|
Prezentare (Lumina creștinului, februarie 1995, p. 12-13) Pentru a vorbi de prezența catolicilor la Siret sau în orice parte a României, trebuie să facem puțină lumină asupra trecutului nostru care a fost trunchiat în decursul secolelor datorită intereselor politice. Tradiția spune, că cel care a vestit creștinismul în Dacia, a fost apostolul Andrei. Aceasta s-a putut întâmpla cam prin anii 50-60 după Cristos. Câți vor fi primit religia creștină nimeni nu poate să știe. În anul 106, armatele romane ale lui Traian au cucerit Dacia și au transformat-o în provincie romană. Este sigur că între soldații romani erau și creștini. Prin așezarea lor și a coloniștilor romani în Dacia a pătruns aici și s-a încetățenit religia creștină. Religia, ca și limba, ne-a venit deci de la Roma. Și timp de multe secole, chiar și după retragerea romanilor, noi românii am rămas în sfera de influență a Romei, iar religia noastră a stat sub tutela Papei de la Roma, până la Papa Formosus. Dacă popoarele vecine s-au încreștinat mult mai târziu decât noi, după secolul al VII-lea, noi românii ne-am născut un popor creștin. Știm noi cei mai mulți români lucrul acesta? În secolul al IX-lea poporul român era încorporat în imperiul bulgar. Bulgarii s-au încreștinat în 864 și au fost și ei sub jurisdicția Papei de la Roma timp de câțiva ani. Iată însă că în anul 870, din motive geopolitice, bulgarii au hotărât să se rupă de Biserica Romei și să se unească cu Biserica din Constantinopol sub împăratul bulgar Asan, acceptând ritul ortodox care a fost impus și românilor: literele slavone au luat locul celor latine. Cunoaștem noi românii toate faptele acestea? Deci, dacă suntem exigenți cu noi înșine și cu adevărul istoriei, "legea strămoșească" a românilor este religia romano-catolică. În acest context putem spune că o mică parte din români au rezistat slavonizării forțate timp de secole cu toate persecuțiile și izolările lor și au rămas fideli credinței primite de la Roma. Așa se explică și prezența catolicilor români în părțile Moldovei. Despre Siret, unul dintre cele mai vechi orașe din Moldova, după Cetatea Albă și Chitila, se pot scrie multe datorită importanței istorice și comerciale pe care a avut-o în această parte a țării Moldovei. Aici și-au stabilit reședința și capitala primii domni ai Moldovei: Dragoș Sas, fiul lui Balc, fiul lui Sas, iar apoi Bogdan, prin care Moldova devine stat independent. Prima mențiune documentară sigură a Siretului ca oraș și ca reședință domnească este din 24 iulie 1370, când papa Urban al V-lea adresa două scrisori episcopilor de Praga, Wroslaw și Cracovia prin care-i înștiința că i s-a adus la cunoștință că Lațcu, domnul Moldovei "dux Moldaviensis" (1367-1375) vrea să devină catolic împreună cu supușii săi, și că-i cerea să înființeze o Episcopie la Siret, iar episcop să fie numit Andrei, profesorul minoriților din Cracovia. După efectuarea cercetărilor, solicitată de papă și după găsirea lui Andrei ca fiind demn de noua funcție, la 9 martie 1371 a fost sfințit ca episcop al Siretului, de Florian, episcop al Cracoviei și de alți episcopi care i-au dat o carte legalizată la notariatul din Liov???, la 9 august 1371. În același an, la 9 mai, episcopul Andrei îi scrie papei Grigore al XI-lea, anunțându-i sfințirea sa și totodată trimițându-i formula jurământului cu acea ocazie. În anul următor, la 25 ianuarie, papa îi scrie lui Lațcu Vodă, de la Avignon, felicitându-l pentru trecerea la religia catolică și îi valida căsătoria cu soția sa, care rămăsese ortodoxă. Altă scrisoare a papei din 23 iulie același an confirmă faptul că Andrei nu a rezistat la Siret, ca și cei mai mulți dintre succesorii săi, din cauza veniturilor prea mici ale acestei episcopii. Precizăm că cea mai mare parte a catolicilor era formată din coloniști germani (sași) stabiliți aici, chiar de la întemeierea orașului, meseriași și negustori, iar apoi urmau românii, armenii și polonezii. Aici a existat și o mănăstire franciscană încă înainte de înființarea episcopiei, iar răspândirea franciscanilor în Moldova s-a intensificat după cucerirea Rusiei de către poloni în 1340. Franciscanii aveau o mănăstire și o biserică. Biserica dedicată Maicii Domnului, avea o fântână făcătoare de minuni. Episcopul Andrei a fost titular până în 1388, când papa Urban al VI-lea l-a transferat la episcopia din Vilnius (Lituania), unde a murit în 1399. În locul său a fost numit un călugăr dominican, Ioan de Cracovia (1388-1394), care nici el nu a rezistat la Siret, fiindcă era episcop auxiliar de Cracovia și duhovnicul curții. După moartea lui Ioan, papa Bonifaciu al X-lea l-a numit pe Ștefan Martini, dominican, căruia îi pune în vedere să stea în dieceză. A păstorit între anii 1394-1412. În 1412, odată cu mutarea mitropoliei de Halici la Liov, Episcopia de Siret a fost declarată sufragană a acestei mitropolii. La 15 martie 1413, Papa Ioan al XXII-lea a numit ca episcop de Siret pe profesorul de teologie Nicolae Vnnatoris, călugăr paulin care a păstorit până în 1434. Următorul episcop de Siret și ultimul a fost franciscanul Ioan, care nici el nu a stat în dieceză. În a doua jumătate a secolului al XV-lea, concomitent cu franciscanii, au desfășurat o susținută activitate la Siret și călugării dominicani. Nu se cunoaște data venirii lor. Mănăstirea și biserica având hramul Sf. Ioan Botezătorul, au fost zidite de doamna Margareta Mușata (frumoasa) și ea catolică, mama lui Petru I, domnul Moldovei, care a mutat capitala de la Siret la Suceava. Din păcate aceste două mănăstiri au fost distruse pe timpul domniei lui Bogdan cel Orb, fiul lui Ștefan cel Mare. Din cauza vitregiilor timpului, viața de odinioară a orașului începe să decadă fiind un apanaj al doamnelor Moldovei și al mănăstirilor din nordul Moldovei. În secolul al XVII-lea, după observația unor misionari italieni (Paolo Bonici 1632, Nicolo Borsi 1638, Marco Bandini 1669) numărul catolicilor a cunoscut o scădere. Din anul 1775 și până în 1918 orașul cunoaște noi schimbări și transformări, prin ocuparea Bucovinei de către imperiul austro-ungar. Viața religioasă a cunoscut din nou o înflorire. În această perioadă s-a construit și actuala biserică din piatră și cărămidă, în anul 1824. Biserica a fost sfințită în anul 1826 cu titlul: Nașterea Maicii Domnului. Are formă de corabie, e în stil roman și are o lungime de 33m, și o lățime de 12,50m. În biserică se află statui sculptate în lemn de Stufleser, precum și două icoane pictate în ulei, de o vechime necunoscută, dar apreciată la circa 100 de ani. Pictura și zugrăveala bisericii datează din anul 1936. În timpul celor două războaie și după aceea, din nou se cunoaște o scădere a numărului catolicilor germani și poloni care au plecat fie în Germania, fie în Austria, fie în Polonia. Actualmente numărul catolicilor se menține în linie dreaptă și ceea ce este interesant în această zonă a Bucovinei, deși sunt națiuni diferite, toți trăiesc în pace, armonie și înțelegere ca o adevărată Europă unită dacă ne gândim că acum aici lucrează și englezi, irlandezi, turci, ucrainieni și lipoveni. Situația parohiei este următoarea: Siret 170 familii, 514 suflete; Vicșani 46 de familii, 140 de suflete; Dornești 23 familii, 55 de suflete; Vășcăuți 12 familii, 21 de suflete; Mihăileni cinci familii, opt suflete; Baineț două suflete, iar în Mănăstioara un suflet. Dacă cineva este dornic de a veni la Siret, putem indica unele puncte de reper: orașul este situat la jumătatea distanței dintre Suceava și Cernăuți, pe malul drept al râului cu același nume. Poziția geografică îl încadrează în rândul localităților din N-Estul țării, cu dealuri și coline, întinzându-se la Nord cu actuala frontieră a Ucrainei. Pr. Valerian Enășcuț * * * (Lumina creștinului, octombrie 2000, p. 11) Anul acesta, sărbătoarea hramului bisericii din Siret (8 septembrie) a fost marcată de consacrarea altarului și resfințirea bisericii de către Excelența sa Aurel Percă. Cu această ocazie, într-un cadru festiv, în sala de protocol a Primăriei, domnul primar Vasile Tablan i-a înmânat episcopului diploma de cetățean de onoare al orașului, ca o apreciere din partea urbei a Bisericii Catolice. Părinții care au contribuit la lucrările bisericii sunt: pr. Iulian Kropp, pr. Eugen Lucaci, pr. Valerian Enășcuț și pr. Cristian Vacaru. Munca cea mai grea a revenit părintelui Valerian Enășcuț, care a organizat și a dus la bun sfârșit lucrările cele mai complicate: asanarea pereților, înlocuirea pardoselii, a picturii etc. Cu prilejul ceremoniilor resfințirii bisericii a avut loc și o manifestare de ecumenism. Pe lângă numărul mare de preoți din Bucovina și Moldova, au participat preoții ortodocși și greco-catolici din localitate, urmați fiind de un număr însemnat de credincioși. (Hilda Totoescu) Prima comunitate catolică din orașul Siret s-a format la începutul secolului al XIV-lea, fiind întemeiată de coloniștii germani, veniți din Boemia, Polonia și Transilvania, care s-au așezat în oraș. Tradiția susține că soția lui Dragoș Vodă (1352-1354) i-a ajutat pe catolicii din Siret să-și construiască o biserică cu hramul Adormirea Maicii Domnului. Încă din 1326, la Siret este menționată o mănăstire franciscană care avea o biserică proprie cu hramul Trupul Domnului. La cererea lui Lațcu-Vodă (1365-1374), papa Urban al V-lea (1362-1370) a aprobat înființarea unei episcopii catolice în orașul Siret și ridicarea urbei la rangul de "civitas". Primul episcop a fost prelatul polonez Andrei Wasilo de Jastrzebiec, sfințit la 9 martie 1371 la Cracovia. Între 1377 și 1380, cu sprijinul doamnei Margareta Mușata a fost întemeiată o mănăstire dominicană în oraș, ce avea o biserică cu hramul Nașterea Sfântului Ioan Botezătorul. În scurta sa existență (1371-1572), Episcopia Catolică de Siret a avut cinci episcopi titulari, toți polonezi. Episcopia, mănăstirile și parohia au dispărut la sfârșitul secolului al XVI-lea, credincioșii s-au refugiat în Polonia și Transilvania, iar lăcașurile de cult au fost devastate. A doua parohie catolică din orașul Siret s-a format între 1775 și 1811, odată cu formarea comunității germane. La început a fost înființat un diaconat (capelanat) militar subordonat Episcopiei Romano-Catolice din Wiener-Neustadt, iar după retragerea armatei imperiale a fost înființat un diaconat subordonat canonic Episcopiei de Bacău. În anul 1796, Bucovina este desprinsă din Episcopia de Bacău și trecută în subordinea Arhiepiscopiei de Lemberg (Lvov). În 1811, împăratul Franz I (1792-1830), a ridicat diaconatul din Siret la rangul de parohie. Primul paroh a fost pr. Joseph von Nitzki. În acea vreme, de parohie aparțineau localitățile: Baineț cu Vicșani (Ruda), Gărbăuți, Mănăstioara, Tereblecea și Vășcăuți, însumând 1569 de credincioși, germani și poloni. Lucrările pentru construirea actualei biserici au început în 1816 sub conducerea pr. Mathias Fetzky. Biserica este construită din piatră și cărămidă, are formă de navă, în stil roman, având dimensiunile: 33 m lungime, 12,5 m lățime și 35 m înălțimea turnului. Biserica are hramul Nașterea Maicii Domnului și a fost sfințită în vara anului 1826 de arhiepiscopul de Lemberg, Alois Skrabel von Ankwicz. Între anii 1826 și 1908, biserica a servit ca lăcaș de cult pentru credincioșii greco-catolici ucraineni din oraș. Biserici romano-catolice au fost construite cu timpul și în filialele Baineț, Tereblecea și Vicșani. În orașul Siret au fost construite trei capele și câte una la Vicșani, Șerbăuți, Tereblecea și Mănăstioara. Începând cu anul 1930, Bucovina trece sub jurisdicția Episcopiei de Iași. Între anii 1936 și 1938, biserica a fost renovată sub conducerea parohului Agust Zolandowski, iar între 1993 și 2000 sub conducerea parohilor Eugen Lucaci și Valerian Enășcuț. Cel mai important eveniment din viața parohiei în ultimele cinci decenii l-a constituit aniversarea a 625 de ani de la înființarea Episcopiei de Siret, la 9 martie 1996. Pr. Cristian Vacaru * * * Bicentenarul Parohiei Siret (Lumina creștinului, decembrie 2011, p. 11) Comunitatea catolică din Siret (Suceava) a sărbătorit duminică, 13 noiembrie 2011, două sute de ani de la înființarea Parohiei "Nașterea Sfintei Fecioare Maria" (1811-2011). La eveniment au participat PS Aurel Percă, preoți din localitățile învecinate, oaspeți din străinătate și credincioși romano-catolici, greco-catolici și ortodocși. În prima jumătate a secolului al XIV-lea, Siretul a devenit cel mai important centru al Bisericii Catolice de la est de Carpați. Franciscanii au întemeiat aici o mănăstire situată pe malul stâng al Pârâului Târgului, care este amintită pentru prima dată într-o cronică a ordinului de la 12 februarie 1326. Ulterior, în jurul mănăstirii s-a născut o așezare locuită de o populație de rit catolic formată din germani, polonezi și unguri. La 9 martie 1371, la Siret a fost înființată o episcopie catolică. Prima comunitate a dăinuit până în anul 1573, când mănăstirile catolice au fost distruse, episcopia desființată, iar catolicii alungați din ordinul lui Ion Vodă cel Cumplit (1572-1574). În toamna anului 1775, partea de nord-vest a Moldovei a fost ocupată de austrieci. Odată cu trupele austriece, în noua achiziție teritorială a Imperiului Habsburgic s-au așezat și primii catolici. La cererea credincioșilor din Bucovina, împăratul Francisc I (1792-1835), prin decret imperial, a înființat câteva parohii, printre care și cea din Siret. Actuala biserică a fost construită între anii 1823 și 1824. Hramul bisericii a fost stabilit pentru 8 septembrie. Evenimentul sărbătoririi bicentenarului s-a deschis cu primirea PS Aurel Percă. Înainte de a începe sfânta Liturghie a fost dezvelit și sfințit monumentul ridicat în cinstea Neprihănitei Zămisliri, construit în fața bisericii. Tot în acest cadru a avut loc și dezvelirea plăcii comemorative dedicate acestei aniversări. A urmat celebrarea sfintei Liturghii. La predică, PS Aurel Percă a subliniat importanța evenimentului, încurajând toată comunitatea la trăirea credinței primite de la strămoși, care trebuie transmisă generațiilor viitoare. Înainte de binecuvântarea finală, PS Aurel a înmânat diplome de merit preoților care au activat în această parohie și a citit mesajul PS Petru Gherghel, trimis comunității și părintelui paroh. Printre altele, păstorul diecezei menționează: "Comunitatea parohială din Siret se află în sărbătoare. Se reîntoarce în timp, la înaintași, îi comemorează și, ascultând cuvintele Domnului de la sfânta Liturghie și datele istorice propuse de specialiști, împlinește chemarea din Scrisoarea către Evrei: "Amintiți-vă de conducătorii (părinții, înaintașii) voștri, care v-au învățat cuvântul lui Dumnezeu și, meditând împlinirea vieții lor, imitați credința lor. Isus Cristos, cel de ieri și de astăzi, este același în veci de veci. Nu vă lăsați seduși de învățături diferite și străine" (Evr 13,7-9)". După sfânta Liturghie a avut loc lansarea cărții La ceas aniversar. Bicentenarul Parohiei Romano-Catolice "Nașterea Sfintei Fecioare Maria" Siret (1811-2011). Evenimentul a fost moderat de autorul cărții, profesorul Franz Pieszczoch, și de părintele Ștefan Lupu, directorul Editurii Sapientia din Iași, unde a fost publicată lucrarea. "Această carte dorește să fie o piedică în calea uitării trecutului celei de-a doua comunități catolice din orașul Siret, să salveze de la uitare măcar o parte din faptele credincioșilor romano-catolici din oraș și să reconstituie un capitol mai puțin cunoscut al istoriei orașului Siret", a menționat autorul cărții. A fost citită și o scrisoare din partea comunității Debica din Polonia, de unde a participat o delegație, precum și un mesaj de mulțumire adresat parohului din partea comunității. După-amiază, membri ai Colegiului de Artă "Ciprian Porumbescu" din Suceava au susținut un concert de muzică simfonică. Pr. Iosif Irinel Iosub * * * La Siret, în ziua hramului, 8 septembrie 2013, PS Aurel Percă a sfințit oratoriul ce are lungimea 23,5 m și lățimea 11,5 m.
* * * Filiala Mihăileni (Lumina creștinului, noiembrie 2001, p. 11) Despre istoricul comunității catolice din Mihăileni nu se pot scrie amănunte deoarece nu avem documente de arhivă care să ne informeze cu date referitoare la viața și activitatea locuitorilor de pe aceste meleaguri. În trecut, Mihăileniul a fost târg de vamă la hotarul cu Austro-Ungaria, capitală a ținutului Dorohoi în timpul domnitorului Mihail Sturdza, important centru comercial între Cernăuți și Botoșani. În timpul Primului Război Mondial armata rusă a fost cantonată în acest târg, iar în timpul Celui de-al II-lea Război Mondial aici a fost linia întâi a frontului. Datorită bombardamentelor, jumătate din târg a fost incendiat, iar marea parte a documentelor de arhivă au ars. În ceea ce privește comunitatea catolică, până în anul 1940 erau circa 200 de credincioși. La 4 decembrie 1940, majoritatea populației de origine germană s-a repatriat. Pe lângă credincioșii germani mai erau și polonezi și români, dintre care au rămas foarte puțini. Populația romano-catolică din Mihăileni are lăcaș de cult din anul 1896, ctitorie a enoriașilor catolici din localitate, ajutați fiind de Guvernul Austriac. Clădirea bisericii este amplasată în partea de nord-vest și a fost construită din zid de cărămidă pe temelie de piatră, cu turlă acoperită cu tablă. Pereții exteriori sunt tencuiți cu praf de piatră, iar interiorul este zugrăvit simplu. Acest modest, dar plăcut lăcaș de cult poate cuprinde în interiorul lui peste 100 de persoane. Biserica a fost sfințită cu hramul "Trupul și Sângele Domnului". Cu ocazia sfințirii, biserica a fost înzestrată cu orga mecanică a capelei conacului Dersca. Întrucât aceasta nu mai era în stare bună de funcționare, familia Josef și Dorna Exner din Erkrath, Germania, a donat anul acesta o orgă electronică foarte bună. La transportul orgii din Germania în România a contribuit și domnul Oskar Pikus, un credincios din Siret. Terenul pe care a fost construită biserica a fost donat de familia Clinchevici și include o frumoasă grotă dedicată Maicii Domnului. Pe ambele părți ale bisericii străjuiesc două cruci mari de lemn. Cimitirul catolic se află în afara localității, în partea de nord-vest a târgului, la o distanță de peste 2 km, aproape de hotarul cu Republica Ucraina. Tipul de sol al cimitirului, ca de altfel și al terenurilor din împrejur, este cenușiu, de pădure, foarte sărac în humus și neproductiv pentru agricultură. Principala sărbătoare a comunității este hramul. La această bucurie a credincioșilor din Mihăileni participă și enoriași din Siret, Vicșani, Dornești, Vășcăuți etc., precum și mulți credincioși ortodocși. De la construirea bisericii și până în preajma Primului Război Mondial, Mihăileniul era parohie și a avut ca păstor pe pr. Iosif Hübner. După 1918 a fost filială a Parohiei Botoșani. În această perioadă, singurul preot sfințit din Mihăileni a fost pr. Wilhelm Klein, hirotonit în anul 1939. Ulterior, comunitatea catolică din Mihăileni a fost deservită de pr. I. Bock, pr. I. Sabău, pr. I. Lucaci, pr. P. Gabor, pr. I. Ciuraru, pr. I. Mocanu, pr. E. Kropp și îndeosebi de pr. Valerian Enășcuț, în timpul căruia a fost renovată biserica. În prezent, comunitatea catolică din Mihăileni este filială a Parohiei Siret, județul Suceava, și este deservită de pr. Cristian Vacaru care, bilunar și ori de câte ori situația o cere, oficiază sacramentele la care participă și foarte mulți credincioși de religie ortodoxă. Aurel Gavriloaie și Josef Exner
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |