Sinodul diecezan
  Introducere
  Documente
  Structuri
  Itinerar
  Rugăciune
  Materiale
  Cateheze
  Schema
  teol.-pastorală
  Cartea
  sinodală
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 SINODUL DIECEZAN 

4. CĂSĂTORIA ȘI FAMILIA - IDENTITATE ȘI MISIUNE

REZUMAT

A. PREOȚII ÎN SLUJIREA DIECEZEI

I. CINE SUNTEM?

Introducere. Dacă în veacurile trecute pe teritoriul actual al Diecezei de Iași veneau preoți străini misionari (din Polonia, Ungaria și îndeosebi din Italia), astăzi ne bucurăm să avem un cler indigen numeros și bine pregătit, iar în seminarii un număr impresionant de tineri care se pregătesc la sfânta preoție. Ba mai mult, o parte din preoții noștri activează deja ca misionari peste hotare. Conform unei statistici din 2001 realizată de "Presa Bună", Dieceza de Iași număra 338 de preoți, angajați la diferite niveluri de activitate pastorală (parohie, școală, asociații etc.); dintre aceștia 207 sunt preoți diecezani în pastorație, 97 sunt preoți călugări, iar 37 activează în alte dieceze.

Cine este preotul?

1. Preotul, om al comuniunii ecleziale. Demn de remarcat în dieceza noastră este raportul preoților cu episcopul, cu ceilalți preoți și cu credincioșii; străinii care ne vizitează țara admiră acest lucru și ne îndeamnă să-l menținem.

2. Preotul, omul cultului. Preotul este un om al cultului, adică om al altarului, al Euharistiei și al dezlegării, al jertfelor și al riturilor. Este vorba de așa-numita perspectivă a jertfei, în centru stând jertfa sfintei Liturghii (Euharistia). Preotul desfășoară misiunea sa principală și se manifestă în toată plinătatea sa celebrând Euharistia.

3. Preotul, mijlocitor. Unii spun că preotul nu este, în principiu, un mijlocitor; singurul mijlocitor între Dumnezeu și oameni fiind Isus Cristos. Totuși, raportat la Cristos, în baza misiunii ce i s-a încredințat, se spune și despre preot că este mijlocitor între Dumnezeu și oameni, sau "mijlocitor între Isus și oameni", sau încă "mijlocitor între Biserică și lume". În Scrisoarea către Evrei (5,1-4) se spune că preotul este luat dintre oameni pentru a fi pus în favoarea oamenilor în lucrurile ce-l privesc pe Dumnezeu

4. Preotul, vestitorul cuvântului lui Dumnezeu. Această perspectivă a slujirii cuvântului ocupă primul loc în descrierea funcțiunilor sacerdotale. Ea este fundamentată biblic. Conciliul Vatican II amintește explicit că preoții au înainte de toate datoria de a vesti evanghelia (PO 4).

5. Preotul, omul care conduce comunitatea. În funcția sa de conducător al comunității, preotul trebuie să asigure unitatea Bisericii, mai întâi de toate unitatea teologică, apoi unitatea mărturisirii, unitatea celebrării euharistice, unitatea carității. Preotul participă la autoritatea lui Cristos, cap, și are datoria de a conduce poporul lui Dumnezeu la Tatăl prin Fiul în Duhul Sfânt (PO 6).

6. Preotul, persoană consacrată. Este perspectiva care-l definește pe preot ca omul lui Dumnezeu, pus de o parte cu scopul de a prelungi misiunea de adorație și de mântuire proprie Cuvântului Întrupat.

7. Preotul, păstor. Definiția preotului ca păstor este străveche în viața Bisericii și se leagă direct de imaginea lui Cristos, bunul păstor (In 10,1-10). Unii cercetători ai preoției notează pe bună dreptate că însușirea de păstor este aceea care, după limbajul lui Isus, exprimă cel mai bine preoția sa. Păstorul are ca notă distinctivă faptul că are autoritate asupra turmei. În această autoritate se găsește cu siguranță elementul specific al preoției ministeriale.

8. Preotul, semn al lui Cristos, capul. Această perspectivă este dragă teologiei astăzi. Biserica este semn și sacrament; fiecare creștin devine semn eclezial pentru a trăi și a transmite credința. Mesajul creștin este comunicat oamenilor prin intermediul semnelor personale sau comunitare; preotul este și el semn: semn al lui Cristos, capul. Această definiție subliniază bine raportul preotului cu Cristos (dimensiunea cristologică), raportul cu Biserica (dimensiunea eclezială) și raportul cu împărăția viitoare (dimensiunea escatologică).

9. Preotul, "alter Christus". Magisteriul obișnuit al Bisericii folosește des pentru preot titlul de alter Christus cu o traducere care poate varia: preotul este un alt Cristos, sau - specificând mai bine sensul termenului latin alter - preotul este un al doilea Cristos. Măreția și profunzimea acestei definiții a preotului nu trebuie să ne facă să uităm că preotul este și rămâne totdeauna un simplu om, "un sărman om al lui Dumnezeu".

 

Făcând o analiză obiectivă asupra prezbiteriului nostru în lumina celor prezentate, putem spune că preoții din Dieceza de Iași își împlinesc în general bine mandatul lor, dar trebuie să observăm și deficiențele. Acestea produc nemulțumiri în rândul poporului lui Dumnezeu. Avem și cazuri de scandal, foarte greu de reparat. Laicii așteaptă mult de la preot, dar trebuie să dea și ei mult; să-l susțină material și mai ales spiritual prin contribuțiile stabilite de episcopie, rugăciune, colaborare în munca pastorală, diferite inițiative, încurajare în momentele de criză etc. De luat în discuție și pericolele la care îl expun unii laici pe preot: anturaje dăunătoare în care îl atrag, consumul de alcool și tutun, ținută și conversații indecente mai ales din partea genului feminin, lingușeli, flatări etc. Se spune că o parohie își are preotul pe care îl merită. Acest lucru trebuie să dea de gândit tuturor.

 

II. CE TREBUIE SĂ FIM?

Preoția își are izvorul și modelul desăvârșit în Cristos. Pentru a pătrunde mai bine această a doua parte a prezentării, va trebui să ne îndreptăm atenția spre el, preotul veșnic, cel care a voit să comunice preoția sa oamenilor aleși anume de el.

1. Preoția comună și preoția ministerială

Întrucât Cristos este preot, întregul său trup îmbracă un caracter sacerdotal; și toți membrii acestui trup, în sens adevărat și nu metaforic, trebuie să se considere preoți. Rădăcina acestei preoții este Botezul. Aceasta este preoția comună. "Dar tot Domnul, voind să facă din credincioși un singur trup în care «nu toate mădularele au aceeași lucrare» (Rom 12,4), a rânduit pe unii dintre ei ca miniștrii care, în mijlocul comunității credincioșilor, să fie înzestrați cu puterea sacră a ordinului pentru a aduce jertfa și a ierta păcatele și care, în numele lui Cristos, să exercite în mod public funcția sacerdotală pentru oameni (PO 2). Aceasta este preoția ministerială

2. Preoția în cadrul diecezei

Ținând cont de cele prezentate mai sus, preoția ocupă un loc foarte important în cadrul unei dieceze. De ea este legată viața însăși a Bisericii locale. Preoții în unire cu episcopul îl aduc pe Cristos în mijlocul oamenilor, îl fac cunoscut și îl împart tuturor celor de bună voință. Desfășurându-și activitate în strânsă unire cu episcopul, preoții îi ajută pe laici să înțeleagă mai bine preoția lor comună și să trăiască în lume ca adevărați fii ai lui Dumnezeu, renăscuți prin Botez la o viață nouă.

3. Specificul preoției în cadrul poporului lui Dumnezeu

Participând la funcția apostolilor, preoții au de la Dumnezeu "harul de a fi miniștrii lui Cristos printre neamuri, îndeplinind slujirea sacră a evangheliei" (Rom 15,16). Scopul la care tind preoții cu ministerul și viața lor în cadrul poporului lui Dumnezeu este preamărirea lui Dumnezeu Tatăl în Cristos". A fi preoți pentru preamărirea lui Dumnezeu, înseamnă a fi preoți pentru comunitatea creștină, care se naște din cuvânt și din Euharistie. Condiția preotului în lume se distinge de o anumită dialectică: în lume, dar nu al lumii; cu oamenii și pentru ei, și cu toate acestea în numele unui principiu diferit de principiile pământești; "un frate în mijlocul fraților".

4. Unele urgențe în viața preotului

a) Opera preotului (paroh și vicar) pe plan parohial. Pe plan parohial, atât parohii cât și vicarii sunt chemați să se dedice cu tot avântul predicării cuvântului lui Dumnezeu, sfințirii proprii și a credincioșilor prin administrarea cu demnitate a sacramentelor și conducerea lor pe calea mântuirii. Înțelegem de aici că datoria preotului într-o parohie nu este aceea de a construi. Sunt atâtea urgențe pe plan pastoral în dieceză, că nu știm cum să le mai facem față, încât se impune cu stringență ca munca legată de construcții edilitare să fie încredințată de către episcopie unor laici de încredere și bine pregătiți.

b) Spiritul pastoral. Preotul în mijlocul poporului lui Dumnezeu este ca un păstor în mijlocul turmei. Imaginea este elocventă. A folosit-o și Isus: "Eu sunt păstorul cel bun..." (In 10,11). Fiecare preot trebuie să fie pătruns de acest spirit pastoral ca să poată conduce turma încredințată "la pășuni verzi și la ape de odihnă" (Ps 22). Adevăratul păstor și cap al poporului lui Dumnezeu este Cristos: episcopul și, în grad subordonat, preoții participă la această însușire deosebită atunci când conduc acea parte a poporului care le este încredințată.

c) Rugăciunea. Ca maestru al rugăciunii, preotul trebuie să știe bine să se roage și să îndrăgească rugăciunea mai mult ca orice, deoarece rugăciunea este cheia unirii sale cu Dumnezeu și cheia succesului său apostolic; el trebuie să-i învețe bine și pe creștini să se roage, trebuie să formeze la rugăciune, trebuie să conducă, într-un fel chiar de mână, pe credincioși în primii pași ai vieții de rugăciune, trebuie să invite și aproape să tragă sufletele la rugăciune. Preotul deci apare ca un învățător expert, un educator bun și un pedagog răbdător al vieții de rugăciune. Rugăciunea specifică preotului este Oficiul divin (Breviarul), "prin intermediul căruia prezbiterii se roagă lui Dumnezeu în numele Bisericii și în favoarea poporului încredințat lor, ba chiar al lumii întregi" (PO 5). Cât privește casa de rugăciune, în care se celebrează și este păstrată Euharistia și unde credincioșii se reunesc pentru a se afla în fața lui Dumnezeu, ea trebuie să fie obiect de deosebită atenție din partea preotului, să fie curată și potrivită rugăciunii.

d) Predica. Prima datorie a preotului (paroh și vicar) pe plan parohial este aceea de a învăța, predicând cuvântul lui Dumnezeu, evanghelia mântuirii. Este prima datorie nu în ordinea demnității ontologice - cum precizează Vatican II - ci în cea a executării. Conținutul esențial al predicării este Cristos și misterul său, descoperirea supremă a iubirii Tatălui față de om. Forme de predicare: mărturia vieții (preevanghelizarea), evanghelizarea și cateheza. Scopurile predicării: trezirea credinței în cei necredincioși, hrănirea credinței în cei credincioși, convertirea, pregătirea la sacramente, sfințirea continuă a poporului lui Dumnezeu.

e) Preotul, ministrul penitenței și al direcțiunii spirituale. Nicăieri păstorul nu-și poate cunoaște mai bine turma decât în celebrarea sacramentului penitenței și la direcțiunea spirituală. În acest for intern omul se deschide cu sinceritate, își varsă tot amarul în fața lui Dumnezeu și așteaptă să fie ajutat. De aceea, preotul trebuie să fie înarmat cu multă răbdare și bunătate, să asculte și să dea sfaturile cele mai potrivite pentru îndreptare și călăuzire pe un drum sigur de sfințenie a vieții.

f) Formarea permanentă a preotului. "Directoriul pentru slujirea și viața preoților" acordă un capitol întreg (capitolul III) formării permanente a preotului. Se arată cum formarea preotului nu poate să fie niciodată considerată ca încheiată, nici din partea Bisericii care o dă, nici din partea preotului care o primește. Este deci necesar ca ea să fie gândită și dezvoltată în așa fel încât toți preoții să o poată primi mereu, ținând cont de posibilitățile și de caracteristicile de vârstă, de condițiile de viață și de sarcini pastorale. Această formare trebuie să fie completă: umană, spirituală, intelectuală, pastorală, sistematică, personalizată. În Dieceza de Iași, în anii de după Revoluția din 1989, s-a observat și se observă această grijă din partea episcopului pentru formarea permanentă a preoților: exerciții spirituale, cursuri sistematice și intensive de formare, trimiterea unor preoți la studii în străinătate etc.

g) Susținerea economică a preoților. Fiecare preot are drept la o susținere economică onestă și dreaptă pentru a-și putea desfășura activitatea în mijlocul credincioșilor și pentru a duce o viață cinstită și demnă, căci "vrednic este lucrătorul de plata sa" (Lc 10,7) și "Domnul a rânduit celor care vestesc evanghelia să trăiască din evanghelie" (1Cor 9,14). Episcopii sunt datori să atragă atenția credincioșilor asupra obligației lor de a-l susține economic pe preot și să se îngrijească pentru instituirea unor norme în vederea asigurării corespunzătoare a întreținerii cuvenite acelora care îndeplinesc sau au îndeplinit o funcție în slujba poporului lui Dumnezeu. Remunerația preoților trebuie să le permită să aibă în fiecare an un timp cuvenit și suficient de concediu, iar episcopii trebuie să aibă grijă ca preoții să beneficieze realmente de el (PO 20).

5. Preotul, omul care trăiește în ascultare, celibat și sărăcie

Ascultarea este prezentată nu ca o simplă executare materială sau pasivă a ceea ce este poruncit, ci, dimpotrivă, ca un dar făcut de bunăvoie de către preot în ziua hirotonirii sale pentru slujirea lui Dumnezeu și a fraților. Darul nu-l umilește și nici nu-l sacrifică pe donator, nici nu este făcut o dată pentru totdeauna, ci trebuie să fie reînnoit în fiecare zi, în fiecare însărcinare "oricât de umilă sau mică". Ascultarea presupune umilința; și trecerea de la umilință la ascultare se bazează pe conceptul de slujire care, dacă e proprie episcopului, nu mai puțin este prezbiterului, amândoi slujitori ai lui Cristos. Celibatul sau "înfrânarea desăvârșită pentru împărăția cerurilor" s-a bucurat întotdeauna de o cinste deosebită din partea Bisericii. Preotul trebuie să conceapă această formă de viață nu ca pe ceva impus din afară, ci mai degrabă ca manifestarea dăruirii sale libere, care este primită și ratificată de Biserică prin intermediul episcopului. Sărăcia preotului. În baza spiritului de sărăcie recomandat de Cristos, preotul este chemat să folosească în mod just bunurile, în conformitate cu voința lui Dumnezeu, respingând tot ceea ce ar putea să dăuneze misiunii lor. Conciliul recunoaște că o anumită folosire a bunurilor este necesară: dar amintește că realitatea umană este coruptă de păcat (cf. GS 37); de aceea folosirea bunurilor trebuie să fie condusă de preceptele credinței și de conformarea la voința lui Dumnezeu.

 

B. VOCAȚIA LA PREOȚIE

În Biserică există trei stări în care cei botezați pot să-și desăvârșească chemarea la sfințenie: starea clericală, starea călugărească sau viața consacrată și starea laicală. Atenția noastră se îndreaptă spre starea clericală. Supunem atenției următoarele puncte:

1. Seminarul

Seminarul (seminarium = pepinieră) este școala în care aspiranții la sfânta preoție se pregătesc din punct de vedere spiritual și intelectual conform normelor stabilite de Biserică. Există două tipuri de seminar: seminarul mic (loc educativ care are scopul de a-i ajuta pe copii să-și dezvolte "sămânța vocației" sădită în ei de harul lui Dumnezeu și să favorizeze în ei cunoașterea misterului lui Cristos și iubirea față de Biserică) și seminarul mare (loc de formare specială - umană, culturală, spirituală - în care un tânăr, chemat de Dumnezeu la slujirea preoțească și decis să-l urmeze din iubire, se pregătește pentru această misiune). În Dieceza de Iași există trei seminarii mici: unul la Bacău (diecezan, cu 121 de elevi), altul la Roman (franciscan conventual, cu 164 de elevi) și altul la Onești (franciscan capucin, cu 46 de elevi) și două seminarii mari: unul la Iași (diecezan, cu 124 de studenți) și altul la Roman (franciscan conventual, cu 110 studenți, dintre are 95 franciscani și 15 din alte congregații).

2. Vocația la preoție

Este percepută ca o chemare și ca o misiune care așteaptă un răspuns în străfundul inimii, în acel "sacrariu al omului, unde se află el singur cu Dumnezeu, al cărui glas răsună în intimitatea proprie" (GS 16). Dar acest lucru nu elimină dimensiunea angajării personale, a familiei, a preoților, a comunității. Ea cere rugăciune și evanghelizare prin cuvânt. Întrucât preoția este un dar făcut întregii comunități, să analizăm câteva aspecte legate de acest subiect și anume:

a) Pastorația vocațională. Pastorația vocațiilor implică o întărire a formării permanente a adulților, o schimbare a pastorației tinerilor deschisă animării vocaționale, o reînnoire a preoților și a laicilor din punct de vedere spiritual și cultural mai sensibili la problema vocațională. Mijloacele cele mai indicate pentru o pastorație vocațională validă sunt trei: rugăciunea pentru vocații (rugăciune particulară și comunitară); cateheza cu adulții, cu tinerii și cu cei mici; direcțiunea spirituală.

b) Rolul comunității. Comunitatea parohială este chemată să se roage încontinuu pentru vocații la preoție, să susțină creșterea viitorilor preoți și să exercite asupra lor o influență deloc neglijabilă în colaborare cu familiile din care provin. De aceea trebuie să fie conștientă de partea ei specifică de responsabilitate. Comunitatea parohială trebuie să continue să-l simtă pe tânărul în drum spre preoție ca o parte vie din ea însăși, trebuie să-l însoțească cu rugăciunile ei, să-l primească din toată inima în timpul vacanțelor, să respecte și să favorizeze formarea identității sale preoțești, oferindu-i ocazii potrivite și imbolduri puternice în verificarea chemării sale la misiunea preoțească, să-i arate respect, să-i dea exemplu bun prin practicarea virtuților creștine, să-l ajute material și spiritual, mai ales în momentele dificile. Ajutorul comunității parohiale este de neprecupețit atunci când părinții candidatului la preoție sau unii membri din familie se arată indiferenți ori chiar potrivnici alegerii vocaționale a acestuia.

c) Familia și vocația. Este lucru știut că în majoritatea cazurilor germenii vocației la preoție încolțesc și încep să se dezvolte în propria familie. Părinții creștini trebuie să se simtă totdeauna onorați și binecuvântați de Dumnezeu atunci când din sânul familiei lor Dumnezeu cheamă pe cineva la sfânta preoție. Împreună cu ceilalți membri ai familiei, părinții trebuie să-l însoțească pe candidat în drumul său formativ prin rugăciune, respect, exemplu bun, ajutor spiritual și material, mai ales în momentele de încercare și de criză.

d) Mărturia preoților. Nu este lipsită de importanță, ba este hotărâtoare uneori, mărturia pe care sunt chemați să o dea preoții înșiși pentru trezirea vocațiilor la preoție și pentru statornicia în urmarea vocației de către seminariști. Exemplul pozitiv al unui preot într-o comunitate poate atrage mulți copii la viața preoțească. Cei mai mulți dintre seminariști mărturisesc sincer că au intrat în seminar dorind să se facă preoți deoarece au văzut exemplul bun al părintelui paroh sau al părintelui vicar

e) Participarea la formarea viitorilor preoți. La formarea viitorilor preoți sunt chemați să lucreze cu râvnă și responsabilitate în primul rând aceia pe care episcopul i-a numit formatori în seminar. Dar a lăsa toată grija pe seama lor înseamnă lipsă de răspundere din partea celorlalți care alcătuiesc poporul lui Dumnezeu. Atât preoții din parohii cât și credincioșii laici trebuie să se simtă responsabili în această privință. Ajutorul dat seminarului nu trebuie să fie doar material; e necesar ajutorul spiritual și implicarea responsabilă sub toate aspectele în formarea seminariștilor mai ales în perioada de vacanțe.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat