunt consemnați peste 3.000 de pelerini), biserica catolică din Stănești - probabil satul Cașin de astăzi (sunt menționări încă de la 1636), prezența catolicilor în Bogdana (sat vizitat de episcopul Bandini la 16 noiembrie 1646), existența unor comunități mari de catolici la Grozești (atestat încă din anul 1410), Mănești (cu o biserică catolică din piatră de pe la 1600) și Bahna (atestat la 1599) etc., ne arată prezența catolicilor pe Valea Trotușului, dar nu în Onești. De aceea putem presupune că unii catolici din aceste sate s-au mutat în Borzești, prin căsătorie sau achiziționarea unor bunuri, încă de prin secolul al XVII-lea. Este știut că misionarii mergeau în comunitățile unde erau grupuri mai numeroase de catolici, dar întrucât la Borzești, până la 1900, nu era o prezență catolică notabilă și, prin urmare, nu se putea vorbi încă de a fi o filială a Parohiei Grozești. Vechimea cimitirului de pe deal (aflat astăzi în paragină, mai ales după constituirea noului cimitir în anul 1999) arată o prezență de sine stătătoare a catolicilor din Borzești, precum și faptul că nu au căutat o cale de inserare în cadrul comunității ortodoxe de acolo. Sper ca în cercetări ulterioare să pot clarifica mai bine originea, evoluția și involuția comunității catolice din Onești, aflată acum - cum este de altfel întreaga zonă - într-un declin numeric atât al locuințelor, cât și al populației. La 1 septembrie 2019, a fost numit un alt paroh în persoana pr. Alois Moraru, care la începutul anului 2020 a înregistrat în Parohia "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" din Onești 344 de familii (196 întregi și 144 jumătăți), cu un total de 736 de suflete, dintre care 11 familii, cu 18 suflete în Borzești. Unul dintre obiectivele stabilite de noul paroh a fost acela de a face adaptările și dotările necesare pentru a transforma oratoriul în lăcaș de cult, ceea ce s-a reușit într-un mod rapid și frumos. Opera a fost încununată duminică, 3 octombrie 2021, începând cu ora 10.45, când a avut loc celebrarea consacrării altarului și sfințirea bisericii "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" din Onești, Liturghie ce a fost prezidată de acela care a sfințit piatra de temelie în urmă cu 16 ani și a condus lucrările de ridicare a actualei biserici până la înființarea canonică a parohiei, în ziua de 1 octombrie 2006, Preasfințitul Iosif Păuleț, care la acea dată era paroh de Onești și decan de Trotuș. Acest moment solemn a fost pregătit printr-o novenă de rugăciuni în cinstea Sfintei Tereza a Pruncului Isus și trei zile de predici tematice despre rolul bisericii într-o comunitate și componentele ei. După primirea marelui păstor, a urmat procesiunea spre intrarea bisericii, unde a avut loc introducerea, sfințirea apei și a sării, după care ministranții, frații capucini și câțiva preoți l-au însoțit pe Preasfințitul Iosif ca să sfințească pereții exteriori ai bisericii. A urmat cuvântul părintelui paroh Alois Moraru, care, pornind de la cuvintele înțeleptului Qohelet: "Pentru orice lucru este un timp potrivit și o vreme pentru orice mișcare de sub cer...; este o vreme să sădești și o vreme să culegi ce ai sădit..." (Eccl 3,1-3), a prezentat câteva detalii despre începuturile acestei parohii și modul în care lucrează Providența divină prin actualul episcop, care a sfințit piatra de temelie, a coordonat lucrările de ridicare a actualei biserici și acum a venit pentru a o sfinți și a-i consacra altarul. În urmă cu 15 ani, în prima zi a lunii octombrie, la Onești a fost sărbătoare multiplă: inaugurarea oficială a unei comunități - Parohia "Sfânta Tereza a Pruncului Isus", instalarea primului paroh al acestei noi parohii, în persoana părintelui Ioan Anton, celebrarea primului hram la noua parohie, în cinstea Sfintei Tereza a Pruncului Isus, și sfințirea oratoriului, care era în curs de finalizare. Celebrarea acestor evenimente s-a ținut în cea mai frumoasă catedrală de pe pământ, cerul liber, în fața oratoriului, pe un soare frumos de toamnă, și a fost prezidată de Preasfințitul Aurel Percă, episcop auxiliar de Iași. Au participat toți preoții din Onești, diecezani și călugări capucini, persoane consacrate și foarte mulți credincioși. Cu acea ocazie, episcopul Iosif Păuleț a subliniat cum a reușit să obțină de la Primăria orașului Onești terenul necesar pentru construcție și toate aprobările. A făcut planul pentru întreg complexul parohial, alcătuit din biserică, oratoriu și casă parohială și, după ce a îngrădit locul cu un gard solid, a început prima lucrare, oratoriul, care avea să fie întrebuințat ca biserică și locuință a preotului pentru o perioadă bună de timp. Piatra fundamentală a fost pusă la 1 octombrie 2005, iar la exact un an, 1 octombrie 2006, Preasfințitul Aurel Percă a sfințit oratoriul, deși nu era încă finalizat. Parohul de Onești spunea atunci: "Sperăm să fie finalizat la sfârșitul acestei luni, când activitatea pastorală se va desfășura în plin la noua parohie... Sperăm și ne rugăm Sfintei Tereza să ducem la bun sfârșit toate lucrările". Acestea nu s-au terminat repede, căci scopul clădirii s-a schimbat și după 15 ani de investiții s-a ajuns la acest moment. Celebrarea a continuat cu ritualul de intrare în biserică, iar la îndemnul episcopului Iosif "Intrați cu credință prin porțile casei Domnului, veniți în pridvoarele sale cântând!", ministranții, preoții, corul, "nașii" și doar o parte dintre credincioșii prezenți au intrat în biserica ce a fost sfințită în acea zi. S-a cântat apoi, în mod solemn, "Gloria in excelsis Deo". A urmat liturgia cuvântului și omilia ținută de Preasfințitul Iosif Păuleț, în care a menționat locul pe care îl ocupă lăcașul de cult într-o comunitate, diferența dintre alcătuirea bisericii din bucăți de piatră și Biserica alcătuită din pietrele vii care sunt credincioșii și chemarea la adevărata fericire ce se face în biserică. Ca un exemplu demn de urmat ne-a fost oferită mărturia vieții atât de profundă a Sfintei Tereza a Pruncului Isus, care ne învață și recunoștința pe care trebuie să i-o aducem lui Dumnezeu pentru toate darurile sale. După mărturisirea credinței, un moment deosebit l-a constituit așezarea sub masa de altar a relicvelor a trei sfinți și patru fericiți: Sfânta Tereza a Pruncului Isus, Sfântul Alois Martin, Sfânta Zelia Guerin, Fericitul Ieremia Valahul, Fericitul Anton Durcovici, Fericitul Vladimir Ghika și Fericita Veronica Antal. La fel de emoționante au fost trăite, așa cum ne-au mărturisit unii preoți și credincioși, ungerea cu sfânta crismă a altarului și a 12 stâlpi ai bisericii, vasul cu cărbuni și tămâie care a înmiresmat întreaga biserică, tămâierea altarului și a bisericii, iluminarea lăcașului de cult și aranjarea mesei de altar. Celebrarea a continuat cu liturgia euharistică. La sfârșitul celebrării s-a dat citire decretului episcopal de consacrare a altarului și de sfințire a bisericii "Sfânta Tereza a Pruncului Isus" din Onești, după care părintele paroh Alois Moraru și Preasfințitul Iosif Păuleț au reînnoit mulțumirile aduse lui Dumnezeu, binefăcătorilor și tuturor celor care au participat la acest moment solemn din istoria prezentei parohii. Pr. Alois Moraru
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |